Hory | 2.6.2017 | Marek Zelený

Jak se staví tam, kde hnízdí orli

Stavět jen těsně pod vrcholky alpských velikánů představuje obrovský technický i logistický úkol. Extrémní podmínky kladou celou řadu specifických nároků jak na stavební postupy, tak i na materiály, ze kterých stavba vzniká. Opravdovou výzvu pak představuje budování nových lanových drah v horských střediscích. S jedním takovým oříškem se v posledních letech museli vyrovnat ve známém turistickém městečku Kaprun.
Lanovka Gletscherjet_Foto_1Toto oblíbené centrum zimních radovánek užívalo donedávna starý systém lanovek, který již ale neměl dostatečnou kapacitu jak pro lyžaře, tak i pro stále rostoucí počet letních návštěvníků. Místní dráhy Gletscherbahnen Kaprun proto před dvěma lety rozhodly o vybudování lanovky nové. Vznikla tak nová Kitzsteinhorn nad rakouským městečkem Kaprun.
Lanovka_Gletscherjet 3+4_Foto_1Architekt inspirovaný přírodou
Při navrhování tří stanic lanovky se nechal architekt Arkan Zeytinoglou inspirovat místní impozantní krajinou, zvláště pak ledovcovými skalami. Nové stanice připomínají kameny za sněhu a ledu rozložené v zimní krajině. Zpřísněné podmínky, které s sebou nese výstavba ve výšce téměř tří tisíc metrů nad mořem, musely být zohledněny také při výběru stavebních postupů a materiálů. Je nutný několikanásobek výkonu potřebného pro výstavbu této velikosti v běžných podmínkách. Nakonec zvítězila co nejjednodušší varianta: základy z vyztuženého betonu, ocelové nosníky a nevytápěná skořepina z předzvětralých kazet Rheinzink ležících na podkladní konstrukci z lepeného lamelového dřeva.
Lanovka_Gletscherjet_3+4_Foto_2Ekologie a dlouhověkost vždy až na prvním místě
Při výběru materiálu hrálo kromě nároků na trvanlivost a výdrž důležitou roli i ekologické hledisko. Proto se konstruktéři nakonec rozhodli použít titanzinek, jehož realisticky předpokládaná životnost je 75 let. Použitý Rheinzink má navíc nejnižší spotřebu energie, a tím i nejnižší emise CO2 při výrobě, a je tak stavebním kovem představujícím nejmenší zátěž pro životní prostředí. „Materiál je navíc stoprocentně recyklovatelný, přičemž míra recyklace je již v současné době vyšší než devadesát pět procent,“ upřesnila Markéta Martínková ze společnosti Rheinzink. Díky tvárnosti materiálu bylo možné upravit horizontální panely na stanici Gletscherjet 3 + 4 i pro zastřešení, tak aby byly schopné unést a odvodňovat až čtyřmetrovou pokrývku sněhu, která v těchto nadmořských výškách není výjimečná.

Text: Petra Knyplová

Související články
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz