Citroën se vrací do segmentu velkých cestovních vozů s odvážným modelem CX 5, který přináší do tradičního prémiového segmentu nové možnosti. Pro designéry Citroënu to znamenalo velkou výzvu. Podařilo se jim dodat tomuto hatchbacku „nové generace“ jednotnost a charakter. Model v sobě snoubí řadu prvků a reaguje tak na měnící se očekávání zákazníků.
C5 X, který ve vyvážených proporcích kombinuje charakteristické stylistické prvky různých siluet segmentu D, ztělesňuje obnovu segmentu a oživuje legendární špičkové siluety vozů Citroën. Oblé propracované tvary v kombinaci s pevnými, elegantními liniemi vytvářejí plynulou, dynamickou a neokázalou siluetu, která v sobě spojuje to nejlepší ze tří světů: status a eleganci limuzíny, dynamiku a všestrannost kombi a modernost a robustnost SUV.
„Tato snaha vytvářet univerzální hybridní předměty, které přesahují předem stanovené principy, je patrná i ve studiích, které provádíme v jiných odvětvích. Můžeme například mluvit o oblibě komunitních míst ve velkých městech, kterým se v angličtině říká The Third Place. Míst, která spojují slavnostní a společenské aktivity, míst pro děti a rodiny či míst pro mladé lidi, kteří si chtějí vyjít s přáteli,“ vysvětluje Cécile Batho, jedna z vedoucích manažerů výzkumného institutu Brain Value.
Citroën se přizpůsobuje rychle se měnící společnosti a spotřebitelům, kteří hledají všestranné produkty, díky nimž se nemusí ničeho vzdávat. Produkty vzešlé z inovativních nápadů, které jdou zcela s dobou. Tento trend se nyní odráží i na automobilovém trhu. Citroën s modelem C5 X dokonale reaguje na různorodá očekávání náročných zákazníků velkých cestovních vozů, kteří hledají modernější a funkčnější alternativu k tradičním limuzínám, kombi a SUV.
Limuzína již několik let není jediným typem vozu, který je synonymem pro luxus a dlouhé cesty. Zákazníky, kteří hledají větší praktičnost a osobitost přilákala i SUV a vozy kombi. V Evropě bylo v roce 2020 nejrozšířenějším typem vozu v segmentu D SUV, které tvoří 29,3 % registrací, za ním následuje kombi s 27,5 % a limuzína s 21,6 %.
V Číně bylo v roce 2020 zdaleka nejúspěšnějším typem vozu v segmentu SUV, které představuje polovinu registrací v segmentu D, následuje limuzína s 18 % a MPV s 10 %. Podíl vozů kombi v segmentu D je zanedbatelný – pouze 0,1 % tohoto segmentu.
Toto rozložení různých typů karoserie segmentu D se již několik let rychle mění. Potřeby zákazníků procházejí vývojem: v současnosti hledají vůz, který splňuje emocionální i funkční očekávání. Zákazníci velkých cestovních vozů chtějí tradičně jezdit v autě, kterým se budou na silnici odlišovat, v autě, které je moderní svým stylem a používanými technologiemi. Dnešní zákazníci také očekávají, že jejich vůz bude praktický, prostorný, bude mít objemný zavazadlový prostor a bude všestranný a robustní. Hledají alternativní nabídky a novou formu modernosti.
Po celou dobu vývoje projektu C5 X se Citroën snažil tato očekávání naplnit. Frédéric Angibaud, designér exteriéru C5 X, měl před sebou vizi vozu, který „musí být alchymií mezi všestranností, bezpečností a krásou a musí zároveň zohledňovat ekologické a ekonomické aspekty“. Výsledkem této práce je C5 X, originální a odvážný koncept na pomezí elegance limuzíny, praktičnosti kombi a modernosti SUV.
Citroën tak reaguje na nový životní styl, který zákazníci vyhledávají. Cécile Batho pozoruje tento trend ve všech odvětvích: „Už nechceme být omezeni jen na jednu roli. Vstoupili jsme do éry všestranného životního stylu, kombinovaného pracovního stylu. I jiné oblasti než automobilový průmysl se začínají otevírat pluralitní úloze produktu. Jedna věc může mít víc funkcí, dobrým příkladem je móda. Velké luxusní značky se spojují se stylem „street-wear“; móda se snaží oprostit od dělení na mužskou a ženskou. Nyní jsme svědky skutečné hybridizace tužeb a přání.“
Hlavní úkol C5 X spočívá ve schopnosti nalézt své pevné místo na rozcestí a reagovat na měnící se očekávání zákazníků ovlivněná těmito odlišnými světy. V rychle se měnícím světě nabízí Citroën magickou kombinaci toho nejlepšího z několika tvarů vozů.