Nakladatelství Teapot, které se zabývá tvorbou prémiových knih, jež jsou v jejím pojetí chápány jako umělecký artefakt, vydala další titul – surrealistické drama Vratislava Effenbergera se čtyřmi originálními signovanými litografiemi Jana Švankmajera.
Jan Švankmajer, ikona české umělecké scény, a Vratislav Effenberger, vůdčí osobnost poválečného československého surrealismu. Přátelé, kteří se symbolicky sešli v jedné knize – unikátní knižní novince Vzpoura sládků. Zatímco Vratislav Effenberger zemřel v roce 1986 v třiašedesáti letech, Jan Švankmajer v září oslavil 85. narozeniny. Vzpoura sládků je tedy symbolickým dárkem z nakladatelství Teapot k jubileu proslulého výtvarníka a režiséra. Dárkem, který nadchne všechny milovníky vzácných bibliofilií.
Každá bibliofilie z nakladatelství Teapot je mimořádné, precizně řemeslně zpracované dílo. A u Vzpoury sládků to platí dvojnásob! Text Effenbergerovy hry doplňují čtyři originální, podepsané litografie Jana Švankmajera. Kniha vychází v limitovaném počtu 150 číslovaných a podepsaných kusů. Každý z nich je uložen v ručně vyrobené krabici, tentokrát vytvořené celkem v osmi barevných provedeních vycházejících z barev litografií, takže je možné si vybrat jednu z osmi variant knihy. Červená, modrá, oranžová, hnědá. Od každé barvy je k dispozici pouze okolo dvaceti výtisků. Zajímavostí je, že barvy na krabicích nejsou potisknuté v tiskárně, ale byly užity klasické barvy namíchané stejně jako při tvorbě litografií v dílně Petra Korbeláře. Knižního designu se ujal grafik Radek Pokorný.
Netradičním výtvarným prvkem jsou desky knihy potažené černým papírem, elegantně doplněné písmeny vylaserovanými z mědi, kterými je ručně vysázen název knihy a jméno autora. Měď symbolizuje varny pivovarských sládků – ústředních postav příběhu. Vzpoura sládků je vytištěna, jak je v nakladatelství Teapot oceňovaným zvykem, na prémiovém papíru italské papírny Fedrigoni, jenž jí dává jedinečnou strukturu a podtrhuje výjimečnost tohoto uměleckého artefaktu, který v předprodeji dosahuje ceny 24 990 korun.
Zcela novátorské technické postupy si vyžádala technologie výroby litografických koláží. „Jan Švankmajer nejdříve vytvořil koláž, z níž byla následně na litografický kámen prostřednictvím digitálního skenu přenesena část odpovídající novinovému výstřižku a zbytek koláže byl autorem podle jeho vlastní předlohy dotvořen na litografickém kameni,“ upřesnil Rudolf Leška, spolumajitel nakladatelství Teapot.