Sociální sítě
Nahoru

DS Automobiles: designová studie SM TRIBUTE

„Pracujeme na genech našich ikonických modelů, abychom mohli získané zkušenosti využít pro přípravu podoby budoucích modelů, které se mají objevit na konci desetiletí,“ uvedl Thierry Metroz, šéfdesignér DS Automobiles. „O těchto našich snahách a našem výzkumu v této oblasti svědčí to, co sdílíme už od roku 2020, a rovněž naše přítomnost na přehlídce v Chantilly s modelem SM TRIBUTE.“

Na jaře 2020 totiž společnost DS Automobiles sdílela na svých sociálních sítích sérii skic s hashtagem #SM2020. Tyto kresby jsou výsledkem interní kreativní soutěže mezi designéry studia DS DESIGN STUDIO PARIS na téma reinterpretace majestátního modelu SM představeného v roce 1970.

„Naše komunita nám při této prezentaci vyslala několik silných vzkazů,“ připomněl Thierry Metroz. „Prvním z nich bylo, že velmi lpí na ikonických modelech z naší historie. Druhým bylo, že si nepřeje, abychom původní design překroutili.“

Týmy DS DESIGN STUDIO PARIS pravidelně pracují na odkazu historických modelů DS a SM prostřednictvím skic, které uvolňují jejich kreativitu a dávají jim podněty k přemýšlení.

„Chtěli jsme se posunout dál,“ vysvětlil Thierry Metroz. „Chceme pečovat o naše dědictví prostřednictvím našich ikon, kterými jsou modely DS a SM. Čerpáme z nich naše odhodlání vytvářet avantgardní design.“ SM TRIBUTE je více než pouhou poctou, je oslavou deseti let umění a elegance od vzniku společnosti DS Automobiles a její účasti na prvním ročníku přehlídky Chantilly Arts & Élégance a zároveň přispívá k výzkumu DS DESIGN STUDIO PARIS zaměřenému na budoucnost.

Pocta modelu SM a velmi aktuální designová studie

Vzkaz vyslaný komunitou DS Automobiles byl vyslyšen. Týmy studia DS DESIGN STUDIO PARIS pracovaly tak, jako by se model SM v průběhu posledních pěti desetiletí dále vyvíjel.

Model SM, který se zrodil na počátku 70. let, představoval vrchol francouzské automobilové inovace. Tento velký silniční automobil v sobě soustředil to nejlepší z tehdejších technologií. Jeho aerodynamické linie, s nimiž přišel Robert Opron, byly elegantní a avantgardní současně. Pod kapotou se ukrýval výkonný šestiválec, který nabízel výjimečné jízdní vlastnosti. Mimořádnost modelu SM však tkvěla zejména v hydropneumatickém odpružení, které zdědil po modelu DS. To mu poskytovalo bezkonkurenční jízdní komfort a vynikající jízdní stabilitu. SM je dodnes kultovním modelem, vyhledávaným sběrateli po celém světě. Jeho jedinečná kombinace komfortu, výkonu a inovací z něj činí skutečnou legendu automobilového světa.

Model SM se vryl do srdcí zákazníků také díky svému luxusnímu a propracovanému interiéru. Vysoce kvalitní materiály, precizní provedení a promyšlená ergonomie vytvářely na palubě mimořádně elegantní atmosféru. Přístrojová deska s oválnými přístroji a specifickým volantem byla funkční a atraktivní zároveň. SM se také mohl pochlubit na svou dobu rozsáhlou výbavou, včetně elektricky ovládaných sedadel, klimatizace a posilovače řízení. Kromě dynamického charakteru byl SM vozem schopným nabídnout svým cestujícím prvotřídní komfort.

Frédéric Soubirou, vedoucí designu exteriéru společnosti DS Automobiles, uvedl: „Inspirovali jsme se několika modely SM, včetně prototypů a dvou prezidentských modelů SM. Měly výraznou charakteristiku, něco jako podpis. Působily dojmem, že letí po silnici, byly velmi vzdušné.“

Tato lehkost, naznačující dynamiku a efektivitu, se odráží v elegantní a zároveň propracované siluetě modelu SM TRIBUTE. Přímá souvislost je velmi patrná, s ikonickou přední částí a profilem, jemuž dominuje dlouhá kapota…

„Přidali jsme několik velmi moderních prvků z naší práce,“ dodal Frédéric Soubirou.

Rozšířený dvoubarevný vzhled představuje práci na reinterpretaci odstínu Feuille Dorée, který byl v nabídce v roce 1971. Saténový, ručně patinovaný lak je kombinován se specificky černě zbarveným odstínem.

„Chtěli jsme vytvořit mosty mezi různými epochami: třicátými léty, kdy prestižní francouzské značky předváděly dvoubarevné karoserie v rámci přehlídek concours d’élégance, automobilovou ikonou sedmdesátých let, kterou představoval model SM, a našimi současnými výtvory s povrchovými úpravami, jako je rozšířený dvoubarevný lak, který je k vidění na konceptu DS AERO SPORT LOUNGE. Tato povrchová úprava se stala charakteristickým znakem designu vozů značky DS,“ vysvětlil Vincent Lobry, vedoucí oddělení barev, materiálů a povrchových úprav společnosti DS Automobiles.

Model SM neměl zřetelnou horní mřížku chladiče, ta byla nahrazena obrovským skleněným krytem odhalujícím moduly světlometů a registrační značku. O padesát let později se tento kryt proměnil v 3D obrazovku, která svítí až do svého středu a je orámována světelným podpisem tvořeným – stejně jako tehdy – třemi moduly na každé straně, které podtrhuje osm hrotů diamantu a svislá světla pro denní svícení vytvářející triádu, jež se setkávají v jediném bodě podobně jako na přídi lodi.

Profil si zachovává charakteristické linie modelu SM, které napomáhají proudění vzduchu od přední části vozu ke štíhlejší zádi. Za dvěma velkými okny pokračuje dělené zadní postranní okénko, díky němuž se zadní část vozu jakoby vznáší a vytváří tvar písmene S. Zadní kola jsou částečně zakrytována odnímatelnými díly.

Ikonické proporce modelu SM sice zůstaly zachovány, délka činí 494 cm (+3 cm) a výška 134 cm (+2 cm), ale SM je propracovanější a impozantnější, šířka dosahuje 198 m (+14 cm). V rámci snahy o efektivitu byla světlá výška snížena na 12 cm (-3,5 cm). SM TRIBUTE má velká 22palcová kola ozdobená aerodynamickými vložkami.

Také interiér vychází z modelu SM z roku 1970

Interiér vozu vychází z designu z roku 1970, s charakteristickým tvarem horní části palubní desky a oválným tvarem přístrojů. Informace jsou v souladu s avantgardním duchem modelu SM zobrazovány prostřednictvím projekce a ducha značky dotváří zakřivená „displejová konzola“ v kombinaci s volantem se systémem steer-by-wire. Posádka vozu je obklopena zvukem a světlem.

Interiér je velmi světlý, odstín slonové kosti má kůže i Alcantara®. Velká část přední strany palubní desky poskytuje mimořádné prostředí pro téměř nekonečnou škálu povrchových úprav a materiálů! Sedadla mají ikonický design modelu SM včetně vodorovných polštářů.

„Design horní části palubní desky byl typický svým příčným tvarem,“ zdůraznil Luc Quirin, designér interiérů DS Automobiles: „Tento osobitý přístup jsme zachovali a začlenili jsme do něj výsledky našeho výzkumu. Zobrazování informací používá projekci, bez displeje. Prostředí je podmanivě imerzivní a zároveň méně omezující pro řidiče i cestující.“

„Laserem gravírovaná kůže ve výplních dveří odhaluje motivy inspirované dekorativním uměním. Tento trend se zrodil ve stejných letech jako přehlídky Concours d’Elegance. Perleťové zdobení odkazuje na současné modely,“ dodal Vincent Lobry, vedoucí oddělení barev, materiálů a povrchových úprav společnosti DS Automobiles.

„Není to jen evokace SM,“ uzavřel Thierry Metroz. „Tým studia DS DESIGN STUDIO PARIS si práci na ambiciózním projektu užíval. Respektovali jsme ducha a detaily původního designu. Model SM jsme přepsali a nově interpretovali. Protože však není naším zvykem separovat se od naší další práce, zakomponovali jsme do něj mnoho detailů z modelů DS Automobiles a z našich budoucích projektů.“

SM TRIBUTE na přehlídce Chantilly Arts et Élégance

Společnost DS Automobiles, která je partnerem přehlídky Chantilly Arts & Élégance od jejího prvního ročníku v roce 2014, představuje SM TRIBUTE u příležitosti desátého výročí přehlídky pořádané ve francouzských zahradách zámku Chantilly.

SM TRIBUTE, instalovaný na ploše 120 m2 vedle historického vozu SM, se zúčastní přehlídky Concours d’Élégance 15. září. Společnost DS Automobiles se na seznam vítězů nejvyhledávanější francouzské soutěže zapsala již v roce 2016 díky modelu DS E-TENSE.

V loňském ročníku získal vůz DS E-TENSE PERFORMANCE cenu za inovaci a v průběhu předchozích let získala ocenění Concours d’État také řada modelů ze sbírek DS Automobiles, zejména model SM MYLORD (dvě trofeje) a DS 19 LA CROISETTE (jedna trofej).

Model SM TRIBUTE bude při letošním ročníku doprovázet celá řada vozů SM vystavených ve sběratelské vesničce. Návštěvníci si budou moci prohlédnout čtyřdveřový vůz SM OPÉRA, kabriolet SM MYLORD, závodní model SM, který se v roce 1974 zúčastnil závodu 24 hodin Spa-Francorchamps, vůz SM PROTO, který již byl k vidění na výstavě Rétromobile 2023, a další vozy SM v různých odstínech z Euro SM Clubu, díky Aventure DS.

Souběžně s představením modelu SM TRIBUTE v Chantilly nahlédněte na webových stránkách DSDESIGNSTUDIO.PARIS do zákulisí přípravy jeho designu.

Více z rubriky Speciály