Sociální sítě
Nahoru

Počet soukromých letadel v Česku a na Slovensku přesáhl padesátku

Počet business jetů, tedy soukromých tryskových letadel bázovaných v České republice a na Slovensku, dosáhl v loňském roce čísla 51. Z toho registrovaných jich je u nás celkem 34, u našich východních sousedů 11. V regionu střední a východní Evropy pak v soukromých flotilách společností a jednotlivců přibylo 8 nových nebo použitých strojů. Data vyplývají z analýzy společnosti Colibri Aircraft, která se zabývá marketingem, poradenstvím a zprostředkováním obchodu v oblasti business aviation. O celkem 51 aktivních privátních letounů bázovaných v České republice a na Slovensku se dělí celkem 16 společností1, z nichž čtrnáct je českých a pouze dvě slovenské. To ukazuje na větší vyspělost českého trhu, jak z hlediska technického zázemí, letišť a hangárovacích kapacit, tak i z pohledu kupní síly klientů.

Kdybychom se podívali na velikost letounů bázovaných v České republice a na Slovensku, zjistíme, že více než polovinu tvoří třída lehkých tryskových letadel, které jsou vhodné zejména na kratší lety po Evropě. Mírně přes 20 procent připadá na letouny střední velikosti a téměř 24 procent na těžší stroje vhodné pro mezikontinentální lety,“ vypočítává Marián Jančařik, obchodní ředitel a Asset Advisor společnosti Colibri Aircraft ve střední a východní Evropě.

Na trzích střední a východní Evropy přibylo v loňském roce celkem 6 nových3 a 14 používaných letadel, zatímco prodáno mimo region bylo 12 business jetů z druhé ruky. Celkově tak v regionu přibylo 8 nových strojů. Z šesti loňských nových akvizic bylo nejaktivnější Polsko se třemi novými letouny, po jednom si připsaly Česká republika, Rumunsko a Moldavsko. Pro srovnání – v předkrizovém roce 2007 byl ve stejném regionu zaznamenán přírůstek 13 nových a 14 použitých business jetů.

Statistiky jednoznačně ukazují, že středoevropský trh má k předkrizovým číslům ještě hodně daleko. Propad je zřejmý zejména u nových letadel a je otázkou, zdali se k předkrizovému tempu růstu ještě někdy vrátí. Je klidně možné, že stav před rokem 2007 byl vlastně již přehřívající se bublinou způsobenou dlouholetým ekonomickým růstem, která vlivem recese splaskla,“ vysvětluje Marián Jančařik.

Současný stav na středoevropském trhu má pro zájemce o business jet jednu velmi příznivou konsekvenci – totiž všeobecně klesající ceny letadel. U těch nových se pokles cen projevuje především pobídkami a bonusovými balíčky (např. servisními balíčky na údržbu apod.). To má nepřímo vliv i na tržní hodnotu použitých letadel, jejichž ceny v důsledku příznivějších pořizovacích podmínek nových strojů klesají také. „K trendu poklesu cen ze strany prodávajících se navíc ještě přidává fakt, že některé regiony zásobují světový trh velkým množstvím použitých letadel rychleji, než se tyto stroje dále prodají. Na trhu tak vzniká dlouhodobý převis nabídky nad poptávkou, což znovu tlačí na pokles cen,“ uzavírá Marián Jančařik z Colibri Aircraft.

Více z rubriky Adrenalin

Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.
  • Villa Journal
    Villa journal je jediný časopis zaměřený na rezidenční bydlení a orientuje se na špičkové realizace, moderní architekturu a nadstandardní služby z této oblasti.