Sociální sítě
Nahoru

Také už nakupujete přes internet?

Pravidelné průzkumy trhu hovoří jasně: nakupování na internetu je mezi českými zákazníky čím dál populárnější. V rámci maloobchodních prodejů si ty provedené přes internet ukrajují čím dál větší podíl. Zatímco ještě před deseti lety se do online nákupů pouštěli spíše ti odvážnější z nás, dnes už se nebojíme a nakupujeme i takové položky, pro které bychom dříve mířili jedině do kamenných obchodů. Dodejme ještě, že v Česku loni fungovalo více než 35 000 e-shopů.

Brzy „atakujeme“ hranici sto miliard korun

Podle Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje podnikatele provozující e-shopy a pravidelně zveřejňuje aktualizovaná data, se celková hodnota nákupů provedených online stabilně navyšuje. V roce 2013 to bylo 58 miliard korun, v loňském roce už o 40 miliard více – tedy 98 miliard korun. Obrat e-shopů totiž neustále vzrůstá a APEK předpokládá další nárůst. Online nakupování se stává součástí našich každodenních životů a alespoň jednou již na internetu nakoupila drtivá většina jeho uživatelů.

Typický český zákazník

Jak vypadá průměrný zákazník, který místo kamenného obchodu zvolí raději e-shop? Touto otázkou se APEK rovněž zabývala. Asi nepřekvapí, že nejčastěji se jedná o mladší generaci se středním a vyšším vzděláním. Pokud je vám mezi 25 a 34 lety, statistika o vás říká, že na internetu jste v minulém čtvrtletí alespoň jednou nakoupili s pravděpodobností více než 80%. Ani u starších lidí ale není internetový nákup žádnou výjimkou. V minulých třech měsících jej podle statistiky provedlo více než 70%.

Co nakupujeme nejčastěji

Vyvíjí se i sortiment, za který na internetu většinou utrácíme. V minulosti jsme pochopitelně byli opatrnější a málokdo se odvážil zamířit na internet třeba pro jídlo nebo zboží, které je třeba si vyzkoušet či „osahat“ (typicky šlo o oblečení, například dámské a pánské mikiny nebo spodní prádlo), dnes už neváháme nakupovat boty, kosmetiku, dokonce i jídlo nebo léky. Standardně ale vede elektronika, kterou volí zejména muži. Prodej mobilů, tabletů, počítačů nebo domácích spotřebičů zažívá velký „boom“ zejména v předvánočním období. Oproti tomu oblečení, boty a parfémy, což jsou položky, které nakupují spíše ženy, jsou oblíbené celoročně. Dále nakupujeme třeba slevové kupony (tzv. vouchery), sportovní vybavení, potřeby pro domácnost, hračky pro děti nebo krmivo pro domácí mazlíčky.

Potraviny online – nový trend

Výše zmíněné položky jste možná na internetu v minulosti nakoupili také. Vyzkoušeli jste již nakupovat přes internet potraviny? Pokud ano, pak patříte mezi 19% z nás, kteří tak alespoň jednou učinili. V minulých letech na trhu úspěšně začalo fungovat hned několik firem, které zprostředkovávají online nákup potravin s rozvozem až domů. O nákup potravin online mají totiž Češi zájem stále častěji, láká je především velmi nízká cena a možnost volby z široké nabídky produktů. Většina zákazníků se v odpovědích přiznala, že rozhodující je pro ně nápis „sleva“.

Výhody vs. nevýhody

Obecný trend nakupování na internetu potvrzuje fakt, že tato forma nákupů je v mnoha ohledech výhodnější než klasický nákup. Mezi hlavní výhody patří samozřejmě ušetřený čas, provedení nákupu „z pohodlí domova“ či možnost srovnání cen v různých internetových obchodech, k čemuž většinou slouží specializované srovnávače. K jednotlivým produktům jsou navíc většinou k dispozici poměrně bohaté uživatelské recenze, které usnadní výběr.

Co naopak může mluvit proti online nákupům, jsou náklady na dopravu zboží. Ty v některých případech cenu zakoupeného zboží dokonce zdvojnásobí a cena se může vyšplhat ještě výše, pokud si objednáváme zboží ze zahraničí.
Rizika nakupování na internetu rozhodně nejsou zanedbatelná. I přes opakované apely ze strany například České obchodní inspekce a jiných oficiálních institucí si mnoho z nás nedává pozor a při nákupu naletí podvodným e-shopům, které převezmou peníze, ale zákazník již zboží nikdy neuvidí. Vždy je proto třeba dát si pozor na to, zda námi zvolený e-shop je prověřený a dodržovat zvýšenou míru opatrnosti.

Tento článek je reklamním sdělením

Více z rubriky Móda

  • Nalaďte se na RED HOT CHILLI SEASON…

    Nepřehlédnutelná, provokativní, sexy… Pokud něco dokáže rozzářit českou šeď, je to nepochybně rudá barva ve všech svých zářivě svůdných odstínech. Nechyběla...

    Eva Karlasová19.10.2017
  • Vytvořte si šťastnější šatník s jasným původem

    Baví nás značky, tvůrci a společnosti, které jsou fér a snaží se o pozitivní změny v oděvním průmyslu. Chcete-li mít stejně...

    Eva Karlasová16.10.2017
  • Vzrušující exkurz do světa italských vůní

    Chladnější měsíce tradičně přejí vonným novinkám. Pozadu nezůstává ani Dolce & Gabbana, která představila novou svěží interpretaci ikonické řady vůní The...

    Eva Karlasová12.10.2017
  • Módní značka Blažek představuje kolekci podzim/zima 2017

    Nová kolekce podzim/zima 2017 vznikla pod vedením šéfdesignérky Jany Kuťkové a designérek Veroniky Bobčíkové a Moniky Štaudové. Každá z nich propůjčila...

    Jan Pešek11.10.2017
  • HŘEJIVÁ KRÁSA

    Nechte kožešinu ovládnout váš život… dopřejte si symbol bohatství v míře více než královské. Naše TOP 5 pro pátek…  

    Lucie Rohlíková6.10.2017
  • Nová italská značka Luisa Spagnoli

    V Praze je vůbec poprvé k dostání italská elegantní značka Luisa Spagnoli. U příležitosti otevření nového butiku v Centru Chodov zazářily české herečky...

    Lucie Rohlíková5.10.2017
  • Svůdný minimalismus v českém podání

    Uznávaná česká návrhářka Tereza Vu, která vystudovala módní návrhářství na London College of Fashion, a jejíž ručně šité kolekce svůdně minimalistického spodního prádla si...

    Eva Karlasová22.9.2017
  • Posuňte regeneraci pleti na zcela novou úroveň

    Podzimní a zimní měsíce bývají tradičně zasvěceny různým dermo-estetickým procedurám. Chemické peelingy, mikrodermabraze, laser či pulzní světlo obvykle přinášejí skvělé výsledky, často...

    Eva Karlasová18.9.2017
  • Óda na lásku z dílny Christiana Diora

    Je to přesně šedesát let od chvíle, kdy se zrodila Miss Dior, překvapivá vůně plná troufalosti, která se nebála vybočovat z řady. Na...

    Eva Karlasová1.9.2017
Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.
  • Villa Journal
    Villa journal je jediný časopis zaměřený na rezidenční bydlení a orientuje se na špičkové realizace, moderní architekturu a nadstandardní služby z této oblasti.