Umění | 1.10.2025 | Marek Zelený

Radomír Leszczyński se na aukci prodal za více než 3,3 milionu korun

Mistr geometrické abstrakce a autor ikonického loga ČSA zaznamenal na aukci Galerie Ustar životní úspěch. Jeho velkoformátová malba Kompozice č. 78 se prodala za 3 348 000 Kč včetně aukční provize. Jedná se o dosud nejvyšší cenu za dílo tohoto nestora českého grafického designu a výrazného představitele neokonstruktivismu. Umělec, jehož retrospektivu hostila letos na jaře Výstavní síň Mánes, tak potvrdil svou rostoucí hodnotu nejen v galerijním, ale i investičním světě.

Oproti vyvolávací částce 360 tisíc korun se obraz vyšplhal na více než sedminásobek. „Leszczyński je na aukcích mimořádně vzácným hostem. Jeho tvorba oslovuje intelekt, estetiku i emoce – a právě tato kombinace dělá z jeho prací magnet pro sběratele,“ komentuje Pavel Urban, majitel Galerie Ustar.

Pro sběratele je tento výsledek o to významnější, že se autorova díla na trhu objevují jen výjimečně. Dosud šlo převážně o grafické práce, a to v cenách v řádu tisíců korun. Vedle rekordní malby se nyní v aukci prodaly i další dvě jeho práce, serigrafie Kompozice č. 276 a fotografie Ibišek, každá za 37 tisíc korun.

Rekordní dražba přichází jen několik měsíců po rozsáhlé retrospektivě Okouzleni geometrií, kterou v dubnu 2025 hostila Výstavní síň Mánes. „Dubnová výstava ukázala Leszczyńského tvorbu v celé její šíři. Aukční úspěch je logickým pokračováním a potvrzením toho, že autorův význam roste nejen mezi odborníky, ale i sběrateli,“ dodává Urban.

Výjimečnost Leszczyńského tvorby spočívá také v její limitovanosti – během své kariéry vytvořil zhruba osmdesát velkoformátových maleb a žádné další již nevzniknou. „Leszczyńskiho díla mají jasný koncept a silnou vizuální identitu, což z nich činí nejen esteticky, ale i investičně výjimečná aktiva,“ doplňuje majitel galerie USTAR.

V posledních letech přitom celosvětově roste zájem o geometrickou abstrakci a počítačové umění jako investiční segment. Příkladem je výrazný nárůst hodnoty děl z 2. poloviny 20. století, a to nejen prací Zdeňka Sýkory, jejichž cena na trhu s uměním za posledních 25. let vzrostla až třicetinásobně.

Radomír Leszczynski se narodil 5. 5. 1945 v Praze a vystudoval střední grafickou školu u prof. Václava Bubeníčka. Během své kariéry se specializoval na tvorbu logotypů, jednotného vizuálního stylu firem, a to například pro ČSA v letech 1992-1993, na které spolupracoval s Rostislavem Vaňkem. Věnoval se také řešení výstav a stálých muzejních expozic v Česku i v zahraničí a v neposlední řadě realizaci děl do architektury. Během své kariéry vytvořil mnoho velkoformátových uměleckých děl, například v roce 1984 namaloval téměř pětimetrový obraz do administrativní budovy Metrostavu v Praze, v roce 1995 vytvořil pro tehdejší hotel InterContinental Praha rozměrný světelný objekt a skleněnou vitráž Voda, v roce 1997 realizoval dynamickým systémem prostorových linií objektu „Rouroid“ v pražské pasáží Jiřího Grossmanna nebo je autorem dvou téměř 4metrových obrazů pro Českou národní banku.

Volné tvorbě, zahrnující malbu a kresbu, se věnoval průběžně od počátku své tvůrčí dráhy, po roce 1995 tato činnost zintenzivněla. Leszczynského tvorba, založená na dialogu umělce s počítačem, reflektuje zásadní proměnu lidského poznání a vnímání v technicistní době. Sleduje hledání obecného řádu, do kterého vstupuje hra náhod. Fenomén náhody pro něj představuje neomezený zdroj svobody, přičemž ke generování nových forem využívá digitální technologie.

Související články
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz