Firma Festka vyrábí v Praze špičková karbonová silniční kola. Za více než deset let své existence se dostala do celosvětového povědomí díky své jedinečné výrobní technologii a originálnímu grafickému designu.
Nejvyšší úroveň designu a zákaznického servisu, který nabízí, se nazývá You By Festka. Vzhledem k vysoké náročnosti projektů je k dispozici pouze pro dvanáct unikátních kol ročně. Žádné dva projekty nejsou stejné a žádní dva klienti také ne. Zadavatelé jsou velmi různorodí; od lidí, kteří přijdou s pár nápady nebo jedním kouskem inspirace, až po ty, kteří mají přesnou představu o tom, jak by jejich kolo mělo vypadat, a rádi se na celém procesu podílejí.
Když se na nás v loňském roce obrátil klient z New Yorku, který si přál kolo s motivy z knih Franze Kafky, všichni ve Festce nastražili uši. „Pro firmu tak neodmyslitelně spjatou s Prahou jako Kafka dával takový nápad dokonalý smysl,” říká Tom Hnida, umělecký ředitel společnosti.
Když vyšlo najevo, že Lyndon, jak se klient jmenuje, Kafkovo dílo skutečně zbožňuje, zná ho nazpaměť a jeho zájem je vážný, nadšení ještě vzrostlo. Lyndon měl vybraný seznam scén a motivů z Kafkova díla, které chtěl na rámu zobrazit. Nejvíce se mu líbily dva příběhy: Umělec v hladovění a Císařské poselství. Pro další inspiraci vybral také několik citátů z Kafkových zápisníků a dal nám několik vodítek, jak by si představoval jejich ztvárnění.
Umělecký ředitel Festky Tom Hnida po zralé úvaze oslovil velmi talentovaného ilustrátora Michala Bačáka, který s Festkou spolupracoval již v letech 2019 a 2020 na dvou velmi úspěšných projektech: “kola z porcelánu” a kola Samuraje. Michalovi se zákazníkův nápad velice líbil a zakázku bez váhání přijal. Protože je ale Michal typ člověka, který nedělá nic napůl, zasedl, přečetl si celého Kafku a navrhl tři další scény z autorových povídek. Na jejich základě pak připravil impozantní návrh se skicami, který zákazníka přesvědčil, že je pro tuto zakázku tím pravým. Michalova schopnost vyprávět příběhy prostřednictvím kreseb je bezkonkurenční a skutečnost, že jeho nezaměnitelný styl tak lahodí oku, je obrovský bonus.
“Vše plyne a nikdy nevstoupím do stejné řeky. Toto třetí kolo, které jsem pro Festku ilustroval, bylo výzvou ze všech největší. Už ve chvíli, kdy Tomáš přišel ke mně do ateliéru a vyložil mi přání zákazníka, stala se z té řeky povodeň biblických rozměrů. Nešlo tak ani o vybranou techniku a barevnost ale spíše o obsah. Přenést něco z Kafkova vesmíru na kolo, a ještě k tomu mnou… Nemyslím si, že bych tohoto génia pochopil, ale aspoň jsem se k němu přiblížil mnohými situacemi, které se daly označit výrazem „kafkárna,“ říká Michal Bačák.