Off-roady & SUV | 24.4.2024 | Marek Zelený

Plně elektrická legenda: Mercedes-Benz G 580 s technologií EQ

Zcela novým vozem Mercedes-Benz G 580 s technologií EQ představuje značka s třícípou hvězdou ve znaku první plně elektrickou variantu své terénní ikony. Tento automobil představuje naprosto ojedinělé spojení tradice a pokroku. Zcela nová elektrická Třída G zůstává věrná charakteru modelu a zachovává si svou hranatou siluetu včetně všech ikonických prvků.

Stejně jako u konvenčně poháněných variant je karoserie vozu uložena na žebřinovém rámu. Vývojový tým jej ovšem upravil a vyztužil tak, aby se jeho součástí mohly stát komponenty elektrického pohonu.

Zachována je také kombinace nezávislého zavěšení předních kol s dvojitými příčnými rameny a nově vyvinutá tuhá zadní náprava. Vysokonapěťový lithium-iontový trakční akumulátor zabudovaný do žebřinového rámu zajišťuje nízké těžiště. S využitelnou kapacitou 116 kWh poskytuje dostatek energie pro jízdní dosah až 473 kilometrů podle WLTP.

Třída G během své více než 45leté historie vždy využívala nejmodernější dostupnou technologii pohonu. Je tedy zcela přirozené, že terénní vlastnosti našeho legendárního modelu se dostávají na novou úroveň díky inovativní koncepci pohonu se čtyřmi samostatně řízenými elektromotory. Vůz si dokonce zachovává známou hranatou siluetu a je věrný charakteru našeho oblíbeného Geländewagenu,“ nechal se slyšet Markus Schäfer, člen představenstva koncernu Mercedes-Benz pro technický vývoj.

Se čtyřmi individuálně ovládanými elektromotory v blízkosti kol nabízí zcela nová elektrická Třída G jedinečné jízdní vlastnosti na silnici i v terénu. Jedná se o první sériově vyráběný vůz koncernu Mercedes-Benz s odděleným pohonem jednotlivých kol. Čtyři motory jsou integrovány do žebřinového rámu – po dvou na přední a zadní nápravě.

Jsou poháněny krátkými poloosami. Každý z elektromotorů vyvine nejvyšší výkon 108 kW, dohromady tedy poskytují celkový výkon 432 kW. Nejvyšší celkový točivý moment činí 1 164 Nm. Ve spolupráci se systémem ESP a centrálním systémem řízení pohonu (Central Powertrain Control – CPC) je točivý moment distribuován přesně na ta kola, u nichž zcela nová elektrická Třída G potřebuje v daný okamžik zajistit trakci.

Díky inovativní koncepci pohonu zrychlí zcela nový Mercedes-Benz G 580 s technologií EQ z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h. Protože elektromotory dokážou poskytnout svůj maximální točivý moment i v nejnižších otáčkách, vyniká plně elektrický off-road enormní tažnou silou a výjimečnou ovladatelností. To je výhodné jak ve strmých stoupáních, tak na nezpevněném povrchu.

Zcela nová elektrická Třída G využívá vektorování točivého momentu, aby tak vytvořila virtuální uzávěrky diferenciálů. Tato technologie umožňuje přesně dávkovat točivý moment na jednotlivá kola. Vzhledem k tomu, že točivý moment narůstá během zlomků sekundy právě tam, kde je potřeba, dokáže zcela nová elektrická Třída G stabilně stoupat a klesat i v tom nejtěžším terénu.

Virtuální uzávěrky diferenciálů umožňují plně variabilní rozdělení točivého momentu mezi jednotlivá kola. Výsledkem je maximální trakce s co nejvyšší flexibilitou bez omezení v zatáčkách. Zcela nová elektrická Třída G proto zůstává agilní a snadno ovladatelná za všech okolností, a to i s aktivovanou virtuální uzávěrkou diferenciálu. Uzávěrky není nutné ručně zapínat pomocí spínačů na ovládacím panelu, ovládání je plně automatické. To ještě více usnadňuje používání vozu a zvyšuje bezpečnost jízdy i v obtížných podmínkách.

Související články
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz