Společnost Invelt, výhradní zástupce automobilového výrobce Alpina na českém trhu, představila nový model BMW ALPINA D5 S, který je v současnosti považován za nejrychlejší sériově vyrobený diesel na světě. Tento sportovní model kombinuje vynikající charakteristiky předchozího modelu a přidává navíc výkonnější motor i větší komfort. POHONNÁ JEDNOTKA – EFEKTIVNÍ NAPÁJENÍ
Cílem inženýrů ALPINA bylo zlepšit již tak vynikající charakteristiky předchozího motoru a nabídnout dynamické, a přitom kultivované jízdní vlastnosti. Nové BMW ALPINA D5 S má nejvýkonnější dieselový motor, jaký kdy byl v automobilu BMW ALPINA namontován. Řadový šestiválcový motor 3,0 litru se třemi turbodmychadly a vysokotlakým přímým vstřikováním common-rail poskytuje ohromující výkon 285 kW (388 k) mezi 4000 a 5000 ot./min. Maximální točivý moment 800 Nm je k dispozici mezi 1750 a 2650 ot./min. Výsledné parametry jsou vynikající. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá pouhé 4,4 sekundy, sprint na 200 km/h je dokončený za 17,0 sekundy. S maximální rychlostí 286 km/h je dnes BMW ALPINA D5 S nejrychlejším sériově vyráběným dieselem na trhu. Zrychlení je hladké a na diesel nezvykle dynamické v celém rozsahu otáček. To je zčásti dáno optimalizací proudění v systému sání vzduchu s revidovanými nádobami vzduchových filtrů, které snižují ztráty tlaku v celém systému a umožňují motoru nasávat vzduch a volně se otáčet. Permanentní dvoustupňový systém přeplňování, složený celkem ze tří turbodmychadel, odpovídá za citlivou odezvu plynu a nárůst rychlosti, přičemž zároveň zaručuje dosažení maximálního výstupního výkonu. Uspořádání se skládá ze dvou vysokotlakých stupňů s proměnlivou geometrií turbín a jednoho velkého stupně nízkotlakého. Vyšší výkon vyžaduje více chlazení. Vysoce výkonná chladicí jednotka nového BMW ALPINA D5 S je zkonstruovaná pro maximální účinnost. Velkoobjemové chladiče a optimalizované hadice chladicí kapaliny umožňují vysoký průtok. Nepřímé uspořádání mezichladiče udržuje krátké vzdálenosti sání vzduchu. Primární chladič vzduch-voda umístěný před motorem napájí velkoobjemový mezichladič voda-vzduch. Další tři externí chladiče a chladič převodového oleje zaručují i při nejvyšším zatížení termodynamickou stabilitu. Pro vozy ALPINA byly vždy centrálním tématem nízká spotřeba a minimální emise, což často vedlo k převratným řešením uváděným do praxe nejprve ve výrobě malých sérií. Vynikajícím příkladem je SUPERKAT, elektronicky vyhřívaný kovový katalyzátor, který umožnil, aby v roce 1996 byly emise NOx a CO2 o 80 % nižší, než vyžadovaly předpisy. Nové BMW ALPINA D5 S samozřejmě nabízí v oblasti technologie zpracování výfukových plynů to nejmodernější. Kromě speciálního dieselového částicového filtru a katalyzátoru s ukládáním NOx snižuje emise na minimum také katalyzátor SCR se vstřikováním vodného roztoku AdBlue®. Objem nádrže na AdBlue® je 21 litrů. Spotřeba paliva v kombinovaném cyklu, měřená podle norem ECE, je 6,6 l/100 km s emisemi CO2 174 g/km. Nové BMW ALPINA D5 S je homologované podle poslední normy pro výfukové emise Euro 6c. KOLA A PODVOZEK – SPORTOVNÍ A KOMFORTNÍ, BEZ KOMPROMISŮ
Nové BMW ALPINA D5 S nabízí jedinečnou kombinaci jízdních vlastností. Inženýři navrhující podvozek ALPINA si stanovili za cíl ještě více zdokonalit agilitu a laterální dynamiku, a přitom zachovat prvotřídní jízdní komfort. Systémy podvozku a zavěšení kol vozu BMW ALPINA D5 S, převzaté v podstatě z modelu BMW ALPINA B5 Bi-Turbo o rychlosti 330 km/h, skrývají nevídané rezervy. Elektronicky regulované tlumiče, vyvinuté ve spolupráci s firmou ThyssenKrupp-Bilstein, jsou ve výchozím režimu sportovní a poskytují výrazný rozsah nastavení komprese a odpružení. S použitím systému ovládání jízdních vlastností (Driving Experience Control) může řidič volit různé režimy, například Sport+ pro maximální dynamiku, nebo Comfort+ pro dokonalý jízdní komfort.
Kratší a tužší pružiny s sebou přinášejí celkově ostřejší manévrování a přidávají výhodu snížení těžiště při současném zlepšení aerodynamiky. Varianta Touring nového BMW ALPINA D5 S je vybavená vzduchovým pérováním zadní nápravy, které bez ohledu na zatížení zaručuje neutrální jízdní výšku a vyvážené charakteristiky řízení. Speciálně přizpůsobené lichoběžníkové závěsy kol vytvářejí 1 stupeň negativního odklonu na přední nápravě pro neutrální řízení a optimální příčnou přilnavost. Elektromechanická hřebenová tyč řízení s proměnlivým poměrem s adaptací ALPINA zajišťuje přesné řízení a omezuje potřebu otáčení volantu při nízkých rychlostech. Nové BMW ALPINA D5 S se volitelně dodává s koly ALPINA Sport Plus – to zahrnuje integrované aktivní řízení zadních kol (Integral Active Steering) a aktivní příčnou stabilizaci (Dynamic Drive). Elektromechanický systém řízení zadních kol umožňuje natáčet zadní kola v úhlu maximálně 2,5 stupně – buď v opačném směru k předním kolům při nízkých rychlostech pro větší živost, nebo ve stejném směru jako přední kola při vyšších rychlostech pro lepší stabilitu. Aktivní příčná stabilizace využívá elektronicky ovládané stabilizátory a účinně eliminuje klopení karoserie během dynamického zatáčení – je speciálně přizpůsobená kinematice zavěšení kol vozu BMW ALPINA D5 S a použitým lehkým 20” kolům a pneumatikám.
Nová kovaná kola přebírají tradiční vzhled ALPINA CLASSIC s 20 paprsky v novém, minimalistickém technickém provedení. Kování poskytuje hliníkovou slitinu s vysokou hustotou a vysokou pevností, umožňující konstrukci s optimalizovanou hmotností, která vede k úspoře více než 15 kg nebo téměř 25 % ve srovnání s litými hliníkovými koly stejné velikosti.
Pneumatiky Pirelli byly na BMW ALPINA montovány naposledy v roce 1985, ale inženýři firmy přesvědčili manažery ALPINA, aby po více než třiceti letech obnovili spolupráci. Nové BMW ALPINA D5 S se dodává vybavené pneumatikami se super vysokým výkonem o velikosti 255/35 ZR20 vpředu a 295/30 ZR20 (Touring: 285/30 ZR20) vzadu. Tyto pneumatiky Pirelli P Zero s označením „ALP“ byly speciálně vyvinuty podle požadavků vozů ALPINA s ohledem na dynamiku a komfort. Kombinace technologie používané v motosportu s plochým tvarem ramen a inovativním vzorkem umožňuje vysoké příčné zatížení a přesné řízení, aniž by se přitom zhoršily jízdní vlastnosti na mokrém povrchu. Brzdový systém BMW ALPINA D5 S vychází z vozu BMW ALPINA B5 Bi-Turbo o rychlosti 330 km/h. Sestává ze čtyřpístových pevných brzdových třmenů a kotoučů o velikosti 395 mm na přední nápravě a z plovoucích brzdových třmenů s kotouči o velikosti 398 mm a elektromechanické parkovací brzdy na nápravě zadní. Za příplatek si řidiči zaměření na výrazně sportovní jízdu mohou vybrat volitelný brzdový systém, který kombinuje lehké vrtané kompozitní kotouče s vysoce výkonnými brzdovými destičkami pro ještě větší odolnost proti slábnutí účinku při velmi náročných termodynamických zátěžích. (Pozor: Speciální brzdové destičky odolné proti teplu a vrtané brzdové kotouče mohou způsobovat větší hluk.) BMW ALPINA D5 S poprvé využívá technický potenciál a inteligentní dynamické rozdělení hnacího výkonu systému BMW xDrive, který plynule a plně variabilně rozděluje točivý moment během milisekund mezi přední a zadní nápravu pro maximální trakci a dokonalé ovládání. Programování regulace rozdělení točivého momentu, které je propojené s řízením dynamické stability a systémem řízení motoru, se orientuje na výkon a podstatně zvyšuje živost a dynamiku jízdy, zejména při příčném zrychlení, přičemž zároveň zachovává vyvážené a neutrální manévrování. Kromě zajištění optimální trakce při akceleraci díky eliminaci ztrát způsobených prokluzováním systém průběžně monitoruje širokou řadu vstupů senzorů – například úhlu natočení kol, příčného zrychlení, úhlu stáčení a rychlosti – a rozděluje točivý moment tak, aby dosáhl maximální bezpečnosti v náročných situacích nebo při náhlých změnách povrchového tření vozovky. Režim DTC systému řízení dynamické stability (Dynamic Stability Control) nabízí ještě výraznější rozdělení točivého momentu pohonu zadních kol a umožňuje větší prokluzování při jízdě v limitních podmínkách. Jako volitelný doplněk se dodává mechanický samosvorný diferenciál Drexler, ručně montovaný a využívající komponenty vyrobené CNC v jakosti vhodné pro motoristický sport. PŘEVODOVKA
Pro optimální přenos potenciálu motoru je nové BMW ALPINA D5 S vybavené 8stupňovou sportovní automatickou převodovkou nejnovější generace se systémem ALPINA SWITCH-TRONIC. Speciálně vyladěná jednotka, přizpůsobená točivému momentu a výkonu řadového šestiválcového dieselového motoru, vyvinutá ve spolupráci s firmou ZF, nabízí mimořádný komfort řazení. V automatickém režimu nabízí kombinace osmi rychlostních stupňů spolu s vysokým točivým momentem motoru uvolněné, luxusní svezení s nízkými otáčkami i při jízdě vyšší rychlostí. Ve sportovním režimu jsou body řazení optimalizované pro vylepšení jízdních vlastností a změny převodových stupňů jsou znatelně dynamičtější. Dále je možné v tomto režimu zapnout funkci Launch Control. Pro maximální dynamický výkon může řidič zvolit manuální režim, v kterém provádí změny rychlostních stupňů manuálně s použitím tlačítek SWITCH-TRONIC na zadní straně volantu. Kromě extrémně rychlého řazení téměř během desetiny sekundy tento režim rovněž potlačuje nucené řazení nahoru v limitním rozsahu otáček motoru. Centrální komponenty převodového systému, např. měnič točivého momentu, sady planetových kol a vnitřní chlazení, jsou zkonstruované tak, aby si poradily s točivým momentem 800 Nm. To znamená, že během dynamického řazení nahoru při použití funkce Launch Control nebo manuálního režimu není zapotřebí žádné snížení točivého momentu, což významně přispívá k akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy. Převodovka je vybavená nejnovějšími funkcemi komfortu a účinné dynamiky, jako jsou Connected Shift (použití dat z navigace pro předvídavou strategii řazení na základě dopravní trasy) nebo dojíždění (odpojení motoru a převodovky při dojíždění do zastavení).
EXTERIÉR A DESIGN
Vzhled nového BMW ALPINA D5 S je definovaný atletickým duchem a přirozenou elegancí. Prvky designu a aerodynamiky vozu ALPINA zdůrazňují jeho výkonný charakter. Přední a zadní spoiler podporují harmonickou rovnováhu a upoutávají pozornost. Těžištěm filozofie designu ALPINA je kombinace formy a funkce. Aerodynamické komponenty snižují vztlak na přední a zadní nápravě téměř na nulu pro maximální jízdní stabilitu při všech rychlostech. Otvory na přední straně vozidla umožňují přesné a účinné proudění vzduchu do jednotlivých součástí vysoce výkonného chladicího systému. S nadčasovým designem se propojuje technický důvtip. Kovaná 20“ kola ALPINA CLASSIC se svými nezaměnitelnými dvaceti paprsky a minimalistickým designem zaručují podstatnou redukci neodpružených hmot, což prospívá manévrování, pocitu z řízení a jízdnímu komfortu. Kvůli snížení hmotnosti mají kola viditelné upevňovací šrouby a vystupující středové kryty nábojů. Sportovní výfukový systém ALPINA je vybavený dvěma dvojitými eliptickými koncovkami, slušivě integrovanými v zadní kapotě, které reflektují výkon nového BMW ALPINA D5 S a vydávají sportovní zvuk výfuku. Exkluzivní barevné nátěry v modré a zelené metalíze ALPINA jsou charakteristickým prvkem vyhrazeným pouze pro automobily BMW ALPINA. Podobně jsou k dispozici i ostatní barevné možnosti BMW a BMW Individual.
INTERIÉR A VYBAVENÍ
Interiér nového BMW ALPINA D5 S nabízí komfortní prostředí, kterému dominují materiály nejvyšší kvality a moderní přehlednost. Bohatý sortiment standardního vybavení zaručuje nejvyšší úroveň dobrého pocitu a exkluzivity, včetně elektronicky nastavitelných komfortních sedadel, dvouzónové automatické klimatizace, kontroly parkovací vzdálenosti a nejmodernějších systémů navigace, komunikace a infotainmentu BMW. Digitální přístrojová deska v LED technologii s přirozenými barvami nabízí svébytný design ALPINA. V komfortním režimu ukazuje klasické přístroje s modrým pozadím, červenými ručičkami a jasně čitelnými čísly. Ve sportovním režimu se displej změní na dynamický styl se zelenými vlečnými ukazateli. Dále je možné zvolit také režim Eco Pro. Typickým znakem ALPINA je centrálně umístěný permanentní digitální tachometr. Diskrétní detaily ALPINA, k nimž patří osvětlené prahy dveří, označení modelu a jedinečná výrobní plaketa, vnášejí do každého interiéru nádech exkluzivního individuálního stylu. Ručně zpracovaný sportovní volant ALPINA, vyrobený z kůže LAVALINA obzvlášť vysoké kvality s modrozeleným stehováním, okouzlí hned na první dotek.
K dispozici je několik možností provedení interiéru, včetně nadčasového ALPINA Piano Lacquer, klasického ALPINA Luxury Wood Myrtle a nového ALPINA Luxury Wood Walnut Nature – jehož hrubý povrch je vřelý a zároveň moderní. Pokud jde o osobní přizpůsobení vzhledu Vašeho konkrétního BMW ALPINA D5 S, neexistují zde prakticky žádné hranice. Od barvy vozu a čalounění po ozdobné prvky interiéru můžete vybírat z bohaté nabídky vybavení BMW a ALPINA. Vozy BMW ALPINA zřídkakdy odjíždějí z výrobního závodu ALPINA v Buchloe v Bavorsku bez doplňků dodávaných na zakázku.