Skandinávský král Harald „Modrozub“ Gormsson se zapsal do dějin tím, že v 10. století sjednotil znesvářené dánské a norské kmeny. Jeho sláva však neměla dlouhého trvání, už za pár let ho o trůn připravil jeho vlastní syn. O nějakých tisíc let později – konkrétně v roce 1994 – si ale na komunikačně zdatného panovníka vzpomněli ve švédské značce Ericcson a pojmenovali po něm technologii bezdrátového přenosu dat. Ano, Bluetooth.
Když král dokraloval po pár letech, jak si stojí po víc než dvou desetiletích po něm pojmenovaná technologie? V oblasti bezdrátového přenosu hudby ji vytlačilo streamovaní hudby přes wi-fi, které nabízí nejen vyšší kvalitu zvuku, ale taky tu výhodu, že hudbu přenáší z internetu přímo streamovací zařízení, zatímco mobilní telefon slouží jen jako ovladač a neplýtvá daty ani energií.
V jedné oblasti je však Bluetooth stále nenahraditelný. A to je přehrávání hudby v outdooru. Tedy tam, kde wi-fi signál nemusí být dostupný. Pro propojení mobilního telefonu a bezdrátového reproduktoru v plenéru je Bluetooth stále nejlepší řešení i podle průkopnické dánské značky Bang & Olufsen. Ta už sice implementovala wi-fi do všech svých stolních přístrojů, u přenosných reproduktorů však dává přednost Bluetoothu.
Ten používá v jeho aktuální čtvrté generaci. A k němu nabízí svůj nezaměnitelný design, kvalitní zpracování z ušlechtilých materiálů – v tomto případě jde konkrétně o hliník – a především typický atraktivní, „svalnatý“ zvuk, který vždy dokáže překvapit. Na to, z jakých malých přístrojů vychází, je ho totiž víc, než by člověk čekal.
Ať je to oválný reproduktor Beoplay P2, který se vejde do kapsy, kulatý Beoplay A1, který vydrží hrát na svůj vnitřní akumulátor 24 hodin nebo minimalistický Beoplay P6, všechny v poměru ke své velikosti nabízejí působivý výkon. Na vrcholu nabídky bezdrátových reproduktorů značky Bang & Olufsen pak stojí model Beolit 17. Nejvýkonnější přístroj ve své kategorii se už nemůže pochlubit kompaktními rozměry. Svým designem a především zvukem ale ano. „Říkáme mu párty boom box, asi není akce, kterou by nezvládl,“ říká Jiří Hořčica ze showroomu Voix v pražské Dušní ulici, která má ve své nabídce kompletní portfolio této ikonické dánské značky.