„Když začne odtávat poslední sníh, začínám cítit ono pověstné svrbění do nohou. Vždy si říkám, jak to příroda pěkně zařídila, že se věci s železnou pravidelností opakují. Mám nyní na mysli roční období a současně touhu vyměnit dvě prkýnka za dvě kola. Lyže za silničku. Jaro sebou samozřejmě také přináší starty pověstných jarních klasik: Kolem Flander, Paříž-Roubaix a pak později Giro d’Italia. Silničářská sezona je tu,“ prozrazuje Martin Vítek, bývalý závodník a majitel společnosti LBS sport. „Silnička je prostě úplně jiný pocit z jízdy na kole. To musíte zažit, silnice klikatící se krajinou, nohy v lehkém kmihu, svěží vítr, zvyšující se rychlost. Kdo má silniční kolo, už ví o čem je řeč, kdo ne, nechápe. Zatím.“
Pamatujete na svého prvního Favorita?
Účelem není sdělovat, co ví téměř každý z nás, že rám silničního kola je z tenkých trubek a má tzv. berany. Notabene většina z vás v dětství zažila jízdu na Favoritu a základní představu má. Snahou však je poskytnout nové informace a prohloubit vaši orientaci v tomto cyklistickém odvětví. Vtáhnout vás do světa silniční cyklistiky, který má své jedinečné kouzlo.
Proč vás dostane? Než začneme s “hardwarem“
Osobnosti táhnou. Silniční cyklistika má totiž i pověstné a současně i kontroverzní ikony jako byl např. Eddy Merckx, známí pod svojí přezdívkou „Kanibal“, Lance Armstrong nebo třeba legendární Marco Pantani. Muž, který v roce 1998 vyhrál dva prestižní závody: Tour de France a Giro d’Italia, kde předvedl neuvěřitelný výkon, který žádný z jezdců nikdy nezopakoval. Tito obdivovaní muži dávají tomuto sportu něco navíc. Silniční cyklistika je víc než jen sport a kruhový pohyb nohou na jednostopém vozidle.
Není rám jako rám
Tato základní část se kola se vyrábí hned z několika materiálů: ocel, hliník, titan nebo karbon. Ocelové rámy bývají hodně pružné, ale a jsou těžké. Rámy hliníkové, resp. duralové (hliník + další slitiny), mají opačné vlastnosti oproti oceli. Jsou lehké, tuhé, avšak nepružné, přenášejí vibrace do těla jezdce. Dále tu je titan. Tento materiál má své opodstatnění. Mezi vlastnosti patří pružnost, tuhost, lehkost, avšak je hodně drahý, a tak se moc nepoužívá. Tahounem trhu jsou rámy z karbonu. Argumenty jsou jasné vysoká pevnost, nízká hmotnost, absorpce vibrací“, říká Martin Vítek z LBS sportu. A díky neustále vývoji, jak tento materiál zpracovávat, jak karbonová vláken vrstvit lze získat ty nejlepší vlastnosti rámů pro konkrétní cyklistické disciplíny (dráha, silniční závody, časovky, cyklocross, triatlon, apod).
Řazení
Na silničním kole bývají nejčastěji vpředu dva převodníky: velký (nejčastěji 53, 52, 50 zubů) a malý „tác“ (nejčastěji 39, 36 anebo 34 „zubů“). U zadního kola je nejčastěji kazeta s 11 pastorky (ozubená kola) v rozmezí od 11 až po 25, 28 anebo 30 „zubů“ nejčastěji, takže kombinací k výběru ideálního převodu je dostatek, a i na náročných stoupáních je z čeho vybírat.
Silniční značky jsou prostě pověstné “ kultovky“
Nejčastěji používaným osazení (komponenty), je japonské Shimano, americký Sram a v závěsu italské Campagnolo. Dnes se už nemusíte bát páček na rámu kola. Řazení je integrované do brzdové páky. Při jízdě, tak nemusíte obtížně přehmatávat a pouštět řidítka. Mezi výrobci rámů kol mají své nezastupitelné místo značky: Colnago, Bianchi, De Rosa, Eddy Merckx, Pinarello a další. Nicméně jsou tu i relativní nováčci jako ARGON 18 (sedlá tým Astana), BMC, Cipollini. a další, které svým renomé klasickým značkám zatápí.
Kola dělají kolo
Nejen rám ovlivní požitek z jízdy. Je třeba zachovat pověstnou vyváženost kola, jako celku, když zainvestujete do karbonového rámu, nekažte si dojem tím, že pořídíte levné těžké ráfky. Při výběru volte mezi duralovými nebo karbonovými. Spojení mezi nábojem a ráfkem zabezpečuje tzv. výplet z ocelových drátů tady má ocel své místo díky svým jedinečným vlastnostem. Por dosažení maximálního zážitku z jízdy je nutné si svojí „silničku“ vybavit vysokými karbonovými ráfky např. od značek ENVE, HED, 3T, FAST FORWARD, Mavic a dalších. Vám i vašemu stroji to bude jistě slušet.
Kokpit
Řídítka a představec lze nazvat pomyslným kokpitem. Vždyť tyhle dvě součástky jsou tím, co zásadně ovlivňuje a určuje směr naší cesty i celkový posed. Tedy výběr by byla chyba podcenit. Představec by měl svojí délkou odpovídat velikosti rámu. Samozřejmě, že délkou a sklonem představce si lze posed optimalizovat. Při změně představce ale pozor, lze si geometrii posedu a potažmo ovládání celého kola naprosto překopat, a to i v negativním smyslu slova. Takže až budete vybírat kolo a nebude vám sedět jen o pár milimetrů, nechte si nasadit jiný kokpit a doladit vše podle svých přání.
Ne vážně, proč na tom jezdíme…
Někdy mám pocit, že věk ten neoblíbený ukazatel sebou přináší i pozitivní faktor, nadhled a jiný pohled na věc. Právě i na jízdu v sedle silničního kola. V zásadě si více užíváte drobných, ale silných setkání v rámci vyjížděk. Najeté km, nastoupené výškové metry jsou jistým, ale ne tím jediným cílem.