Se zvyšováním cen zákazníci řeší otázku, zda fixovat ceny elektřiny. Nebo zda dokonce pořídit ceník, který se odvíjí podle cen na burze. Co radí odborníci? Zeptali jsme se Aleše Pospíšila, manažera vnějších vztahů společnosti Centropol Energy, která dodává elektřinu a plyn.
Co radíte zákazníkům? Fixovat ceny elektřiny a plynu nebo ne?
Nyní, kdy jsme svědky prudkého zdražení, není fixace logicky tím nejvýhodnějším řešením. Zákazník se totiž zaváže platit, po několik dalších let, vysokou cenu a to i v případě, že mezitím cena energií opět klesne.
Není ale produkt bez fixace riskantní? Dodavatel pak může zvyšovat cenu víc a víc.
Vůbec ne. Záleží, jak je ceník takového produktu konstruovaný. Ceník, který vám jasně deklaruje, jak se nová cena stanovuje prostřednictvím objektivní metody, je naprosto v pořádku. Tento model říká, že cena na další rok je stanovená jako průměrná cena na burze za rok předchozí navýšená o marži obchodníka. To je naprosto transparentní a zákazník ví, že je mu účtována oprávněná cena. Když cena opět klesne, sníží se mu cena v dalším roce automaticky.
Je to produkt vhodný pro běžného spotřebitele?
Rozhodně ano. Spotřebitel nemusí být expertem, znalcem trhu. Nemusí nic sledovat a cena se mu jednou ročně upravuje podle toho, zda na burze zlevnila nebo zdražila. Je to naprosto čitelný ceník. Všichni víme, že cena elektřiny jednou roste, jednou klesá. A zákazníkovi se podle tohoto pohybu zcela automaticky upravuje cena, která mu je účtována. Je to velmi férový a transparentní přístup.