Britská automobilka Aston Martin představila nový vůz Vantage S – nejsportovnější variantu modelu Vantage v současné nabídce značky. Vantage už nyní představuje vrchol mezi sportovními vozy s motorem vpředu a zaměřenými na řidičské zážitky. Nový Vantage S však tuto laťku posouvá ještě výše díky vyššímu výkonu a vylepšeným jízdním vlastnostem. Spolu s výrazně upraveným designem exteriéru i interiéru tak Vantage S nastavuje novou úroveň pro vozy Aston Martin s motorem vpředu.
Novinka navazuje na nedávno představený model DBX S a pokračuje v obnovené tradici značky Aston Martin, kdy písmeno „S“ označuje speciální, výkonnější deriváty základních modelů. Tento přístup znovu zavedl v roce 2004 Vanquish S a další výjimečné modely V8 a V12 Vantage S v letech 2011 a 2013.
Základem nového modelu Vantage S je přepracovaná verze výkonného čtyřlitrového motoru V8 se dvěma turbodmychadly. V segmentu luxusních sportovních vozů s motorem vpředu tím Aston Martin upevňuje svůj náskok v oblasti výkonu: Vantage S nabízí 680 koní při 6000/min a točivý moment 800 Nm mezi 3000 až 6000/min pro okamžitou odezvu.
Konstruktéři značky Aston Martin dále zdokonalili kalibraci pedálu plynu tak, aby jeho odpor a reakce přesně odpovídaly charakteru verze „S“. Chod je sladěn s individuálně nastavenou mapou elektronického plynu pro každý jízdní režim, což zajišťuje harmonickou spolupráci všech ovládacích prvků a umocňuje propojení řidiče s vozem.
Kalibrován byl i samotný pohon – optimalizace systému Launch Control zkrátila zrychlení z 0 na 60 mil za hodinu o 0,1 sekundy. Nově tak Vantage S zrychlí z 0 na 60 mph za 3,3 s (resp. z 0 na 100 km/h za 3,4 s) a z 0 na 200 km/h za 10,1 s. Maximální rychlost zůstává impozantních 325 km/h (202 mph).
Vantage S přináší také rozsáhlé úpravy podvozkových komponent, uložení pohonného ústrojí i softwaru, jejichž cílem je zvýšení agility, lepší odezvy řízení a celkové jízdní vyváženosti.
Inženýři značky Aston Martin se při vývoji nového vozu Vantage S zaměřili nejen na vyšší agilitu a přilnavost přední nápravy, ale zároveň i na zachování jízdního komfortu a kultivovanosti.
Úpravy hardwaru a softwaru adaptivních tlumičů Bilstein DTX přinesly lepší citlivost přední nápravy a rychlejší odezvu. Zároveň byla snížena tuhost pérování na zadní nápravě, což zlepšuje rovnováhu mezi stlačením a roztažením, a tím i jízdní komfort při nízkých rychlostech. Tuhost uložení převodovky byla snížena o 10 %, což přináší další kultivovanost tím, že se tak snižuje přenos vibrací z pohonného ústrojí do karoserie a podvozku – vůz proto lépe kopíruje povrch.
Přímější odezvu a lepší kontakt s vozem přináší také uchycení zadního pomocného rámu přímo ke karoserii napevno – místo standardních pryžových silentbloků. Pro maximální využití všech těchto změn byly dále doladěny parametry geometrie podvozku – odklony kol, sbíhavost a záklon rejdového čepu – s cílem zlepšit přilnavost přední nápravy při vysokém bočním zatížení a vyladit celkovou dynamickou rovnováhu. Výsledkem je vůz, který s chutí vyhledává zatáčky a zároveň si zachovává suverénní stabilitu.
Z vizuálního hlediska má Vantage S vzhled odpovídající svým výkonovým parametrům – díky designovým prvkům, které nejen působí efektně, ale zároveň plní funkční úlohu.
Přední část vozu odlišují nové výstupy vzduchu na kapotě. Jsou dostupné v lesklé černé nebo uhlíkovém kompozitu (2×2 Twill Carbon) a dodávají automobilu sebevědomější výraz, současně optimalizují odvod horkého vzduchu z motorového prostoru – zejména v oblasti mezi řadami válců motoru, který má koncepci „horké V8“, tedy s turbodmychadly uprostřed.
Označení verze na předních blatnících je decentní, ale nezaměnitelné – s emblémy „S“. Každý z nich je ručně vyráběný: kované mosazné „S“ je zalité do červeného smaltu, přičemž okolní část může být pochromovaná v lesklé nebo tmavé úpravě, podle toho, jakou barvu loga Aston Martin si zákazník zvolí.
Ze zadní části je Vantage S rozpoznatelný díky novému spoileru po celé šířce víka zavazadlového prostoru – a jasně vyjadřuje sportovní zaměření modelu. Spoiler však neplní jen estetickou funkci: při maximální rychlosti zvyšuje přítlak na zadní nápravu o 44 kg, a významně tak přispívá k celkovému aerodynamickému přítlaku 111 kg. Jeho provedení doplňuje celkovou aerodynamickou rovnováhu vozu, která je záměrně orientována na přední nápravu – zajišťuje tak mimořádně rychlou odezvu při zatáčení a vysokou míru přilnavosti v zatáčkách. Dalších 67 kg přítlaku přinášejí vylepšení v oblasti spodní části vozu – včetně nového předního spoileru a přídavných kanálů pro posílení Venturiho efektu.
Model Vantage S lze vybavit specifickými 21″ koly s paprsky ve tvaru „Y“ v saténově černé barvě a s červeným grafickým detailem – typickým pro varianty „S“. Elegantní kontrast vytvářejí brzdové třmeny v bronzové barvě.
V interiéru nese Vantage S jasné stylistické znaky výbavy „S“ – standardem je jedinečné čalounění v kombinaci Alcantary a kůže s názvem Accelerate, doplněné dekory z uhlíkového kompozitu. Tento interiér nejen podtrhuje sportovní charakter vozu, ale zároveň oproti běžnému Vantage přináší i mírnou úsporu hmotnosti.
Tak jako exteriérové označení zaujme ručně zpracovanými detaily, také interiér je osazen výšivkami loga „S“ na ramenních oporách sedadel – barevně sladěnými s celkovým laděním interiéru. Každé logo se skládá z téměř 2 500 stehů a vyžaduje více než 16 metrů nitě – další důkaz nekompromisního přístupu značky Aston Martin ke kvalitě zpracování a smyslu pro detail.
Znak Aston Martin je vyšitý rovněž na opěrkách hlavy. Na přání je k dispozici také unikátní technika ražby a slepotisku, která s využitím tlaku odpovídajícího hmotnosti 1,5 tuny a za vysoké teploty vylisuje znak do čalounění – s extrémní přesností a jemností. Emblém „S“ dále najdeme i na prahových lištách a štítku výstupní kontroly v motorovém prostoru.
Zákazníci mohou zvolit také interiérový paket „S“, který dále podtrhuje sportovní charakter vozu – zahrnuje otočný volič jízdních režimů z frézovaného kovu s červeným nebo stříbrným eloxováním. Tento prvek ladí s barvou bezpečnostních pásů, kontrastního prošívání, lemování čalounění i výšivky na hlavových opěrkách, čímž vytváří vizuálně jednotný designový celek.
Pro ty, kteří touží po ještě luxusnějším pojetí, je připravena specifikace Inspire Sport s čalouněním buď z plnohodnotné semianilinové kůže, nebo v kombinaci s Alcantarou, a to v jednobarevné i dvoubarevné variantě. Tato nová provedení interiéru se vyznačují klesající strukturou šikmého prošívání ve tvaru písmene „V“ obklopeného cíleně umístěnými perforacemi – evokujícími rychlost a pohyb.