Sociální sítě
Nahoru

Také už nakupujete přes internet?

Pravidelné průzkumy trhu hovoří jasně: nakupování na internetu je mezi českými zákazníky čím dál populárnější. V rámci maloobchodních prodejů si ty provedené přes internet ukrajují čím dál větší podíl. Zatímco ještě před deseti lety se do online nákupů pouštěli spíše ti odvážnější z nás, dnes už se nebojíme a nakupujeme i takové položky, pro které bychom dříve mířili jedině do kamenných obchodů. Dodejme ještě, že v Česku loni fungovalo více než 35 000 e-shopů.

Brzy „atakujeme“ hranici sto miliard korun

Podle Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje podnikatele provozující e-shopy a pravidelně zveřejňuje aktualizovaná data, se celková hodnota nákupů provedených online stabilně navyšuje. V roce 2013 to bylo 58 miliard korun, v loňském roce už o 40 miliard více – tedy 98 miliard korun. Obrat e-shopů totiž neustále vzrůstá a APEK předpokládá další nárůst. Online nakupování se stává součástí našich každodenních životů a alespoň jednou již na internetu nakoupila drtivá většina jeho uživatelů.

Typický český zákazník

Jak vypadá průměrný zákazník, který místo kamenného obchodu zvolí raději e-shop? Touto otázkou se APEK rovněž zabývala. Asi nepřekvapí, že nejčastěji se jedná o mladší generaci se středním a vyšším vzděláním. Pokud je vám mezi 25 a 34 lety, statistika o vás říká, že na internetu jste v minulém čtvrtletí alespoň jednou nakoupili s pravděpodobností více než 80%. Ani u starších lidí ale není internetový nákup žádnou výjimkou. V minulých třech měsících jej podle statistiky provedlo více než 70%.

Co nakupujeme nejčastěji

Vyvíjí se i sortiment, za který na internetu většinou utrácíme. V minulosti jsme pochopitelně byli opatrnější a málokdo se odvážil zamířit na internet třeba pro jídlo nebo zboží, které je třeba si vyzkoušet či „osahat“ (typicky šlo o oblečení, například dámské a pánské mikiny nebo spodní prádlo), dnes už neváháme nakupovat boty, kosmetiku, dokonce i jídlo nebo léky. Standardně ale vede elektronika, kterou volí zejména muži. Prodej mobilů, tabletů, počítačů nebo domácích spotřebičů zažívá velký „boom“ zejména v předvánočním období. Oproti tomu oblečení, boty a parfémy, což jsou položky, které nakupují spíše ženy, jsou oblíbené celoročně. Dále nakupujeme třeba slevové kupony (tzv. vouchery), sportovní vybavení, potřeby pro domácnost, hračky pro děti nebo krmivo pro domácí mazlíčky.

Potraviny online – nový trend

Výše zmíněné položky jste možná na internetu v minulosti nakoupili také. Vyzkoušeli jste již nakupovat přes internet potraviny? Pokud ano, pak patříte mezi 19% z nás, kteří tak alespoň jednou učinili. V minulých letech na trhu úspěšně začalo fungovat hned několik firem, které zprostředkovávají online nákup potravin s rozvozem až domů. O nákup potravin online mají totiž Češi zájem stále častěji, láká je především velmi nízká cena a možnost volby z široké nabídky produktů. Většina zákazníků se v odpovědích přiznala, že rozhodující je pro ně nápis „sleva“.

Výhody vs. nevýhody

Obecný trend nakupování na internetu potvrzuje fakt, že tato forma nákupů je v mnoha ohledech výhodnější než klasický nákup. Mezi hlavní výhody patří samozřejmě ušetřený čas, provedení nákupu „z pohodlí domova“ či možnost srovnání cen v různých internetových obchodech, k čemuž většinou slouží specializované srovnávače. K jednotlivým produktům jsou navíc většinou k dispozici poměrně bohaté uživatelské recenze, které usnadní výběr.

Co naopak může mluvit proti online nákupům, jsou náklady na dopravu zboží. Ty v některých případech cenu zakoupeného zboží dokonce zdvojnásobí a cena se může vyšplhat ještě výše, pokud si objednáváme zboží ze zahraničí.
Rizika nakupování na internetu rozhodně nejsou zanedbatelná. I přes opakované apely ze strany například České obchodní inspekce a jiných oficiálních institucí si mnoho z nás nedává pozor a při nákupu naletí podvodným e-shopům, které převezmou peníze, ale zákazník již zboží nikdy neuvidí. Vždy je proto třeba dát si pozor na to, zda námi zvolený e-shop je prověřený a dodržovat zvýšenou míru opatrnosti.

Tento článek je reklamním sdělením

Více z rubriky Móda

  • Podzim v hadí kůži

    Pokud i vás nadchnul trend zvířecích vzorů, tak se nebojte využít jejich krásu i na doplňcích. Zvolte tuto sezónu elegantní a i trochu...

    Libka Safr3.9.2018
  • Burberry mění logo po 117 letech

    Poslední změny loga proběhly před dvaceti lety, ale takto zásadní proměna je tu vlastně poprvé po založení značky a vytvoření původního...

    Libka Safr8.8.2018
  • NY Yankees v pantoflích Gucci

    U Gucciho jsme zvyklí na polštářky lemované kožešinou či jiné výstřednosti, ovšem tím to nekončí. Módní dům nyní zavedl nový styl odkazující...

    Libka Safr6.8.2018
  • Nový trend Athleisure v pojetí Bree

    Funkční a pohodlný sportovní ‚gear‘ patří se svou jednoduchostí do našich životů už dlouho. Převládá v kancelářích, ve volném čase a...

    Libka Safr26.7.2018
  • Brit Premium by Nature: Půlpytel masa pro psy

    Společnost VAFO PRAHA inovovala svou stávající prémiovou řadu suchých krmiv pro psy Brit Premium. Na základě nových poznatků o správné výživě...

    Marek Zelený11.7.2018
  • Galerie: kolekce plavek Lisca

    Fantazie je nekonečná, vytváří tisíce kouzelných příběhů – také při navrhování a výběru plavek. Módní nařasení, síťovaná látka a bohaté doplňky...

    Marek Zelený9.7.2018
  • Nejdražší bunda na světě za 92 milionů

    Bezpochyby tento model ozdobený 2,1 kg čistého zlata a 129-ti karáty v diamantech z něj dělá jedinečný kus patřící mezi to...

    Libka Safr4.7.2018
  • Beata Rajská s kolekcí LARA na KVIFF

    Módní návrhářka Beata Rajská již tradičně každoročně představuje na filmovém festivalu v Karlových Varech svou nejnovější kolekci a nebylo tomu jinak...

    Libka Safr1.7.2018
  • Birkinka od Hermès prodána za rekordní 4 miliony

    Model Himaláje Niloticus Crocodile Diamond Birkin s diamanty a 18k bílým zlatem z krokodýlí kůže, kterých najdete na světě možná tak...

    Libka Safr15.6.2018
Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.
  • Villa Journal
    Villa journal je jediný časopis zaměřený na rezidenční bydlení a orientuje se na špičkové realizace, moderní architekturu a nadstandardní služby z této oblasti.