Sociální sítě
Nahoru

Také už nakupujete přes internet?

Pravidelné průzkumy trhu hovoří jasně: nakupování na internetu je mezi českými zákazníky čím dál populárnější. V rámci maloobchodních prodejů si ty provedené přes internet ukrajují čím dál větší podíl. Zatímco ještě před deseti lety se do online nákupů pouštěli spíše ti odvážnější z nás, dnes už se nebojíme a nakupujeme i takové položky, pro které bychom dříve mířili jedině do kamenných obchodů. Dodejme ještě, že v Česku loni fungovalo více než 35 000 e-shopů.

Brzy „atakujeme“ hranici sto miliard korun

Podle Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje podnikatele provozující e-shopy a pravidelně zveřejňuje aktualizovaná data, se celková hodnota nákupů provedených online stabilně navyšuje. V roce 2013 to bylo 58 miliard korun, v loňském roce už o 40 miliard více – tedy 98 miliard korun. Obrat e-shopů totiž neustále vzrůstá a APEK předpokládá další nárůst. Online nakupování se stává součástí našich každodenních životů a alespoň jednou již na internetu nakoupila drtivá většina jeho uživatelů.

Typický český zákazník

Jak vypadá průměrný zákazník, který místo kamenného obchodu zvolí raději e-shop? Touto otázkou se APEK rovněž zabývala. Asi nepřekvapí, že nejčastěji se jedná o mladší generaci se středním a vyšším vzděláním. Pokud je vám mezi 25 a 34 lety, statistika o vás říká, že na internetu jste v minulém čtvrtletí alespoň jednou nakoupili s pravděpodobností více než 80%. Ani u starších lidí ale není internetový nákup žádnou výjimkou. V minulých třech měsících jej podle statistiky provedlo více než 70%.

Co nakupujeme nejčastěji

Vyvíjí se i sortiment, za který na internetu většinou utrácíme. V minulosti jsme pochopitelně byli opatrnější a málokdo se odvážil zamířit na internet třeba pro jídlo nebo zboží, které je třeba si vyzkoušet či „osahat“ (typicky šlo o oblečení, například dámské a pánské mikiny nebo spodní prádlo), dnes už neváháme nakupovat boty, kosmetiku, dokonce i jídlo nebo léky. Standardně ale vede elektronika, kterou volí zejména muži. Prodej mobilů, tabletů, počítačů nebo domácích spotřebičů zažívá velký „boom“ zejména v předvánočním období. Oproti tomu oblečení, boty a parfémy, což jsou položky, které nakupují spíše ženy, jsou oblíbené celoročně. Dále nakupujeme třeba slevové kupony (tzv. vouchery), sportovní vybavení, potřeby pro domácnost, hračky pro děti nebo krmivo pro domácí mazlíčky.

Potraviny online – nový trend

Výše zmíněné položky jste možná na internetu v minulosti nakoupili také. Vyzkoušeli jste již nakupovat přes internet potraviny? Pokud ano, pak patříte mezi 19% z nás, kteří tak alespoň jednou učinili. V minulých letech na trhu úspěšně začalo fungovat hned několik firem, které zprostředkovávají online nákup potravin s rozvozem až domů. O nákup potravin online mají totiž Češi zájem stále častěji, láká je především velmi nízká cena a možnost volby z široké nabídky produktů. Většina zákazníků se v odpovědích přiznala, že rozhodující je pro ně nápis „sleva“.

Výhody vs. nevýhody

Obecný trend nakupování na internetu potvrzuje fakt, že tato forma nákupů je v mnoha ohledech výhodnější než klasický nákup. Mezi hlavní výhody patří samozřejmě ušetřený čas, provedení nákupu „z pohodlí domova“ či možnost srovnání cen v různých internetových obchodech, k čemuž většinou slouží specializované srovnávače. K jednotlivým produktům jsou navíc většinou k dispozici poměrně bohaté uživatelské recenze, které usnadní výběr.

Co naopak může mluvit proti online nákupům, jsou náklady na dopravu zboží. Ty v některých případech cenu zakoupeného zboží dokonce zdvojnásobí a cena se může vyšplhat ještě výše, pokud si objednáváme zboží ze zahraničí.

Rizika nakupování na internetu rozhodně nejsou zanedbatelná. I přes opakované apely ze strany například České obchodní inspekce a jiných oficiálních institucí si mnoho z nás nedává pozor a při nákupu naletí podvodným e-shopům, které převezmou peníze, ale zákazník již zboží nikdy neuvidí. Vždy je proto třeba dát si pozor na to, zda námi zvolený e-shop je prověřený a dodržovat zvýšenou míru opatrnosti.

Tento článek je reklamním sdělením

Více z rubriky Móda

  • Rolls-Royce mezi teniskami

    P.J. Tucker, jeden z nejslavnějších hráčů NBA, si převzal své tenisky Rolls Royce Cullinan v ceně 320 000 dolarů, tedy přibližně...

    Libka Safr10.1.2019
  • Jimmy Choo s monogramem Swarovski

    Když přijde na zakázkové luxusní a prémiové doplňky, tak mezi prvními značkami, které bychom vyhledali je zcela jistě Jimmy Choo. Po...

    Libka Safr7.1.2019
  • Módní zastávky Tosca Blu

    Hravé, ojedinělé, osobité. Takové kousky, které podtrhnou váš styl, najdete v kolekci italské značky Tosca Blu v aktuální sezoně. Decentní dezén kabelek i...

    Aneta Šimonková14.12.2018
  • S kůží na trh vyjděte stylově

    Na povrchu neopakovatelná jemnost ovčí kůže lemovaná exkluzivní kožešinou. Modely zdůrazňující siluetu i oversize kousky. Trendy na letošní zimní sezónu jsou...

    Aneta Šimonková13.12.2018
  • COLMAR ORIGINALS: TWO SOULS

    Italská designová značka městské módy Colmar Originals představuje pro podzim a zimu 2018 kolekci, která čerpá ze svého sportovního dědictví a...

    Marek Zelený8.12.2018
  • Lexus překvapil. Představuje nový model tenisek.

    Japonská automobilka Lexus opět mění pravidla, tentokrát ale v módním světě. Spojila se totiž s britskou značkou Norman Walsh a společně...

    Marek Zelený21.11.2018
  • BREE: kolekce podzim/zima 2018

    Bree představují vysokou školu toho nejlepšího z evropského brašnářství, které splňuje všechny požadavky na klasické i moderní kožené tašky. Standardem je...

    Jan Pešek19.11.2018
  • Nejdražší parfém světa v Čechách

    V pražském Dea Orh concept store & Fantinel prosecco baru byl představen nejdražší parfém světa Christian No.1 Imperial Majestym vonící nádherně...

    Marek Zelený15.11.2018
  • Zalando objevilo Prahu

    Sloganem “Vypadat dobře nebylo nikdy snazší. Najdi svůj styl na Zalando.cz” spouští tato přední módní a lifestylová platforma svoji první českou...

    Libka Safr5.11.2018
Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.
  • Villa Journal
    Villa journal je jediný časopis zaměřený na rezidenční bydlení a orientuje se na špičkové realizace, moderní architekturu a nadstandardní služby z této oblasti.