České výrobky měly v minulosti ve světě velmi dobrou pověst. Vedle piva či značky Škoda existuje ještě jeden český výdobytek, o kterém se příliš nehovoří, ačkoli má u nás hluboké kořeny. Jedná se o břidlicový kámen, jenž se v České republice těží v té nejlepší kvalitě již od 18. století. Jeho návratu na pomyslný trůn přírodních materiálů nahrává fakt, že hitem letošního roku jsou právě kamenné obklady. „Břidlice splňuje vše, co si architekti i designéři přejí; uplatnění najde v interiéru i exteriéru, je variabilní a přitom odolná a stálobarevná,“ vysvětluje Roman Hajabáč, majitel společnosti Česká břidlice. Návrat břidlice do světa designu
Zatímco ještě před 20 lety si architekti představovali budoucnost jako svět, kde bude vše z plastu a latexu, opak je pravdou! Současné trendy bytového designu jasně ukazují na stále větší oblibu přírodních materiálů, pravého dřeva a dekorací z kamene. Příroda všude kolem nás. Tak by se dala charakterizovat filozofie dnešního světa bytových designérů. Základem pro inspiraci v tradicionalismu se stalo zejména Norsko a severské země, kde vždy byla bytová architektura založená na poctivých a pevných materiálech. Příjemná atmosféra jemných nekřiklavých barev v kombinaci s kameny a dřevem, se ovšem v posledních letech dostává na špičku mezi domácnostmi i velkými společnostmi, které v tomto duchu novodobého moderního interiéru postupně renovují a ladí své prostory. Nejuniverzálnějším přírodním materiálem je především břidlice, která dokáže zajistit dokonalý efekt, kvalitu, a zároveň také ekonomickou dostupnost. Břidlice přitom není v interiérovém designu žádným nováčkem. Dlouhodobě ji užívají architekti především jako plnohodnotnou náhradu za pravý mramor v koupelnách i podlahových krytinách, ovšem v mnohem větší barevné dostupnosti a možnostech využití. Kromě klasického povrchu podlah je v posledních letech břidlice užívaná zejména jako netradiční dekorativní variace na zeď, což dokáže okamžitě oživit celou místnost a navodit pocit absolutní rovnováhy. Novodobým trendem se také stává pořízení „nepravého“ krbu, ovládaného často dálkovým ovládáním. Pro dokonalý efekt stačí obložit místo, kde je krb umístěn, působivou mozaikou z břidlicového kamene – téměř okamžitě se pokoj promění k nepoznání.
Made in Czech Republic
O poptávku ve světě se Roman Hajabáč nebojí. „Protože doba pokročila vpřed, možnosti využití břidlice jsou mnohem širší než kdysi. Kromě klasických obkladů a dlaždic již umíme vyrábět dekorace zahrad a bytových interiérů. V současné světové architektuře je břidlice stále oblíbenější ve vnitřních i vnějších prostorách budov a staveb. Navíc česká břidlice je díky poloze naší země mimořádně kvalitní, pevná a zároveň dobře přizpůsobivá na úpravu“, komentuje výhodu materiálu Roman Hajabáč. Jeho slova potvrzuje designové břidlicové umyvadlo „Made in Czech Republic“. Inspirací pro jeho výrobu u nás byl neuvěřitelný úspěch umyvadla z břidlicového kamene, představeného na veletrhu interiérového designu Salone del Mobile v Miláně nebo Maison et Objet v Paříži.