Sociální sítě
Nahoru

Pět největších pastí Dakarské rallye

Závodníci BARTH Racing týmu odletěli na letošní 40. ročník Rallye Dakar. Nejnáročnější motoristická událost planety odstartuje 6. ledna v peruánské Limě. A právě v Peru čeká i nejtěžší výzva – v úvodních dnech soutěže prověří dakarskou kolonu velké duny. Jezdci si neoddychnou ani v dalších etapách: vzápětí je totiž čeká Bolívie a po ní i dusná Argentina. Závodní sestava týmu BARTH Racing zmapovala pět největších pastí, které čekají na účastníky letošního Dakaru.

IMG_1921Navigace v dunách

Organizátoři naplánovali hned na úvod jubilejního 40. ročníku pořádné zpestření. Prvních pět dní totiž povede trasa ryze pouštními podmínkami. „Peru bude nejzajímavější. Písek a duny rozřadí startovní pole,“ předvídá pětinásobný šampion kategorie čtyřkolek Josef Macháček. Kromě rizika zapadnutí se závodníci v dunách budou muset vypořádat s mimořádně náročnou navigací. „Tady vám stopy nepomůžou. Rozhodnutí musíte provést bez uklidňujícího prvku, spoléháte pouze na vlastní orientaci,“ přibližuje náročnost zkušený motocyklista BARTH Racing týmu David Pabiška. Právě z dun má největší obavy i Boris Vaculík, pilot závodního fordu. „S pískem mám totiž nejmenší zkušenost,“ přiznává někdejší úspěšný autokrosař.

IMG_2930Jemný písek feš-feš

Hrozba druhé části Dakarské rallye se jmenuje feš-feš. Tento jemný písek se vyskytuje převážně v Argentině, například v okolí San Juanu. Svým charakterem připomíná vápno nebo cement. Jeho zrádnost spočívá v tom, že zakrývá kamenité podloží. „Když do něj motorkáři zabřednou, může je shodit ze sedla. Je potřeba se naučit, jak tento specifický písek vypadá, odhadnout ho předem,“ popisuje David Pabiška a dodává: „Pokusíte-li se ho přejet, drobné kamínky se dostanou mezi rozetu a může dojít k přetržení řetězu. To je jeden z největších strašáků pro motorkáře.“ Na feš-feš nadává i Josef Macháček. „Ti, co po něm jedou jako první, mají obrovskou výhodu – není totiž tak vyjetý. To hodně ovlivní zejména výsledky v zadních řadách,“ doplňuje šedesátiletý nestor soutěže.

IMG_9536Deštivá Bolívie

Nepříjemné a proklínané území. Do Bolívie se účastníci podívají v 6. etapě, kdy rozžhavené duny vystřídají jezera a hory. Například v bolívijském Altiplanu se bude závodit ve výšce 2500 metrů nad mořem. „No, závoděním bych to nenazýval. Je to past na výkon motoru. Vždycky spíše koukáme, jakou rychlost nám v těchto výškách dovolí,“ konstatuje čtyřkolkář Macháček. Závodníky v horách zkouší ještě déšť. „Cesty v Bolívii kloužou, jsou blátivé. V minulém roce jsem tam měl největší počet pádů, pneumatiky na tomto povrchu prakticky vůbec nedrží,“ mluví o hrozbách motorkář Rudolf Lhotský, jehož hlavním partnerem je firma TOPFOREX. „Když se namočíte, jedete v tom celý den. Máme jedny brýle a mokré rukavice vám nepomohou. Je to fakt složité,“ přidává se jeho týmový kolega, quadista Zdeněk Tůma.

MCH16505Prach a vyschlá řečiště

V minulosti do vyprahlého kamenitého řečiště zapadl třeba legendární Carlos Sainz, jinak dvojnásobný mistr světa v klasické rallye. Bylo skryté za keřem a španělský pilot nadával, že nezabočil doleva. „Ten záběr si dodnes pamatuji. Straší mě to. Vím, že si na to musím dát pozor,“ říká Boris Vaculík, který se závodním fordem vyjede do Dakarské rallye poprvé. Ještě horší je však kombinace vyschlých řečišť a zvířeného prachu. „Prach je v Argentině zvláštní. Když jsem tam jel poprvé, těšil jsem se. Brzy jsem však pochopil, že se tam práší až moc, a byl z toho trochu otrávený,“ přibližuje podmínky Rudolf Lhotský, dvojnásobný mistr Evropy v mezinárodních dálkových závodech Baja.

JF165885Sucho a velbloudí tráva

Závodníky prověří velbloudí tráva hlavně ve druhé části Dakaru, tedy v Argentině. Jedná se o zvětralou horninu, na které jsou uschlé křoviny s nebezpečnými drny. „Je to velice zrádné. Když do toho vjedete, jen stěží pak vyjedete zpět na trať. Uschlé dřeviny jsou tvrdé jak kámen. Přitom si třeba řeknete, že to v pohodě přejedete, a pak se najednou válíte po zemi,“ popisuje David Pabiška. Právě vedro a vysoké teploty představují zejména v Argentině obrovské problémy. „Jde tam o život. Myslím, že v loňském roce tam někdo umřel na zástavu srdce z vedra. Každý to snáší jinak. Musí se pít hodně vody a v žádném případě to nelze podcenit,“ dodává motorkář Rudolf Lhotský.

Více z rubriky Auta

  • Moto Guzzi slaví v roce 2021 století existence

    Sto let historie, sto let pozoruhodných motocyklů, vítězství, dobrodružství a ikonických postav, které vytvořily legendu s orlem ve znaku. Moto Guzzi...

    Marek Zelený21.1.2021
  • Ovládněte terén s novým Polarisem

    Skvělá obratnost v terénu a nekonečný komfort. Polaris představuje svůj zbrusu nový, 60 palců široký stroj RZR Trail S 1000 Premium...

    Marek Zelený15.1.2021
  • Nová Aprilia RS 660 přijíždí na český trh

    Značka Aprilia otevírá novou éru. Zrodila se nová generace lehkých a výkonných motocyklů, postavená na zcela nových technických základech a definovaná...

    Marek Zelený2.12.2020
  • Ford Mustang Mach 1 míří na český trh

    Český Ford přichází se skvělou zprávou pro všechny milovníky kultovního sportovního vozu s modrým oválem ve znaku. Limitovaná verze Mustang Mach...

    Marek Zelený16.11.2020
  • Auta už bude navrhovat i neurobiolog

    Do projektování aut už zasahuje i obor neurobiologie. Vozy budou reagovat na náladu řidiče a budou připomínat spíš útulnou kavárnu s...

    Marek Zelený10.11.2020
  • Volvo má nový domov

    Nový autosalon Auto Průhonice otevřený u dálnice D1 na exitu 8 je největší a multifunkční centrum pro volvisty v ČR. Nejmodernější...

    Jan Pešek30.10.2020
  • Showroomy Lexus z pohodlí domova

    Jen pomocí jediného kliknutí se mohou zákazníci podívat do showroomu Lexus, prohlédnout si vozy do všech detailů nebo si domluvit schůzku...

    Jan Pešek23.10.2020
  • Jakub Vágner je novým ambasadorem českého Fordu

    Automobilka Ford zahájila spolupráci se známým rybářem, cestovatelem, dobrodruhem a spisovatelem Jakubem Vágnerem. Ten se stal jejím ambasadorem pro oblast užitkových...

    Jan Pešek1.10.2020
  • Jak se žije v “Tatře“ posádce Tatry kolem světa 2?

    TATRA KOLEM SVĚTA, ojedinělá výprava, která navázala na projekt z konce 80. let, musela být po půl roce cesty přerušena. Překážky...

    Marek Zelený24.9.2020
Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.