Kdyby James Bond jezdil na skútru, sáhl by po edici Vespa Officina 8. A nejspíš by si ho rovnou nechal na stěně jako designový artefakt. Nová, limitovaná série Primavera a Gtv je totiž méně dopravním prostředkem a více manifestem. Vespa v téhle edici vzdává hold své vlastní DNA, respektive svému technickému epicentru – legendární vývojové dílně Officina 8.
Místu, kde se po válce z popela rodil stroj, který se brzy stal symbolem svobody a stylu. Tady se netváříme jako retro, tady si bereme klíč k tovární bráně, kterou před sedmdesáti lety zamykal technik v montérkách se štítkem „Piaggio 8“ na hrudi.
V čem je tahle Vespa jiná? Všude, kam se podíváte. Základ tvoří industriální odstín Blu Officina 8 – sytá, matná modř, která připomíná tělo z oceli a srdce z mosazi. Barva kovu, svěráků a hydraulických lisů, z které čouhá přesně tolik elegance, kolik se vejde do motorky na míru.
Prvky v saténovém kovu, mosazná mřížka na řízení, diamantem řezané ráfky… všechno působí, jako by to vzniklo v leteckém hangáru 50. let. A sedlo? Dvojitě čalouněné, s prošitím tak přesným, že by potěšilo i krejčího ze Savile Row. Detaily z leštěné mosazi pak dávají vzpomenout, že kdysi se věci vyráběly na generace.
Vespa Gtv v této edici navíc přidává pevný kryt v barvě karoserie, který připomíná závodní kapotáže z doby, kdy se tahle značka pouštěla i do soutěží Six Days. Černé matné doplňky, zrcátka na koncích řídítek a odhalené řídicí tyče dodávají sportovní důraz a připomínají, že tohle není skútr do kavárny – ale stroj, co by klidně mohl vystartovat na Mille Miglia, jen by potřeboval trochu víc benzínu a míň předpisů. A protože tahle edice ví, odkud pochází, vrací do hry i ikonický mosazný odznak „Piaggio 8“, tentokrát jako moderní 3D emblém na zadním štítku.
A když už máte stroj, co připomíná laboratoř snů, dostanete i stylovou plechovou dózu – ne s olejem, ale s historií. Uvnitř najdete Owner’s Book, svazek vycházející z archivů, který mapuje nejslavnější kapitolu značky Vespa. Nejde o obyčejný manuál, ale o manifest technického umu, řemeslné zručnosti a odvahy jít proti proudu. Stejně jako to tehdy dělali inženýři z Officiny 8. Tahle Vespa není pro každého. Ale kdo ji pochopí, už nikdy nebude chtít jinou.