Pružina je aktivní součástkou vozidla, která se v každé chvíli snaží udržet kolo v kontaktu s vozovkou. V jednoduchosti se jedná o stočený kus kovu, který má značnou mechanickou paměť a jehož jediným cílem je vracet se do výchozí polohy, respektive klást odpor síle, která na ni působí. Sportovní nebo laicky řečeno snížená pružina je zkrácený kus kovu, jehož cílem je úplně to stejné jako u klasické pružiny, akorát v jiném rozsahu. Únosnost a váhové zatížení jsou nicméně z logiky věci stejné. Sportovní pružiny dělají automobily od pohledu přitažlivější a díky tomu jsou na trhu bohatě zastoupeny pro téměř všechny modely aut.
Kdy dává sportovní pružina smysl, a kdy ne?
Může je dokonce i zhoršit, nicméně není to tak snadné. Jak jsme výše popsali, tak sportovní pružiny plní pouze jednoduchou funkci, její přímý vliv na vlastnosti podvozku a chování vozu tedy není příliš velký. Za vlastnostmi podvozku se skrývá někdo jiný – a to tlumič.
Proč se bavíme o tlumiči, když máme diskutovat o pružinách? Pružina totiž jako součástka určuje délku chodu tlumiče, a je tedy přímo odpovědná za velikost prostoru, který tlumič dostane k vytlumení nastalého nárazu. Tlumič je odpovědný za uklidnění situace a pohlcení síly. Zatímco pružina se vždy snaží vyvolat odpor pohybu a vrátit vše do původního stavu. Jak ale může tlumič dobře tlumit, když je mu pružinou sebrána pracovní dráha? K lepšímu pochopení si je nutno tuto problematiku trošku rozdělit, dle délky pružin:
A.) Pružina snížená do 20 mm
Tyto pružiny jsou v toleranci „opotřebení“ sériových pružin. Takovýmto malým snížením tedy chod tlumiče neběží mimo plánovaný rozsah a tlumič tak plně zvládá svoji práci. Díky poklesu těžiště navíc skutečně dochází ke zlepšení jízdních vlastností vozidla. Jednoduše řečeno, automobil blíže k vozovce s nižším těžištěm drží na silnici o poznání lépe.
B.) Pružina snížená od 20-40 mm
Snížení v tomto rozsahu je už limitní a značně zasahuje do chodu tlumiče. Tlumič je například díky možnému efektivnímu zatížení sice schopen nárazy tlumit, ale již na pokraji svých sil. Prázdný automobil, který není vystaven extrémní situaci, funguje v pořádku. Nicméně naložený automobil nebo automobil vystavený extrému již nedosahuje tak dobrých funkčních vlastností jako klasický podvozek z výroby. V jednoduchosti lze říci, že limitem pro zlepšení vlastností pružiny a tím i celého podvozku je tlumič. Pružina totiž posune tlumič na limit jeho fyzikálních vlastností, kvůli čemuž může tlumič v některých situacích přestat zvládat plnit svou úlohu.
C.) Pružina snížená více jak 40 mm
V kombinaci s klasickým tlumičem je takto hodně snížená pružina už prakticky nefunkční, což se zákonitě projeví v každé extrémní situaci praštěním do dorazů a značným plaváním vozu na vozovce. Plavání způsobuje opřený tlumič o doraz, díky čemuž už nemůže docházet k žádnému většímu utlumení.
Cestou ven je kombinace – sportovní tlumič a sportovní pružina
V kostce lze říci, že sportovní pružina zlepšuje vlastnosti vozidla do té doby, dokud nedostane sériový tlumič na limit jeho funkce. Každopádně snížením, jež je omezeno vlastnostmi sériového tlumiče to končit nemusí, řešení je jednoduché. Při snížení překračující hranici 20 mm je akorát nutné vyměnit i tlumiče za vhodné sportovní tlumiče. Následně lze tvrdit, že sportovní pružina zlepšuje vlastnosti vozidla i v rámci dalšího rozsahu snížení.
Posledním doporučením je rozum v hrsti. Ať už se jedná o sportovní pružinu, střešní nosiče, anebo alu kola, tak vždycky dbejte na jejich vhodnost pro danou situaci a model vozu, a zároveň myslete i na jejich certifikaci. Vše výše uvedené totiž platí pouze pro vhodné a certifikované díly pro dané vozidlo. Díky certifikaci nikdy nebudete mít problémy na STK a nebo při nehodě, když doje na povinné ručení.