Lidé si z celé expedice podle mě určitě zapamatují nejvíc právě tento model Toyoty Celica, protože je nejhezčí, říká s úsměvem Lubomír Pešák, řidič zelené Celicy ST z roku 1977. Právě tento ikonický vůz je jednou z hvězd unikátní expedice historických automobilů, která o víkendu odstartovala z Hradčanského náměstí v Praze a má namířeno až do japonské Ósaky na světovou výstavu EXPO 2025.
Sedm veteránů, přes 16 000 kilometrů, 12 zemí a pět týdnů na cestě. ROBOT Expedice Praha–Ósaka navazuje na slavnou výpravu Sakura 1970 a propojuje české nadšence do historických vozů s dalekou Asií. Výpravu slavnostně odstartoval prezident Petr Pavel za účasti japonského velvyslance Kansuke Nagaoky.
Pešák Celicu pořídil speciálně kvůli této expedici. „Je to krásný a spolehlivý vůz, na který je stále dostupná řada náhradních dílů. Navíc má sportovní DNA – jde o tuningové auto s historií v rallye, dá se dál vylepšovat. My jsme ale sázeli hlavně na jednoduchost a spolehlivost. Auto je lehké, přehledné, připravené zvládnout dlouhé etapy,“ říká.
Za volantem Celicy už stihl Pešák najet přes 3 000 kilometrů. Tentokrát ho však čeká úplně jiný typ výzvy – nejen nekonečné silnice, ale i byrokracie: „Emoce před cestou si moc nepřipouštím, spíš mám respekt z administrativy. Překračujeme spoustu státních hranic, řešíme papíry, povolení, pravidla.“
Nejtěžší je paradoxně byrokracie
Expedici vede Josef Zajíček, zakladatel společnosti ROBOT a organizátor celé akce. Sám vyráží s legendární Tatrou 603 z roku 1959. „Myšlenka vznikla před rokem a půl, přípravy nám zabraly celý rok. V některých zemích, jako je Čína nebo Korea, musíme přejít na místní registrační značky i řidičáky, všude nás doprovázejí lokální agenti. Je to logistický i diplomatický maraton,“ popisuje.
Jeho cílem však není jen projet trasu. „Chceme rozdávat úsměv a spojovat lidi. Máme zprávy, že se k nám v některých zemích přidají místní veteránisté. Je krásné vidět, jak stará auta vytvářejí nové vztahy.“
Na cestě je doprovází servisní vůz, který vedou mechanici Valdemar Vašenda a Martin Haša. Během první etapy směrem na maďarský Kecskemét výpravu doprovodila i historická Toyota Corona z roku 1969 českého zastoupením Toyota, které je zároveň partnerem celé expedice.