Horské vrcholy už nepatří jen nejnamakanějším cyklistům a cyklistkám. S elektrokoly přišel zcela nový trend. Stírají rozdíly ve výkonu. Posouvají limity všech jezdců bez ohledu na věk, pohlaví či fyzickou kondici.
Existují samozřejmě jedinci libující si v extrémním fyzickém výkonu, neplatí to ale zdaleka pro všechny. Ne každý zkrátka touží sednout na kolo a vypouštět duši uprostřed krpálu. Proto ale ještě není nutné ochuzovat se o krásné výhledy a radost z jízdy na čerstvém vzduchu.
Naopak. Dnes už není problém poznávat ze sedla bicyklu nová místa, vyšlápnout každý kopec, překonávat dosud nevídané vzdálenosti. Díky elektrokolům, která jsou v Česku i celé Evropě stále populárnější, je to možné i bez náročného tréningu. Elektrokola mění pohled na cyklistiku a potírají výkonnostní rozdíly. Zájem o ně roste napříč společností a výrobci se snaží jednotlivé modely stále více přizpůsobovat individuálním potřebám různých klientů.
K dispozici jsou tak mimo jiné i speciální dámská elektrokola. „Rozdíly jsou třeba v rámové geometrii, kdy je i u sportovních modelů elektrokol snížena horní rámová trubka. Na kolo je tak snazší nástup a je vhodnější i pro ženy menšího vzrůstu. Dámskému vkusu je přizpůsoben i design těchto elektrokol,“ prozrazuje Jakub Danačík, komoditní expert na elektrokola ze společnosti Mountfield, která prodává e-kola značky MTF.
Elektrokol pro ženy je na trhu velké množství, volit můžete mezi modely horskými, krosovými, trekovými nebo městskými. A jestli některá z vás touží po skládačce, není problém. I tato kola už se dají pořídit s motorem.
Volit je možné mezi elektrokoly se středovým nebo zadním motorem. Středový je vhodný pro sportovnější jízdu, uvítají ho zejména aktivnější cyklisté, kteří se i na e-biku občas rádi zapotí. Výhodou středových motorů je optimální dávkování výkonu, vysoký jízdní komfort, ideální rozložení hmotnosti a v neposlední řadě velmi přirozený a příjemný pocit z jízdy.
Zadní elektromotory najdete především v kolech pro cykloturistiku. Zabírají při prvním šlápnutí a nevyžadují takovou sílu šlapání, takže elektrokola s tímto typem pohonu jsou vhodná i pro starší osoby. Motor v zadním náboji je optimální spíše na jízdu po silnici a zpevněných cestách nebo v mírném terénu. Disponuje volnoběžkou a neklade při šlapání bez asistence téměř žádný odpor.
Z hlediska dojezdu je klíčovým parametrem kapacita baterie. Někdo požaduje extrémně dlouhé dojezdy a pak potřebuje baterii s co nejvyšší kapacitou. Jiný zase na elektrokole zdolává jen kratší vzdálenosti a stačí mu baterie slabší. „Proto je ideální možnost vybrat si ke každému modelu z několika typů baterií lišících se kapacitou a dojezdem,“ říká Jakub Danačík.
A doplňuje, že Letos dává Mountfield ke každému elektrokolu na výběr minimálně ze dvou typů baterií, u některých modelů dokonce ze čtyř. Včetně nejsilnější integrované baterie s kapacitou 25 Ah, se kterou na jedno nabití ujedete až 200 kilometrů.
Takzvaně při jednom si lze v Mountfieldu k e-kolu vybrat také z nabídky funkčního cyklooblečení pro co nejpohodlnější jízdu. A pak už hurá do sedla.