Sociální sítě
Nahoru

Také už nakupujete přes internet?

Pravidelné průzkumy trhu hovoří jasně: nakupování na internetu je mezi českými zákazníky čím dál populárnější. V rámci maloobchodních prodejů si ty provedené přes internet ukrajují čím dál větší podíl. Zatímco ještě před deseti lety se do online nákupů pouštěli spíše ti odvážnější z nás, dnes už se nebojíme a nakupujeme i takové položky, pro které bychom dříve mířili jedině do kamenných obchodů. Dodejme ještě, že v Česku loni fungovalo více než 35 000 e-shopů.

Brzy „atakujeme“ hranici sto miliard korun

Podle Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje podnikatele provozující e-shopy a pravidelně zveřejňuje aktualizovaná data, se celková hodnota nákupů provedených online stabilně navyšuje. V roce 2013 to bylo 58 miliard korun, v loňském roce už o 40 miliard více – tedy 98 miliard korun. Obrat e-shopů totiž neustále vzrůstá a APEK předpokládá další nárůst. Online nakupování se stává součástí našich každodenních životů a alespoň jednou již na internetu nakoupila drtivá většina jeho uživatelů.

Typický český zákazník

Jak vypadá průměrný zákazník, který místo kamenného obchodu zvolí raději e-shop? Touto otázkou se APEK rovněž zabývala. Asi nepřekvapí, že nejčastěji se jedná o mladší generaci se středním a vyšším vzděláním. Pokud je vám mezi 25 a 34 lety, statistika o vás říká, že na internetu jste v minulém čtvrtletí alespoň jednou nakoupili s pravděpodobností více než 80%. Ani u starších lidí ale není internetový nákup žádnou výjimkou. V minulých třech měsících jej podle statistiky provedlo více než 70%.

Co nakupujeme nejčastěji

Vyvíjí se i sortiment, za který na internetu většinou utrácíme. V minulosti jsme pochopitelně byli opatrnější a málokdo se odvážil zamířit na internet třeba pro jídlo nebo zboží, které je třeba si vyzkoušet či „osahat“ (typicky šlo o oblečení, například dámské a pánské mikiny nebo spodní prádlo), dnes už neváháme nakupovat boty, kosmetiku, dokonce i jídlo nebo léky. Standardně ale vede elektronika, kterou volí zejména muži. Prodej mobilů, tabletů, počítačů nebo domácích spotřebičů zažívá velký „boom“ zejména v předvánočním období. Oproti tomu oblečení, boty a parfémy, což jsou položky, které nakupují spíše ženy, jsou oblíbené celoročně. Dále nakupujeme třeba slevové kupony (tzv. vouchery), sportovní vybavení, potřeby pro domácnost, hračky pro děti nebo krmivo pro domácí mazlíčky.

Potraviny online – nový trend

Výše zmíněné položky jste možná na internetu v minulosti nakoupili také. Vyzkoušeli jste již nakupovat přes internet potraviny? Pokud ano, pak patříte mezi 19% z nás, kteří tak alespoň jednou učinili. V minulých letech na trhu úspěšně začalo fungovat hned několik firem, které zprostředkovávají online nákup potravin s rozvozem až domů. O nákup potravin online mají totiž Češi zájem stále častěji, láká je především velmi nízká cena a možnost volby z široké nabídky produktů. Většina zákazníků se v odpovědích přiznala, že rozhodující je pro ně nápis „sleva“.

Výhody vs. nevýhody

Obecný trend nakupování na internetu potvrzuje fakt, že tato forma nákupů je v mnoha ohledech výhodnější než klasický nákup. Mezi hlavní výhody patří samozřejmě ušetřený čas, provedení nákupu „z pohodlí domova“ či možnost srovnání cen v různých internetových obchodech, k čemuž většinou slouží specializované srovnávače. K jednotlivým produktům jsou navíc většinou k dispozici poměrně bohaté uživatelské recenze, které usnadní výběr.

Co naopak může mluvit proti online nákupům, jsou náklady na dopravu zboží. Ty v některých případech cenu zakoupeného zboží dokonce zdvojnásobí a cena se může vyšplhat ještě výše, pokud si objednáváme zboží ze zahraničí.
Rizika nakupování na internetu rozhodně nejsou zanedbatelná. I přes opakované apely ze strany například České obchodní inspekce a jiných oficiálních institucí si mnoho z nás nedává pozor a při nákupu naletí podvodným e-shopům, které převezmou peníze, ale zákazník již zboží nikdy neuvidí. Vždy je proto třeba dát si pozor na to, zda námi zvolený e-shop je prověřený a dodržovat zvýšenou míru opatrnosti.

Tento článek je reklamním sdělením

Více z rubriky Móda

  • Připravte se na plesovou sezónu!

    Jen co jsme se vzpamatovali po vánočních a novoročních oslavách, čeká nás další slavnostní období – období plesů. Dopřejme si ten...

    Martin Macourek9.1.2018
  • Tempo velkoměsta

    Evoluce a neustávající proměna lidských potřeb významně ovlivňují náš každodenní život.  Městský styl nové kolekce Colmar Originals naplňuje potřebu a touhu...

    Jan Pešek22.12.2017
  • 5 tipů, jak se na Vánoce blýsknout

    Vánoce – krásné svátky, většina z nás se na ně těší, ale nakonec vše zvládáme s jazykem na vestě. U štědrovečerní večeře ale...

    Martin Macourek20.12.2017
  • Baldinini v zimním hávu

    Když je řeč o luxusní italské módě, nesmí být opomenuta značka Baldinini. Od počátku se po touto značkou vyrábí boty, a...

    Jan Pešek14.12.2017
  • ROMANTICKÁ TVÁŘ HADA: KOLEKCE DOPLŇKŮ SERPENTI IN LOVE

    Pokud je pravda to, co se říká – tedy že bychom měli lásku oslavovat každý den, Bulgari oslavuje den svatého Valentýna...

    Jan Pešek13.12.2017
  • BVLGARI spouští novou kampaň #SEEMYWISH!

    Ikonická italská značka BVLGARI, která se specializuje na výrobu unikátních klenotů, hodinek i dalších neodmyslitelných doplňků spjatých s vášní pro kvalitu...

    Alena Dušková30.11.2017
  • Exkluzivní móda pro děti? Luxusní kolekce od Ivany Mentlové

    Přední česká módní návrhářka již dlouho tvoří originální kreace pod svojí zavedenou značkou IAM. Tvářemi jejích kolekcí byly v minulosti přední osobnosti...

    Alena Dušková27.11.2017
  • Luxusní kabelka jako skvělá investice? Rozhodně!

    Pokud hledáte nový způsob, jak investovat, pak vězte, že i nóbl kabelka může být velmi zajímavou příležitostí, jak své peníze spolehlivě...

    Alena Dušková22.11.2017
  • 3 nejčastější problémy s pletí v zimě. Jak si s nimi poradit?

    Přechody z tepla do zimy, klimatizace i silný mráz. To vše umí naši pokožku pěkně potrápit. Způsoby, jak i ochránit a zbytečně...

    Alena Dušková21.11.2017
Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.
  • Villa Journal
    Villa journal je jediný časopis zaměřený na rezidenční bydlení a orientuje se na špičkové realizace, moderní architekturu a nadstandardní služby z této oblasti.