Text: Ondřej Pavlůsek, Foto: Mercedes-Benz
O senzačním kupé luxusní třídy, jímž Vision Mercedes-Maybach 6 bez jakýchkoli diskuzí rozhodně je, jsme vás informovali v tištěné verzi časopisu TOP CLASS 6/2016.
Wilhelm Maybach založil svou vlastní společnost v roce 1909 a nejprve se věnoval vývoji a výrobě motorů pro vzducholodě Zeppelin. O 10 let později vznikl první experimentální automobil značky Maybach. V letech 1921–1940 byla společnost Maybach-Motorenbau GmbH regulérní automobilkou, jejíž brány opouštěly luxusní automobily té nejvyšší třídy, srovnatelné s vozy značek Roll-Royce či Mercedes-Benz. Druhá světová válka pak další rozvoj firmy přerušila a na další automobil značky Maybach jsme si museli počkat až do roku 1997, kdy byl pod křídly koncernu Daimler představen koncept, z nějž vzešly sériové modely 57 a 62. Ty byly jedinými zástupci značky až do roku 2013, kdy opět zmizela ze scény. Důvodem byly neuspokojivé obchodní výsledky, ale již o dva roky později se vrací jako vrchol v nabídce luxusních modelů značky Mercedes-Benz.
Futuristický klasik
Maybach je tedy zpět sice jako součást značky Mercedes-Benz, ale opět míří mezi špičku, což má demonstrovat i Vision Mercedes-Maybach 6. Kupé s celkovou délkou 5700 mm, šířkou 2100 mm a výškou 1328 mm se pyšní vskutku velkolepými proporcemi. Jeho linie mají být moderní interpretací aerodynamicky tvarovaných vozů 30. let s dlouhou – opravdu předlouhou – kapotou motoru, prostorem pro cestující, usazeným těsně před zadní nápravou, a elegantní splývavou střechou. Zajímavý je ovšem původ inspirace pro některé dominantní prvky exteriéru. Od masky chladiče à la pruhované obleky, přes vzhůru výklopné dveře ve stylu slavného racka mercedes 300 SL až po elegantně protaženou záď s tenkými linkami světel a malými okénky. Nepřipomíná vám to luxusní jachty?
Ve světě jilmů
Posádku Vision Mercedes-Maybach 6 obklopuje úžasnou esencí luxusu a nejmodernější techniky. Palubní deska zde plynule přechází ve výplně dveří a ty téměř bez jakéhokoliv náznaku pokračují do sedadel, jejichž spodní část tvoří nádherně tvarovaný jediný díl, k němuž jsou připojena anatomicky tvarová opěradla. Samozřejmostí je špičkové dílenské zpracování i těch nejmenších detailů a použití nejvybranějších materiálů od jemné světlé kůže na sedadlech až po obložení podlahy jilmovým dřevem. To si ostatně zaslouží zvýšenou pozornost, protože Mercedes-Benz chce v blízké budoucnosti využit jilmového dřeva v obložení interiéru i u svých sériových modelů.
Vlastní vesmír
Vision Mercedes-Maybach 6 svou posádku neoslní pouze tvary palubní desky a sedadel či použitými materiály, ale i jedinečnou technikou, jejímž úkolem je maximalizovat komfort a bezpečí na palubě. Vše začíná již u přístrojů, které kombinují dvojici tradičně vyhlížejících kruhových tubusů s moderním digitálním displejem nad nimi. K ovládání řady funkcí přitom stačí pouhá gesta a kupé je vybaveno i řadou senzorů, sledujících životní funkce posádky. Podle získaných dat je upravováno nastavení klimatizace či masážních funkcí sedadel. Čidla v interiéru sledují rovněž intenzitu světla, a dokonce i odstín oblečení cestujících, s nímž pak sladí ambientní osvětlení vnitřního prostoru vozu.
V duchu doby
Dlouhá kapota spolu se vzpomínkami na úžasné řadové osmiválce 30. let vyvolává očekávání, že i v případě své pohonné jednotky jde Vision Mercedes-Maybach 6 ve stopách svých vzdálených vzorů, ale ve skutečnosti se vydává vlastním směrem podobně jako v interiéru – i zde nabízí pohled na jednu z možných podob nepříliš vzdálené budoucnosti luxusních a výkonných automobilů. K jeho pohonu totiž slouží čtveřice synchronních elektromotorů, poskytující celkový výkon 550 kW (750 k). Potřebnou energii jim pak dodávají baterie s kapacitou okolo 80 kWh, s nimiž lze na jedno nabití ujet více než 500 kilometrů. Vzhledem k výkonu pohonného systému i zaměření vozu není žádným překvapením, že akcelerace z 0 na 100 km/h zabere pouhé 4 vteřiny, zatímco maximální rychlost je omezena na více než dostačujících 250 km/h.
Vision Mercedes-Maybach 6
Cena: neuvedeno (výstavní koncept)
Motor: 4x elektromotor
Výkon: 550 kW (750 k)
Nejvyšší rychlost: 250 km/h (elektronicky omezeno)
Zrychlení z 0 na 96 km/h: pod 4,0 s
Rozměry (d/š/v): 5700/2100/1328 mm
Hmotnost: neuvedeno