Nenechte se zmást. Šmoulí modř rozhodně není pro holčičky. Vážně ne – ani v nejmenším. Ford touto barvou nově rozšířil linii svých sportovních RS, jejichž historii začal psát už v roce 1968. Koneckonců extravagantní modř se objevila u modelů RS značky poprvé už na skvostném Escortu Mexico v roce 1970 a se závodním pruhem na po stranách znovu o tři roky později v případě nádherného RS2000. Jenže tentokrát je všechno jinak. Doba pokročila a atypická modř se dávno vytratila ze silnic; tedy až na pár výjimek. A jednou z nich do budoucna bude zcela jistě Ford Focus RS. Tak si ho dobře prohlédněte, protože až vás bude předjíždět, tak to nestihnete. Šmoulí modř může totiž z dálky klamat. Pod svým zdánlivě něžným nátěrem skrývá Focus RS energickou bestii, která udělá vše pro to, aby nebyla držena zkrátka…
Oficiální uvedení nové generace Focusu RS neproběhlo nikde jinde, nežli v temperamentní španělské Valencii. Proč? Protože Valencie má neuvěřitelný charakter, krásné historické centrum, luxusní hotely, víno i výtečné michelinské restaurace… jo, a taky se právě zde vyrábí abnormálně výkonný čtyřválcový motor EcoBoost s objemem 2,3 litru, který disponuje kroutícím momentem 440 Nm.
Ačkoli má Focus RS pohled dravce s rozevřenou čelistí, ve které jakoby svíral masku chladiče a dynamické logo, lze jej velmi snadno zkrotit. Je svým způsobem totiž všestranný. Jeho posláním není trhat asfalt za každé situace. Měl by být totiž autem do města, které pomůže obstarat potřebné nákupy, doveze vás na důležité schůzky a cestou… no, cestou z místa na místo chce dopřát taky trochu adrenalinu – a to nejenom na okresních komunikacích. Žádné nabádání k porušování dopravních předpisů zde však nečekejte. Energie, která z něho sálá, vás totiž donutí začít se poohlížet po volných termínech na mosteckém okruhu či přinejmenším polygonu v Sosnové. A vězte, že to bude stát za to. Stačí stisknout tlačítko a z režimu Normal se přepnout do módu Sport, Track nebo Drift a pod kapotou se ihned probudí všichni čerti na pekelných koních, kterých napočítáte hned 350! Z 0 na 100 km/h pak zvládnete za 4,7 sekundy. A maximální rychlost? 266 km/h…
Říká se, že každá sranda něco stojí. V případě novinky Focus RS je to necelý milion, což není vzhledem k výbavě a jeho nátuře až tak moc. Michelin se navíc zasnažil a pro ultralehká 19palcová kola s odlehčenými brzdami připravil prémiové Pilot Sport Cup 2, které vážně vydrží i všechny vaše městské radovánky, a to i s občasným výletem mezi profíky. Koneckonců, Ford tímto vozem doplňuje své portfolio zaměřené na výkon, a rozhodně z vás nechce servat kůži. Vůz je tedy jakousi průpravou k vaší další trofeji; třeba k Fordu GT.
Pokud vás zajímá více technických informací, určitě doporučujeme podrobný test našich přátel, pokud pro změnu více originálních fotek, tak neváhejte navštívit instagramový účet #watch_the_food. Právě ve spolupráci s ním vznikla také série fotografií s hodinkami tuzemské produkce, tedy ateliéru Prokop & Brož. Jejich nedávno představený koncept Retrone totiž disponuje výraznou retrográdní minutovou ručkou, se kterou se setkává každý motorista na budících přístrojového panelu. V tomto případě se tak klasická hodinařina potkala s nezkrotnou energií Focusu RS 2016, jehož interiér je sice podřízen výkonu, je však pohodlný i při normální jízdě. Ostatně Retrone také nevznikl pro rychlou jízdu, a obstojně při řízení obstál.