Olympijský vítěz a mistr světa v kanoistice Martin Fuksa a nejslavnější český skejťák Maxim Habanec se nedávno stali tátou. Jejich způsob cestování se tak dost proměnil. Že by ale s větší rodinou pořizovali větší auto, jak je zvykem? Ne tak úplně.
Kanoista Martin Fuksa se stal tátou ještě předtím, než stihl loni na olympiádě v Paříži vybojovat vysněné zlato. To skateboardista Maxim Habanec má teprve roční holčičku. Se svými dětmi ale cestují už odmalička.

„Nejdál jsme s Emily zatím jeli do italského Livigna,“ vzpomíná Martin Fuksa. „Na takhle dlouhých cestách nás zachraňují všechny snacky, které existují, samozřejmě hračky, ale nejradši má asi knížky,“ přidává pár způsobů, jak dceru na palubě zabavit.
„Vždycky ještě v telefonu hledáme hřiště, kde můžeme cestou zastavit a dcera si pohraje. Ještě ideálně, když je u něj někde poblíž kavárna, aby si i rodiče mohli dát něco dobrého k jídlu a kafe,“ směje se.

Od pohádek k reggae
I Maxim Habanec s rodinou často cestuje. Letů, včetně těch dálkových, už mají za sebou několik. Autem se zatím vypravili nejdál do Rakouska. „Největší dětskou zábavou jsou moje sluneční brýle. Samozřejmě by si s nimi dcera neměla hrát, ale dělá to. A hned potom křupky,“ popisuje Maxim a dodává, že velký úspěch u nich v autě slaví reggae. „Já ani Naomi ho normálně neposloucháme, ale naše dcera Emiko si ho oblíbila.“
Hudba funguje i u Fuksových. „Když byla dcera menší, tak jsme v autě pouštěli jenom její hudbu a pohádky, takže Mlsné medvědí příběhy a podobně, ale teď, když už je větší, tak si občas pustím i svůj playlist a ona vzadu tancuje,“ usmívá se Martin.

Maxim prozrazuje ještě jeden rituál, který s rodinou vždycky dodržují: „Před každou cestou se vždycky nejprve zastavíme někde v kavárně nebo pekárně. Nakoupíme pečivo a kávu a můžeme jet.“
Větší rodina, úspornější jízda
Oba mají společného ještě to, že vyměnili své hybridní vozy, kterými léta jezdili, za ještě úspornější plug-in hybridy. Martin zůstal věrný Toyotě RAV4, se kterou jezdil už předtím, jen zvolil šetrnější pohon. „Plug-in hybrid mi maximálně vyhovuje tím, že má v sobě zabudovanou nabíjecí baterii. Prostě hezké, tiché auto, které dojede na elektřinu dál, nějakých 90 kilometrů. Blíží se bydlení, kde budu moct nabíjet dennodenně, a na to se moc těším,“ plánuje si.

„Já auto nejčastěji dobíjím, když pracuju. Zatímco já v kanceláři vyřizuju e-maily, nebo když nakupujeme, auto se nabije. Jakmile mám hotovo, nasednu a můžu jet,“ pochvaluje si Maxim, který teď jezdí plug-in hybridní Toyotou Prius a vyvrací tak předsudek, že s dítětem si automaticky musíte pořizovat větší auto nebo SUV.
„Prius mě upřímně nejvíc překvapil tím, jak je rychlý. Občas si připadám, jako když jezdím ve sporťáku. A díky nabíjení zároveň zadarmo. Často mi navíc připadá, jako bych měl dvě auta. Pocit jízdy čistě jen na elektřinu je opravdu jiný, než když jedete na benzín. I co týče řízení, je to pokaždé příjemná změna a pořád zábava,“ básní Maxim o svém novém autě.
To Martin je známý tím, že u auta hledá hlavně praktické vlastnosti. „Elektřinu si většinou šetřím do města. Když vím, že jedu kratší a pomalejší jízdu, jedu čistě na elektřinu, a když jedu dál, zapínám mód, kdy auto po vybití funguje jako klasický hybrid,“ popisuje svoji strategii úsporné jízdy.