Mattoni dokáže vodu nabízet jako designový zážitek. Vsadila nejen na slavná italská jména, ale i na české tvůrce. Sklenice Ronyho Plesla, studia Olgoj Chorchoj, Bořka Šípka nebo lahve Jana Čapka se vždy staly událostmi, které posunuly kulturu pití, stolování i svět designu obecně. Mattoni letos slaví 140 let, a co se týče šťastných spojení s designem, má co oslavovat. Slaví proto opět designově – limitovanou edicí lahví.
A jak se k narozeninám Mattoni vyjadřují sami čeští designéři? „Musím říct a nebudu přehánět, že to byla jedna z nekrásnějších prací, které jsem dělal,“ vzpomíná na svou spolupráci s Karlovarskými vodami před osmi lety designér Rony Plesl. „Mattonka byla tehdy v uvažování o designu u nás obrovsky napřed a chtěla už tehdy to, co si většina klientů umí představit až dnes. Totiž odvážný design v italském stylu. Jednání se vedla nikoliv pouze marketingově, ale s vážným zájmem o design, a to vše v době, kdy zbytek českého nápojového trhu ještě zůstával při zdi.“
Pleslovy elegantní sklenice na hranaté noze, které vybízí prsty hosta v restauraci k jemné hře, byly jedním z klíčových nástrojů, jak na přelomu milénia učinit z lokální firmy společnost evropské úrovně. Dalším byla spolupráce s italským designérským studiem Pininfarina, které je podepsáno pod designem automobilových ikon ze stáje Ferrari či Alfy Romeo.
Nové tvary zelené třetinkové lahve pak otevřely Mattoni dveře luxusních hotelů a restaurací i na trzích prakticky po celém světě – například v Číně, Izraeli, v arabských zemích, v Belgii nebo v Rusku. Zelenou třetinkovou láhev, zahraničními distributory přijatou s nadšením, a doprovázenou na cestách Pleslovými sklenicemi, doplnil ještě jeden výrazný designový artefakt. Pokud láhev putovala k VIP klientům, byla vložena do vtipného obalu dalšího českého designéra, tehdy ještě studenta Jana Čapka.
„Polystyrénové vejce jsem navrhl jako perfektní elipsoid přímo ve stylu automobilových karoserií značky Pininfarina. Vejce dynamicky trčelo ze stolu a zároveň symbolizovalo zrod něčeho nového,” popisuje Čapek, který se díky této spolupráci s Mattoni na české scéně zavedl. Mattoni totiž neznámému studentovi svěřila zakázku snů – design sportovní lahve. „Byl to pro mě zásadní moment. Právě jsem končil školu a zakázka na pet lahev Mattoni Sport mě nakopla razantním způsobem. Velká realizace pro náročného klienta, jehož výrobky jsou hodně vidět, to byl pro mě jako pro designéra splněný sen.”
Úspěch třetinkové lahve doma i v zahraničí znamenal nejen zrod nové éry v dějinách značky Mattoni, ale svým způsobem také zrod nového myšlení v českém nápojovém průmyslu. Mattonka ostatně nejen tehdy výrazně podpořila společenské vnímání špičkového designu jako příjemné součásti každodenního života. „Trh se rozvinul obrovským způsobem. Před lety chtěli všichni krásné sklenice, zatímco dnes chtějí emoce, něco jedinečného a výrazného. Nemluví se pouze o designových prvcích, ale o jedinečnosti zážitku a klienti jsou v tomto směru čím dál náročnější a odvážnější,” říká Rony Plesl, který navrhoval sklenice třeba pro poslední Expo v Šanghaji.
Mattoni i nadále podporuje a využívá kvalitu českého designu. Sklenice zúžené v půli kvůli lepšímu úchytu, které vám k Mattoni nabídnou dnes v restauracích ve světě i u nás, jsou dílem studia Olgoj Chorchoj.
Své 140. výročí oslaví Mattoni opět italským designem. Číslovku 140 a hrdého orla z historických vinět vtělila do nové grafické podoby Chiara Pomati z proslulého milánského studia Future Brand. „Nápad na novou etiketu vznikl při pohledu na tu historickou, pravděpodobně z dvacátých let minulého století. Orel představuje symbol přírody ale i síly, logo Mattoni vychází z prvků a písma použitých v původním logu,“ vysvětluje Chiara Pomati.