Sociální sítě
Nahoru

V médiích nebylo a není jednoduchých projektů, říká mediální guru Michal Voráček

Je otcem mnoha nejen českých, ale také slovenských a dalších zahraničních médií. Michal Voráček (54), podnikatel a mediální poradce. Muž, dnes označovaný jako mediální guru, jedna z klíčových postav mediálního trhu posledních dvou desetiletí v České republice. A také člověk, který se podílí na významných charitativních projektech a nedělá to pro své zviditelnění.

„Těmito věcmi se nechlubím, i když jsem měl stovky takových možností,“ podotýká. „Myslím, že je to věc rozhodnutí každého člověka a já dokážu ocenit, pokud se charita nedělá pouze pro pozitivní mediální komunikaci nebo zviditelnění. Ale jinak charitativní projekty realizuji již od samého počátku devadesátých let.“

Vraťme se tedy k tomu, co z vás učinilo mediálního guru. V čem byly vaše začátky na mediální dráze jednodušší a v čem složitější?

V letech 1984 až 1990 jsem působil v deníku Hospodářské noviny jako redaktor a později jako odborný redaktor. Pak na počátku 90. let jsem se stal vydavatelem, ředitelem a šéfredaktorem prvních podnikatelských novin v Československu, Československého profitu. Týdeník Profit dosahoval na začátku 90. let velmi vysokého nákladu 120 000 výtisků. Na začátku 90. let jsem založil s Michaelem Ringierem mediální společnosti Ringier v Československu a pak se i stal předsedou představenstva a generálním ředitelem Ringier ČR a SR. Jednoduší to nebylo ani tehdy, ani dnes. Postupem doby již není jednoduchých projektů, což je vlastně logické z hlediska rozvoje mediálního trhu a rostoucí konkurence na něm.

Jak dnes s odstupem doby hodnotíte start a rozvoj společnosti Ringier v České, a pak i ve Slovenské republice?

Jednalo se o první společný podnik Čecha se zahraničím v mediální oblasti, již v roce 1990 v tržní polistopadové éře, kdy jsem byl přímo partnerem Michaela Ringiera. Za tři, čtyři roky dosáhl Ringier v Česku pod mým řízením více než třetinového podílu na trhu a stal se jasnou jedničkou. Tehdy jsem si ani neuvědomil dosah toho, co uvedl Michael Rinigier ve Wall Street Journal a sice, že díky Michalu Voráčkovi dosáhl Ringier v Čechách a na Slovensku během tří let více než za sto let doma, myšleno tedy ve Švýcarsku. Důležité bylo, že rozvoj firmy byl provázen i finančním úspěchem. Společnost dosahovala – na to, že startovala desítky nových projektů na zelené louce – vysokého zisku. Na rozdíl od ostatních médií, které byly vesměs privatizovány.

Po odchodu z Ringiera jste se stal takříkajíc mediálním developerem.

Máte pravdu. Po prodeji svých podílů ve společnostech spojených s Ringierem jsem se přeorientoval na výstavbu nových produktů v oblasti médií. Těch mediálních projektů, které jsem v Čechách či v zahraničí realizoval, jsou opravdu desítky. Pokud počítám i ty menší, tak možná přes stovku. Vždy jsem v případě těchto produktů usiloval o to, aby získaly pozici číslo jedna nebo minimálně dvě či tři v příslušném mediálním segmentu. Tyto pozice jsou základem úspěchu produktu, pokud jde o jeho čtenost či sledovanost.

Založil jste nebo pomáhal vybudovat spoustu mediálních společností. V řadě z nich jste dlouhá léta i působil. Jak na ně pohlížíte dnes, po letech?

Mediálních firem, které jsem založil a také v nich působil, je celá řada. Těší mě, že naprostá většina z nich je v předních tržních pozicích a určují směr celého mediálního trhu. Na druhé straně i 10 či 15 let po prodeji mě někteří lidé spojují s konkrétní firmou, ačkoliv již na její činnost nemám absolutně žádný vliv. Co bych vám dlouho povídal, je to jako v rodině s dětmi. Na všechny, i ty odrostlé, pohlížím s láskou. Svým způsobem je stále sleduji a někdy i podporuji. Zůstat pouze v jedné z nich by mě nebavilo. Já si prostě život v mediální branži nedokážu představit bez nových výzev.

Kde Michal Voráček mimo jiné nechal stopy?

  • první a nejúspěšnější podnikatelské noviny (Profit, 1990)
  • zrod Reflexu a dvakrát záchrana před likvidací (počátek 90. let)
  • první barevný bulvár (Blesk, 1993)
  • první loterie po telefonu a hry (TV Nova a Blesk)
  • první čtenářské soutěže a číslování novin (Blesk)
  • první nedělní noviny a nedělní distribuce novin (Nedělní Blesk)
  • první suplement (příloha) vložený do deníku a systém distribuce (Blesk Magazín)
  • rukama mu prošly desítky, možná stovky novin a časopisů (Lidové noviny, Express, Týden, Týdeník Televize, Telegraf, Lidová demokracie, Super)
  • dal dohromady TV Prima po problémovém startu (1998)
  • spoluvytvářel s Vladimírem Železným TV Nova a byl u toho, když skončila v PPF
  • první a nejsilnější agentury, tiskárny a distribuční firmy
  • vyřešil distribuci novin a PNS dostal do rukou vydavatelů
  • podepsal se na novém operátorovi Oskar (dnes Vodafone)
  • první médium, kde lze pokládat dotazy politikovi (ParlamentniListy.cz)
  • má za sebou i desítky projektů v zahraničí, mediálních fúzí a akvizic

Více z rubriky iLuxus

Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.