Off-roady & SUV | 23.6.2025 | Marek Zelený

Legendární Land Cruiser se poprvé představuje s hybridním pohonem

Toyota Land Cruiser vstupuje do nové éry uvedením vůbec prvního elektrifikovaného hnacího ústrojí pro tento model. Nový Land Cruiser Hybrid 48V představuje mild-hybridní systém, který poskytuje hladší a komfortnější jízdní schopnosti na silnici i v terénu, a to bez negativních dopadů na schopnosti tohoto offroadu vypořádat se i s těmi nejnáročnějšími podmínkami.

Zcela nový Land Cruiser, uvedený na trh koncem roku 2024, kombinuje tradiční silné stránky modelu – kvalitu, odolnost a spolehlivost – s novými technologiemi a osobitým designem, v němž se mísí moderní křivky s detaily odkazujícími na tradice modelu.

Je postaven na nové platformě TNGA (Toyota New Global Architecture) s rámovou konstrukcí, což vozidlu propůjčuje ještě lepší schopnosti zvládat náročné podmínky a zároveň zajišťuje předvídatelné a sebejisté chování na silnici.

Systém Hybrid 48V spojuje stávající spalovací motor 2,8 litru Toyoty Land Cruiser, osmistupňovou automatickou převodovku Direct Shift, elektromotor / generátor energie, lithium-iontovou hybridní baterii a DC-DC měnič. Jednotlivé součásti byly navrženy a uspořádány tak, aby odolaly nástrahám nepříznivého prostředí a zůstaly zachovány legendární terénní schopnosti vozidla – včetně brodivosti 700 mm.

Mezi výhody patří hladší, tišší a citlivější systém Stop-and-Start motoru, jakož i plynulé, lineární a suverénní rozjezdy z místa.

Nový mild-hybridní systém od Toyoty byl navržen tak, aby umožňoval jednoduchou zástavbu do vozidla. Jelikož je kompaktnější než plně hybridní systém od Toyoty, lze jej snáze instalovat do stávajících pohonů, aniž by vyžadoval výrazné přepracování. Díky tomu byl pohon Hybrid 48V nedávno uveden i v nové Toyotě Hilux.

Systém Hybrid 48V využívá osvědčený turbodieselový motor 2,8 litru Toyoty Land Cruiser, který rozšiřuje o tři hlavní komponenty: elektromotor / generátor energie, nahrazující konvenční alternátor; 48V lithium-iontovou baterii; a DC-DC měnič, který řídí toky energie mezi baterií a motorem.

Systém nemá žádné negativní dopady na schopnosti Land Cruiseru vypořádat se s extrémními podmínkami a náročným terénem. Například motorgenerátor je umístěn vysoko na bloku motoru, aby se vozidlo mohlo i nadále brodit nízkou rychlostí ve vodě hluboké až 700 mm.

Spalovací motor zajišťuje pohon motorgenerátoru (synchronního elektromotoru s permanentními magnety), který zase dobíjí lithium-iontovou baterii. Přináší to četné výhody z hlediska jízdních vlastností, a to na silnici i v terénu.

Funkce rekuperačního brzdění přichází ke slovu vždy, když řidič uvolní plynový pedál a využívá brzdění motorem. Takto získaná energie se následně využívá pro funkci Stop-and-Start spalovacího motoru a jako podpora při zrychlování, čímž se minimalizují ztráty. Systém snižuje spotřebu, usnadňuje řízení a zajišťuje přirozené reakce při zpomalování. Při běžné jízdě na silnici je zajištěno hladké a lineární zrychlování i zpomalování, což přispívá ke klidné a komfortní jízdě.

Na nerovnostech a v terénu pak motorgenerátor zvyšuje schopnosti Land Cruiseru překonávat překážky.

Provozní stav motorgenerátoru se zobrazuje na multi-informačním displeji: CHG (generování energie), ECO nebo PWR (v obou případech výkonová posila).

Související články
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz