Na značku pomalé etické kosmetiky Poetiko dohlížejí od kolébky čtyři dobré sudičky: Příroda, Vědecký pokrok, Etický přístup a Rituály zpomalení. Okolí je však zná spíše pod jejich občanskými jmény Monika, Aneta, Kristýna a Kateřina. Všechny jsou mladé, okouzlující a plné života. Jaká asi bude kosmetika, která jim vzniká pod rukama?
Překvapí vás někdy zákaznice svými požadavky? Jsou jejich představy o účincích přírodní kosmetiky reálné?
Naopak nás překvapuje, že zákaznice často žádné konkrétní požadavky nemají. V Česku bohužel stále ještě panuje mýtus, že když je kosmetika přírodní, nemůžeme od ní očekávat žádné převratné účinky, že sice může být příjemná, nezávadná a dobrá pro planetu, ale s vráskami nebo akné nám nepomůže. To dávno není pravda. Za posledních pár let došlo na tomto poli k ohromnému rozvoji, většinu účinných syntetických látek už umíme nahradit přírodními alternativami, čehož v POETIKO hojně využíváme. Nedávno jsme například uvedly na trh krém s aktivní látkou z kaštanu koňského, která funguje jako přírodní lifting, a podle reakcí zákaznic jsou jeho účinky viditelné už po několika týdnech. Takže i ženy, které chtějí řešit konkrétní požadavky náročnější pleti, se mohou na přírodní kosmetiku s důvěrou spolehnout.
Kdo je váš profesní vzor, se kterým byste se chtěly seznámit a učit se od něj?
Každá z nás takové vzory má, ale v POETIKO chceme jít vlastní cestou. Učíme se tedy hlavně jedna od druhé navzájem, také z každodenních chyb a omylů. Inspirací jsou nám často ženy v našem okolí, jejich nápady, problémy i radosti. Protože právě pro ně to všechno děláme.
Do jaké země byste se jako tvůrkyně přírodní kosmetiky chtěly podívat? A proč?
Lákají nás skandinávské země, které jsou perfektní ukázkou spojení vědy a přírody. Sever je bohatý na účinné přírodní ingredience, od medicinálních hub přes vitaminy nabité lesní plody, až po březovou vodu. Při výrobě kosmetiky tam často čerpají z lokálních tradic a zároveň do ní integrují nejnovější technologické postupy, které jsou ve Skandinávii na hodně vysoké úrovni.
Přístup k péči o pleť obdivujeme také u Francouzek. Až na ikonické rudé rtěnky používají obvykle minimum make-upu, zato si dávají extrémně záležet na výběru pečujících produktů. Vědí totiž, že největším luxusem je zdravá, pěstěná pleť a jedině na takové vypadá make-up dobře. A to se nám líbí, s tím se ztotožňujeme.
Co je vaše slabost, za kterou nelitujete utratit peníze, i když je to trochu marnivost?
Když jsme se s kolegyněmi zamýšlely nad touto otázkou, shodly jsme se, že máme slabost pro rtěnky od přírodních udržitelných značek. Nanést trochu na rty, usmát se, a hned je den lepší. Také máme zálibu ve vonných svíčkách a difuzérech, zkrátka v předmětech, které nám pomohou po náročném dni zpomalit, relaxovat a být tady a teď. Tyto naše libůstky se brzy projeví i v portfoliu značky, na což se moc těšíme.
Ovlivnila covidová situace váš byznys k lepšímu, nebo horšímu?
Asi jako každá začínající firma jsme nejprve pocítily důsledky výrazně negativní. Z dlouhodobého hlediska ale musíme říct, že na péči o pleť, obzvláště tu přírodní, měla covidová situace v určitých ohledech i pozitivní vliv. Během dlouhých lockdownů omezily ženy líčení a místo dekorativní kosmetiky se zaměřily spíše na její uzdravení a poskytování kvalitní pěsticí péče. Zároveň byla většina z nás chtě-nechtě nucena zpomalit, mnozí si ale toto pomalejší a vědomější tempo chceme udržet i nadále, včetně večerních a ranních kosmetických rituálů. V neposlední řadě se také v mnoha zákaznících probudila racionální solidarita – prostě se vědomě rozhodli, že budou podporovat malé lokální firmy, za což jsme moc vděčné.