Sociální sítě
Nahoru

Tereza Marie Dočkalová: Na špičce českého osobního koučinku

Stojí za úspěchem, stabilitou a v konečném důsledku možná i osobní spokojeností nejvýznamnějších českých top manažerů, podnikatelů i politiků. Drobná blondýnka Tereza Marie Dočkalová je mezinárodně uznávanou odbornicí na scéně profesionálního koučinku a říká, že jejím úkolem není hodnotit, jestli její klienti něco dělají správně nebo špatně, ale pomoci jim dosáhnout toho, co sami chtějí. Hovoří pěti jazyky a pět let strávila intenzivním studiem osobního koučinku v zahraničí, aby se dostala na špičku, kde je nyní. Její společnost Coaching World funguje už deset let a dnes se kromě osobní práce s klienty věnuje i školení nových koučů v akreditovaných kurzech, které sama vytvořila. Disponuje totiž vědomostmi a zkušenostmi, které mají obrovskou hodnotu a o něž je v dravém byznysu stále větší zájem. My jsme se jí pokusili dostat trochu víc pod kůži.

DSC_5375Máte odkoučováno přes 3000 hodin, takže říct, že máte zkušenosti je celkem slabý výraz. Jaká je vaše představa o ideálním klientovy?

Z pohledu kouče je to člověk, který ví, co chce a ode mě jen potřebuje, abych mu pomohla toho daného cíle dosáhnout. Obvykle je ale cesta složitější a je potřeba, abych pomohla klientovi nastavit hranice, určit priority nebo dokonce pojmenovat jeho talenty, které bývají často potlačeny.

Potlačeny?

Ano, ve své práci často pozoruji likvidační následky stereotypní genderové výchovy na profesní život člověka, stejně jako dopad špatného systému školství, kdy se po dětech chce, aby byly ve všem spíše průměrné. Příklad: jste vynikající v jazycích, ale z matematiky máte čtyřku. Současné nastavení vás donutí dřít na tom, co očividně není váš „obor“ na úkor toho, v čem máte excelentní předpoklady uspět. Tohle si pak přenášíme i do života, kde máme – a typicky ženy – pocit, že musíme zvládnout všechno perfektně. Tak to ale není. Ženy navíc trpí „syndromem hodné holky“, kdy přijímají za svou cizí práci a přebírají zodpovědnosti druhých, protože ony to přece nějak zvládnou a radši vše udělají samy. To ale pochopitelně vede k vyhoření.

Vyhledávají vaše služby více ženy nebo muži? Co od vás chtějí a jak Vy jim pomáháte toho dosáhnout?

V současné době tvoří moji klientelu spíše ženy, je jich kolem 80 %, ale právě to bych ráda změnila. Muži často potřebují jen trochu pomoci otevřít se, aby se jejich výkon znásobil a práce zefektivnila. Cíle, kterých chtějí moji klienti dosáhnout se různí, nejčastěji jde o kariérní záležitosti, ale v poslední době se zvýšil třeba zájem o koučink žen, které chtějí pomoci s přípravou na těhotenství, jenž je samozřejmě obrovskou životní změnou.

Jakým způsobem probíhá samotný koučink ve Vašem podání? Jak často jste klientovi k dispozici?

To je velmi individuální záležitost a snažím se využívat všech dostupných komunikačních kanálů, abychom dosáhli co největší efektivity. Moji klienti bývají velmi vytížení. Často sezení proběhnou prostřednictvím Skypu, což mám ráda, protože nejsme rozptylováni okolím, byť i jen prostředím kavárny nebo restaurace a prospěšnost je stejná. Další variantou je telefon, který je navíc skvělý v tom, že slyšíte jen hlas, nemáte  žádný obraz toho, s kým mluvíte, takže se absolutně soustředíte na poselství ve slovech a drobné nuance v hlasovém projevu, které mi pomáhají snadno odhalit změny v chování nebo situaci klienta. Další variantou jsou samozřejmě osobní schůzky, ale ty omezuji na jedno sezení na klienta týdně.

DSC_5513Kolik vaše služby stojí?

Za tříměsíční koučink si účtuji 70 000 korun, za rok pak 250 000 korun. Není to ovšem tak, že bych klienty po tuto dobu vodila za ručičku. Právě naopak, jsem člověk, který je strážcem jejich cesty k cíli a pomůže jim postavit se na vlastní nohy tak, aby fungovali co nejlépe a v co největší harmonii sami se sebou bez potřeby cizího vedení. Své klienty si ovšem vybírám, záleží mi totiž na tom, komu věnuji svůj čas a energii, které jsou nevratnou investicí.

Jaká jste Vy sama? Na první pohled z vás vyzařuje obrovské sebevědomí a harmonie.

Děkuji. Já sama jsem už dospěla do bodu, kdy se o sebe opravdu starám a pečuji. Mám jasně nastavená svá osobní pravidla. Užívám si a dělám jen věci, které mě uspokojují a naplňují. Ne vždy to tak bylo, i já jsem prošla fází workoholika, kdy jsem šla z extrému do extrému a skončilo to samozřejmě kolapsem. Dnes už znám své priority a záleží mi na sobě.

Jste velmi elegantní, kde nakupujete?

Mám ráda jedinečnou módu, to je můj hlavní požadavek na styl. Velmi žensky se cítím třeba v šatech Blanky Matragi, na všednější příležitosti nakupuji v butiku Black Out. Vzhledem ke své práci ale samozřejmě potřebuji i formální šatník, ten v mém případě stojí na značkách Hugo Boss a Gant. Miluji boty, mojí vášní jsou vysoké podpatky. Skvělé lodičky má Jimmy Choo, Dior, Louis Vuitton… Pro celkový vzhled je ovšem hodně určující, jak o sebe člověk pečuje a já o sebe pečuji důkladně. Každý týden si dopřeju masáž, hodně dbám na zdraví a prevenci, mám ráda aromaterapii… Často se jezdím zregenerovat do Chateau Mcely, kde se skvěle uvolním. Občas sem beru i své klienty, je tady úžasné prostředí.

Když máte ráda aromaterapii, určitě si dáváte záležet na výběru parfému. Čím voníte?

Mám ráda lehké vůně Issey Miyake, parfém Coco od Chanel nebo třeba Silver Rain od La Prairie, což je i jedna z mých oblíbených značek pečující kosmetiky.

Jak odpočíváte?

Sportem. Je to moje cesta k psychické regeneraci. Třikrát týdně chodím do fitness, běhám a miluji lyžování. Když se řítím ze svahu dolů, je to pro mě neuvěřitelný adrenalin, taková extatická meditace.

To se vám blíží sezona. Kde Vás můžeme potkat na svahu?

Mojí nejoblíbenější destinací je asi rakouský Kitzbühel.

Co dobré jídlo? Které z pražských podniků preferujete?

Mám moc ráda La Bodeguita del Medio a restauraci Bílá kráva. Hodně si potrpím na francouzskou kuchyni, ale za tou jezdím na Azurové pobřeží, nejčastěji do Nice.

Více z rubriky iLuxus

Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.