Klenoty | 6.5.2025 | Jan Lidmaňský

„Ve své vizi věřte jen sobě,“ říká Milana Bláhová ze značky GIYOU

Po patnáctileté dráze fotografky se Milana Bláhová vrhla do světa šperků. Její vášeň pro design a práci s kovem postupně vyústila ve vznik značky GIYOU, pod níž proměňuje jemnost květin ve zlato a stříbro.

Jak se začal psát příběh značky GIYOU?
Byl to zvláštní průnik okolností, místa a dvou lidí. A vše z toho bylo důležité. Před deseti lety můj manžel ukončil práci v Praze a odstěhoval se na venkov, kde studoval. Já jsem se mezitím věnovala šperkům a rodině. Žili jsme v historické usedlosti s velkou krásnou zahradou a několik let skoro odstřiženi od světa. A v jeden moment, v roce 2019, to Radka napadlo. Nejdřív jsem si myslela, že se trochu zbláznil. Ale čím víc jsme si o představách květin, které nikdo neznal, povídali, tím nás to více táhlo.

Trvalo dlouho, než se váš nápad proměnil ve skutečnost?
Cesta od nápadu k hotovým květinám trvala tři roky. Byly to léta představ, nejistoty, hledání i řešení praktických věcí od modelů, výroby až po užití a prezentaci.

Zjišťovala jste před tím, zda o tento typ umění bude zájem?
Věřili jsme sobě a tomu, že produkt, příběh i naše komunikace má hodnotu. Postupně jsme květiny ukazovali různými lidmi a zajímali se o jich na názor. Většinou přišlo nadšení, ale také občas otázky typu „a kde to budu nosit?“, „k čemu to je?“ nebo také názory, že takovýto produkt není pro každého. Ale pak většinou stačilo pár doplňujících vět a jejich tváře se ještě více rozjasnily. A tyto rozhovory nám hodně daly.

Jak vlastně probíhá samotný proces tvorby?
Po studiu a kreslení květiny se ručně vyškrabuje velmi detailně jejich první model ze šperkařského vosku. Ten se následně zasádruje a metodou lití ztraceného vosku se do něj odlévá horký kov. První model ze stříbra se pak ručně brousí, leští a ladí do finální podoby. První květina se zaformuje a znovu se pak ručně vyrábí další kusy. Základ výroby květin je podobný klasickému šperkařství, ale máme i pár technologických tajemství. Na závěr se květiny čistí, případně galvanizují a puncují. Nakonec každou květinu pečlivě kontrolujeme v bavlněných rukavičkách a balíme ji do dárkové krabičky. Nejpracnější je tvorba modelu květiny, trvá přibližně 4-5 týdnů.

Můžete nám prozradit vaši nejunikátnější zakázku?
Nejvýjimečnější zakázky, o kterých můžeme mluvit, byly dvě kytice z ryzího zlata. První jsme realizovali krátce po našem vstupu na trh, druhou v roce 2024. Jedna z nich byla složená ze 118 květin z 24K zlata do vázy, druhá z 98 květin 24K zlata vytvořená pro speciální dárek. Obě patří k nejcennějším květinám a kyticím ze zlata na světě a možná i k dalšímu světovému unikátu vzniklému v České republice.

Vaše práce si našla cestu k zákazníkům po celém světě. Jak se vám podařilo dostat se na mezinárodní trh?
Prodáváme po celém světě, ale asi bych to nenazvala klasickým vstupem na zahraniční trh. Ten nás teprve letos čeká, především v Německu a Anglii, kde plánujeme vstup přes e-shopy s lokální podporu a marketingem.

Určitě jste přemýšleli, co za takovýmto úspěchem stojí. Co to podle vás je?
Naše květiny jsou po světě žádané asi z důvodu jejich podoby a unikátnosti. Na trhu s dárky a dekoracemi není mnoho skutečně nových a zajímavých produktů. A možná také růst současného fenoménu živých květin, chuti lidí po nových prožitcích a současného silnějšího uvědomovaní přírody. Roli hraje i generační nadčasovost, kdy se u květin zdá téměř jisté, že nikdy nevyjdou z obliby a neztratí přitažlivost.

Objednávají si květiny spíše sběratelé, nebo jde většinou o dárky k výjimečným příležitostem?
Nejčastěji je kupují muži, ženy nebo páry jako dárky k narozeninám, narození dítěte, výročí nebo svatbě. Lidé, kteří si je kupují pro sebe do vázy nebo je postupně sbírají a těší se každý půl rok na nový druh. A samozřejmě skupina lidí, která si pořizuje mimořádné dárky, dekorace do vázy nebo výrobu z 24K zlata, která je v Evropě ojedinělá a asi nejvíce propojuje řemeslné umění s generační investicí.

Kdybyste měla dát na závěr jednu radu někomu, kdo chce začít s unikátním podnikáním, jaká by to byla?
Buďte velmi otevřeni, ale ve své vizi věřte jen sobě.

Související články
Nenechte si ujít další zajímavé články
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz