Až do konce července je v pražské galerii SIN k vidění výstava Milan Knížák: Květy na sněhu, která představuje průřez aktuální tvorbou této mimořádné osobnosti českého i mezinárodního uměleckého prostředí. Výstava je pojmenována podle stejnojmenné básnické sbírky autora a propojuje vizuální umění s poezií, reflexí, ironií i kontemplací.
Středobodem expozice jsou skleněné objekty vzniklé na základě autorových návrhů z osmdesátých let, které oscilují mezi skulpturou a designem. Každý z artefaktů – ať už je to váza, svícen nebo čistá forma – je zároveň estetickým objektem a nositelem myšlenky o tvaru, prázdnotě a možnostech svobodného vyjádření. Jak sám Knížák uvádí ve své poezii: „…skrytost láká, život nemá tvar, prázdno je dar…“
Návštěvníci výstavy zažijí také momenty proměnlivosti a náhody, které jsou pro autorovu tvorbu typické – například v objektu Had králů (2025), jehož význam se mění pouhým gestem – vložením květiny se ze skleněného tvora stává váza. Podobný princip pracuje i u děl Zítra na Marsu nebo Krajina (2024).
Výstava dále představuje sérii AI–IA (2024), která tematizuje digitální samotu skrze asambláže z mobilních telefonů. Výrazné sdělení nese i dílo Trůn (1986) s loutkou Kašpara, které alegoricky zpodobňuje cykličnost moci, manipulace a identity.
Milan Knížák při vernisáži poznamenal, že „sin“ v názvu galerie znamená anglicky „hřích“ – a dodal, že tím nejkrásnějším hříchem člověka je umění.
Ve středu 21.5. od 18 hod. proběhne komentovaná prohlídka za účasti kurátora výstavy Filipa Kazdy a umělce a kreativního ředitele SIN Ronyho Plesla. Vstup je volný.