Studia na pražské AVU dokončila teprve před dvěma lety, přesto už nyní patří mezi nejvýraznější talenty současné výtvarné scény. A to nejen u nás, její hvězda začíná prudce stoupat i v zahraničí. Řeč je o multidisciplinární umělkyni Anně Ruth, kterou po letošním debutu v New Yorku nyní čeká jediná česká sólová výstava v tomto roce. Ta se uskuteční v pražské Bold Gallery, zhlédnout ji lze od 4. prosince 2024 do 11. ledna 2025. Kromě nových obrazů zde autorka představí také objekt v podobě obřího kolovratu, který promění v hudební nástroj. Kurátorem výstavy s názvem Spinning Shadows, Weaving Light je Radek Wohlmuth.
Malířka Anna Ruth absolvovala pražskou AVU v Ateliéru kresby u Jiřího Petrboka a Martina Gerboce a během svých studií prošla stážemi v Polsku a Indonésii. Druhý zmíněný pobyt přitom výrazně ovlivnil její umělecký styl, jak ostatně sama podotýká: „Stáž v Indonésii pro mě byla klíčovou zkušeností. Zde jsem si uvědomila, že mi moje obrazy slouží jako nástroj, abych si mohla zhmotnit vlastní fantazijní svět. Místní věří na temnou magii, respektují přírodní síly a řídí se jimi. Je tam možné úplně všechno. To se začalo projevovat i v mých obrazech.“
Tvorbu Anny Ruth tedy definuje její osobní mytologie. Maluje vlastní fantazijní světy, v nichž se třpytí perly a objevují harpyje a můry. Zvířata nezřídka mají lidskou, genderově neurčitou tvář. Zda v nich uvidí mužskou, nebo ženskou figuru, nechává umělkyně zcela na divákovi. V obrazech plynule přechází mezi figurativní malbou a abstrakcí, stejně tak pracuje s kontrasty světla a stínu. Oproti dřívější tvorbě jsou její současná díla světlejší, s pozitivním nábojem. Často se také jedná o velkoformátové malby. Typická je pro ni malba rzí, kterou nadrtí do prášku a smíchá s akrylovým pojivem. Výsledkem jsou tlumené, zemité barvy.
Jedinou letošní českou sólovou výstavu Anny Ruth bude určovat labyrint protikladů – světlo a tma, motýl a můra, osud a vůle. Inspirací pro nové obrazy, které budou poprvé k vidění v Bold Gallery, se Anně Ruth stala kukla – transformativní fáze, kdy se z larvy stává motýl. V tomto vývojovém momentu spatřuje paralelu s lidským pojetím osobního růstu a vývoje, kde období uzavření a introspekce často předchází zásadním změnám.
V rámci výstav zasazuje autorka své malby do instalací, pomocí nichž rozvíjí daný námět i mimo plochu obrazu. „Jakmile mám nějaké silné téma, potřebuju s ním expandovat do prostoru a využít všechna dostupná média k tomu, abych vytvořila bezpečný prostor, v němž se lidé budou mít chuť zdržet. Kromě hudby je to třeba i vůně. Používám na výstavách svůj signifikantní druh kadidla a do budoucna bych ráda vymyslela pro každou výstavu vlastní parfém,“ vysvětluje Anna Ruth. Jelikož se kromě malby věnuje také hudbě, její díla často doprovází hudební performance. Nejinak tomu bude i v pražské Bold Gallery, kde umělkyně představí svůj doposud nejambicióznější objekt. Tím bude obrovský kolovrat sahající až po strop, jehož otáčení a spřádání evokuje zakuklující se larvu. Ale také nit osudu, která se odvíjí, zatímco se v různých fázích života přetváříme v nové bytosti. Anna Ruth na něm bude příst a ozvučí jej tak, že jej promění v hudební nástroj.
„Především o křehkosti, proměně a osobním růstu volně vypráví nová výstava Anny Ruth Spinning Shadows, Weaving Light. Základem jejího vizuálního přemýšlení je osobní mytologie transponovaná do obecných principů, které definují jednotlivé životní fáze. Její osobitý výtvarný jazyk staví na přirozeném smyslu pro symbolické vyjadřování, emotivní naléhavosti rukopisu a podmanivé neoromantické atmosféře. Vrstevnatá, významově otevřená obrazo-objektová instalace jako celek vytváří iniciační prostředí, jež má schopnost změnit vír každodennosti v existenciální niterný proces,“ shrnuje kurátor Radek Wohlmuth.