Letos je tomu šedesát let, co uvedl Citroën svou vlajkovou modelovou řadu DS na světový trh. Z té loni vznikla samostatná značka vozů, jejíž ambice nejsou zrovna malé. Nový DS3 Cabrio je toho krásným příkladem. Hrdinný drobeček se snahou narušovat pravidla, a to i designu, zaujme po všech stránkách. Na hraní je prostě ideální, vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži přímo ve Francii. Okázalostí překypující pěti hvězdičkový hotel La Maison Champs Élysées v centru Paříže přesně vypovídá o nastavených hodnotách značky DS. Právě v jeho prostorách, ve kterých se snoubí tradiční design s ultra-modernou, se sešli vybraní zástupci Evropy, aby jako první ve dvou dnech na vlastní kůži okusili jízdní vlastnosti a komfort dravé novinky (nechyběl ani prestižní magazín Top Cars a zástupci portálu iLuxus.cz). Její předchůdce se sice osvědčil, za což hovoří i čísla, totiž více jak 320 000 prodaných vozů od uvedení na jaře 2010, ale nutno podotknout, že u DS je stále něco nového v plánu. Vypovídá o tom i prostředí, ve kterém se nově pohybuje. Samotný třípatrový butik DS World, který na sklonku roku oslavil roční výročí, je umístěn v těsné blízkosti Montaignovy třídy, tedy jedné z nejdražších nákupních ulic Paříže. Ve svých přívětivých prostorách tak nenabízí pouze vybrané vozy, ale také žádané doplňky, jako jsou kabelky, opasky či luxusní aromatické svíčky nebo třeba i nábytek DS unikátních tvarů. Není divu, že značka propojila svou image s nejproslulejším fotografickým studiem světa Harcourt nebo se svůdnou herečkou Sophií Marceau, která se jako patriotka pařížského kulturního dědictví stala i tváří Chaumet, jedné z nejslavnějších klenotnických značek světa. U nás ji reprezentuje Simona Krainová. Jedna z nových technologických inovací, kterou motor THP 165 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou disponuje, se osvědčila hned při samém výjezdu od butiku značky. Auty přeplněný bulvár Champs-Élysées, ústící v obří kruhový objezd lemující Vítězný oblouk, přímo vybízel k vyzkoušení automatického systému brzdění Active City Brake. Při jízdě do 30 km/h totiž dokáže pomocí laserového čidla detekovat překážky a sám zabrzdit, čímž eliminuje možnost srážky s vozidlem stojícím či jedoucím stejným směrem. Nutno uznat, že funguje na jedničku a i malá chvilka nepozornosti, která by mohla být způsobená obdivováním Malého paláce, monolitického obelisku a fontán na náměstí Svornosti či samotného Louvru, tak nemusí mít fatální následky. Při výjezdu z Paříže pak překvapila i další novinka, totiž systém Stop&Start s posíleným startérem, díky kterému se motor na semaforech sám vypne, čímž zajišťuje snížení spotřeby při popojíždění po městě až o 10% oproti motoru THP 155 Euro 5. Z něj koneckonců vychází, na rozdíl od něj však splňuje emisní normu Euro 6, která vstoupí v platnost už v září tohoto roku. Asi hodinu cesty západním směrem od Paříže se nachází opulentní zámek ve Versailles. Cestu k němu zpestřují nádherné serpentiny lemované lesy, jejichž hustý porost umocňuje radost z každé další schované zatáčky, stejně jako přehlednost poskytující rozsáhlé louky svádí ke zvýšení rychlosti. S tím si DS3 poradí snadno, vždyť výkon 120 kW při 6000 ot/min je pro takového drobečka dostatečný. Jen pro zajímavost na maximální rychlost 217 km/h se v těchto podmínkách stejně nedalo dostat, potěšilo snad jen zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy, což šlo ovšem vyzkoušet pouze na placené dálnici při výjezdu od mýtné brány. Nový motor má však být hlavně ekonomický. Kromě zvýšení tlaku vstřikování, což zlepšuje spalování a snižuje emise škodlivin, bylo sníženo vnitřní tření motoru využitím technologie DLC, která ztvrdila povrch čepů pístů. Tím dochází ke snížení spotřebě paliva a DS3 Cabrio tak ve smíšeném režimu potěší 5,6 l/100 km.
DS3 Cabrio je předurčen všem mladým kreativcům, kteří mají estetické cítění na vyšší úrovni. Je to vůz o detailech drobných, jako je on sám ve velkém světě obrů. Proto při dosažení architektonické perly Francie není divu, že si našel své místo na proslulém dvoru vůní La Cour des Senteurs. Právě sem, jakoby patřil a právem si užíval pozornosti kolemjdoucích a objektivů fotografů. DS3 Cabrio tak hrdě stál ve světle reflektorů ve společnosti butiků světových velikánů, jakými je mistr parfémů Guerlain, stvořitel dekorativních vůní Diptyque či chutěmi svádějící Lenôtre. A zatímco se jeho ladné rysy se těšili oblibě, jejich eleganci umocňovaly nové pronikavé světlomety, které měly už brzy prokázat svůj výkon při zpáteční cestě do Paříže. Ve světové premiéře totiž kombinující vůbec poprvé xenovou technologii s LED, výsledkem čehož je větší viditelnost a komfort při jízdě v noci. Spojením těchto technologií má navíc docházet ke snížení spotřeby energie na polovinu u potkávacích světel a o 67% u světel dálkových.