Zmrzlina je v létě neodmyslitelným společníkem. Češi jí sice zkonzumují méně než Australané, Finové nebo Američané, přesto poptávka rok od roku roste. A mění se i preference – lidé stále častěji sahají po zdravějších variantách. Jedno ale zůstává – neotřesitelnou stálicí mezi českými nanuky je tvarohový Míša.
Zmrzlina jako impulz i tradice

Ročně se v České republice utratí za zmrzlinu přes 6,3 miliardy korun. Přibližně polovina z toho připadá na jednoporcové nanuky a kornouty, druhou část tvoří multipacky a větší balení pro domácí konzumaci. Oblíbenost zmrzliny v Česku ale stále zaostává za světovými špičkami – zatímco Australané a Novozélanďané sní ročně kolem 20 litrů zmrzliny na osobu, Češi se drží na méně než pěti litrech.
Podle Evy Kadlecové, ředitelky Magnum Ice Cream Company, ale trh i přesto zaznamenává pozitivní vývoj. „Za poslední rok vzrostl o více než 7 %, a kromě tradičních nanuků sílí i zájem o větší rodinná balení. Naopak mírně klesá poptávka po kelímcích,“ říká. Zákazníci podle ní stále častěji vyhledávají zdravější produkty – bez lepku, bez laktózy, veganské nebo s nižším obsahem cukru.

Míša – český fenomén z Vysočan
Tvarohový nanuk Míša je českým originálem, který vznikl už v 50. letech v pražských Vysočanech. První verze se vyráběla ručně, neměla dřívko ani polevu a balila se do papíru s obrázkem ledního medvěda. Cena se tehdy pohybovala mezi 50 haléři a jednou korunou.
Průlom přišel v roce 1962, kdy Míša dostal dřívko a kakaovou polevu. Zároveň se zvětšil jeho objem a začal se vyrábět ve Zdounkách na mechanizované lince. Od té doby se receptura téměř nezměnila – základ tvoří poctivý tvaroh, smetana a cukr.
Tvaroh vítězí i v roce 2024
Dnes se Míša vyrábí v Třebíči ve firmě Tipafrost a během hlavní sezóny zde vznikne až 370 tisíc nanuků denně. Od roku 2006 značku vlastní společnost Unilever, která do sortimentu přidala například kornoutovou variantu. Základní recept však zůstává stejný. A čísla mluví jasně – v roce 2024 se Míša stal opět nejprodávanějším značkovým nanukem v Česku s více než 35 miliony prodaných kusů ročně.

Vedle klasické tvarohové verze si Češi oblíbili i ovocné kombinace – meruňkovou, jahodovou a černorybízovou. Přesto klasický „bílý“ Míša stále vede – podle dat agentury Nielsen se ho prodá dvakrát více než všech ovocných variant dohromady.
Jak se vyrábí zmrzlina, která chutná celé generaci
Proces výroby Míši je dnes plně automatizovaný, ale stále založený na kvalitních surovinách. Směs tvarohu, smetany a cukru se nejprve pasterizuje, pak odpočívá, našlehává a rychle mrazí ve formách při –40 °C. Do zmrzlé směsi se zasune dřívko a hotový nanuk se ještě ponoří do kakaové polevy. Po zabalení míří rovnou do mrazíren.
Míša tvarohový obsahuje přes 50 % tvarohu, a právě díky tomu si drží image zdravější alternativy ke klasickým zmrzlinám. Navíc je přirozeně bezlepkový, a tak vhodný i pro osoby s celiakií. „Zákazníci ocení nejen chuť, ale i složení – právě kombinace kvalitního tvarohu a ovoce je důvodem, proč jsme uvedli další příchutě,“ uzavírá Eva Kadlecová generální ředitelka společnosti Unilever pro Českou republiku a Slovensko.
Zdroj UNILEVER, text: Ondřej Šebesta, foto: Ondřej Šebesta, UNILEVER.