Mistr geometrické abstrakce a autor ikonického loga ČSA zaznamenal na aukci Galerie Ustar životní úspěch. Jeho velkoformátová malba Kompozice č. 78 se prodala za 3 348 000 Kč včetně aukční provize. Jedná se o dosud nejvyšší cenu za dílo tohoto nestora českého grafického designu a výrazného představitele neokonstruktivismu. Umělec, jehož retrospektivu hostila letos na jaře Výstavní síň Mánes, tak potvrdil svou rostoucí hodnotu nejen v galerijním, ale i investičním světě.

Oproti vyvolávací částce 360 tisíc korun se obraz vyšplhal na více než sedminásobek. „Leszczyński je na aukcích mimořádně vzácným hostem. Jeho tvorba oslovuje intelekt, estetiku i emoce – a právě tato kombinace dělá z jeho prací magnet pro sběratele,“ komentuje Pavel Urban, majitel Galerie Ustar.
Pro sběratele je tento výsledek o to významnější, že se autorova díla na trhu objevují jen výjimečně. Dosud šlo převážně o grafické práce, a to v cenách v řádu tisíců korun. Vedle rekordní malby se nyní v aukci prodaly i další dvě jeho práce, serigrafie Kompozice č. 276 a fotografie Ibišek, každá za 37 tisíc korun.

Rekordní dražba přichází jen několik měsíců po rozsáhlé retrospektivě Okouzleni geometrií, kterou v dubnu 2025 hostila Výstavní síň Mánes. „Dubnová výstava ukázala Leszczyńského tvorbu v celé její šíři. Aukční úspěch je logickým pokračováním a potvrzením toho, že autorův význam roste nejen mezi odborníky, ale i sběrateli,“ dodává Urban.
Výjimečnost Leszczyńského tvorby spočívá také v její limitovanosti – během své kariéry vytvořil zhruba osmdesát velkoformátových maleb a žádné další již nevzniknou. „Leszczyńskiho díla mají jasný koncept a silnou vizuální identitu, což z nich činí nejen esteticky, ale i investičně výjimečná aktiva,“ doplňuje majitel galerie USTAR.
V posledních letech přitom celosvětově roste zájem o geometrickou abstrakci a počítačové umění jako investiční segment. Příkladem je výrazný nárůst hodnoty děl z 2. poloviny 20. století, a to nejen prací Zdeňka Sýkory, jejichž cena na trhu s uměním za posledních 25. let vzrostla až třicetinásobně.

Radomír Leszczynski se narodil 5. 5. 1945 v Praze a vystudoval střední grafickou školu u prof. Václava Bubeníčka. Během své kariéry se specializoval na tvorbu logotypů, jednotného vizuálního stylu firem, a to například pro ČSA v letech 1992-1993, na které spolupracoval s Rostislavem Vaňkem. Věnoval se také řešení výstav a stálých muzejních expozic v Česku i v zahraničí a v neposlední řadě realizaci děl do architektury. Během své kariéry vytvořil mnoho velkoformátových uměleckých děl, například v roce 1984 namaloval téměř pětimetrový obraz do administrativní budovy Metrostavu v Praze, v roce 1995 vytvořil pro tehdejší hotel InterContinental Praha rozměrný světelný objekt a skleněnou vitráž Voda, v roce 1997 realizoval dynamickým systémem prostorových linií objektu „Rouroid“ v pražské pasáží Jiřího Grossmanna nebo je autorem dvou téměř 4metrových obrazů pro Českou národní banku.
Volné tvorbě, zahrnující malbu a kresbu, se věnoval průběžně od počátku své tvůrčí dráhy, po roce 1995 tato činnost zintenzivněla. Leszczynského tvorba, založená na dialogu umělce s počítačem, reflektuje zásadní proměnu lidského poznání a vnímání v technicistní době. Sleduje hledání obecného řádu, do kterého vstupuje hra náhod. Fenomén náhody pro něj představuje neomezený zdroj svobody, přičemž ke generování nových forem využívá digitální technologie.