Mezi hvězdami, s nimiž bude možné se setkat na veletrhu MOTOCYKL PRAHA, je i česká profesionální rally jezdkyně Olga Roučková, přezdívaná Ollie. Ta se stala v roce 2018 historicky první Češkou, která na čtyřkolce protnula cíl Dakaru. A úspěšná je i v závodním autě. I letošní Dakar Classic v Saudské Arábii se totiž Czech Samurais týmu povedl nad očekávání. Veletrh, na němž se mohou fanoušci s Olgou osobně vidět, proběhne ve dnech 2. až 5. března v PVA EXPO PRAHA.
Jaké to je, být ženou v mužském motoristickém sportu? Jak vás muži berou?
Jsem jednou z mála úspěšných žen v čistě mužském světě. Podařilo se mi být úspěšná ve sportu, který miluji. Ale stále to není sport ušitý ženám na míru. Každý den bojuji s démony, s předsudky. A každý den se snažím ukázat všem ženám, že sny se mají plnit. Dlouho trvalo, než mě kluci začali brát jako soupeře. Bylo velmi náročné prosadit se u sponzorů, kteří na automobilový sport pohlíželi jako na čistě mužský.
Jak jste se vlastně ke čtyřkolkám dostala?
Ke čtyřkolkám mě přivedla má první láska. Zamilovaná až po uši, jsem chtěla pochopit, proč ten můj jezdí na čtyřkolce a proč ho to baví, ona vlastně nebyla jiná možnost, protože na čtyřkolce jsme trávili veškerý volný čas. Já tu zabahněnou čtyřkolou potvoru nenáviděla. No jezdit vzadu na sedačce, kde to s vámi hází, lítá na vás bahno, je prostě naprd. Ale postupem času jsem si sedala víc a víc za řídítka, a vidíte, nyní závodím na Rally Dakar.
Co pro vás účast na Dakaru znamenala, co vám tento extrémní závod dal?
Málokterá otázka vyvolává tolik emocí. Dakar buď milujete, nebo nenávidíte, nic mezi tím není. Nejnáročnější rally světa změní svým způsobem každého závodníka. Můj první Dakar mě hodně uklidnil, dal mi nadhled a dá se říct, že jsem dospěla i jezdecky.
Jaké to je jezdit na čtyřkolce písečnými dunami?
V dunách musíte být neustále ve střehu. Ráno jsou duny tvrdší a dá se držet plyn, lehkost jízdy je znát i na technice, ta tak netrpí. V dopoledních hodinách se písky pomalu mění a v měkkých dunách je to opravdu ostrý, tady vás vytrestá každé zaváhání. Miluju duny, a to nekonečné testování v Tunisu mi vrylo pod kůži, jak načítat duny, jak jsou šité, co znamená barevná škála různých tipů písků a třeba že tam, kde jsou bobky od velbloudů, je tvrdý písek a dá se tam letět. Se čtyřkolkou byla jízda v dunách víc o surfování, když jsem neviděla za dunu, tak jsem si stoupla do stupaček, to u auta nejde. Ale zase je okolo mě klec, takže si v autě dovolím víc zariskovat.
Připomenete váš nejaktuálnější závodní úspěch?
Letošní Dakar Classic v Saudské Arábii se Czech Samurais týmu povedl nad očekávání. Přivezli jsme skvělý výsledek. Ondřej Martinec s Gabrielem Žúborem skončili celkově na 37. místě jako nejlepší česká posádka, přestože byli na Dakaru nováčky. My jsme s navigátorem Jiřím Kopřivou (absolutní nováček – roadbook viděl poprvé na Dakaru) pak obsadili jedenapadesátou příčku a jako „třešničku na dortu“ jsme získali pro tým plaketu a medaile za skvělé třetí místo v kategorii H0 pro vozy s nízkoobjemovými motory. V bednu, a nejlepší české umístění mezi Classiky jsme před startem Dakaru ani nedoufali, teď už víme, že jsme schopní na ni útočit.
Letos jste jela Dakar už podruhé v autě. Znamená to, že jste se čtyřkolkou skončila?
Už jsem asi v tom věku, že chci být v bezpečí, už nejsem takový střelec. Čtyřkolku ještě nevěším na hřebík, určitě si zajezdím nějaké závody pro radost a pro zábavu, ale teď chci jezdit hlavně v autě. Chci závodit na plný plyn, a přitom chci být opatrnější. I kvůli tomu, aby rodina měla klid.
Na jakých projektech momentálně pracujete?
Jedná se o projekt, kdy student z technického oboru dostal šanci zúčastnit se vzdělávacího projektu MECHANIC Academy, který podporuje mládež v technickém vzdělávání a praxi. A tak s námi zamířil jako plnohodnotný člen týmu (mechanik) ze školních lavic na Dakar. Automobilní vzdělávání na Střední škole technické a řemeslné v Novém Bydžově má dlouholetou tradici. Vyučují zde tříleté učební obory, obory s výučním listem: automechanik, autoelektrikář, řidič nákladní a osobní dopravy. Dále pak čtyřletý obor s maturitní zkouškou, který se nazývá technik silniční dopravy. Filip Bajora, který se letos stal členem Czech Samurais týmu na Dakaru, je absolventem právě tohoto oboru, v rámci studia si udělal výuční list na automechanika a v současné době se na škole vzdělává nadále s cílem stát se autoelektrikářem. V rámci vzdělávání se škola nezabývá pouze běžným autoservisem, tedy tím, co by měl automechanik umět. Ale snaží se studium žákům zpestřit, třeba právě tím, že se účastní různých projektů, jako je „Tatra do škol“ a nyní i „MECHANIC Academy“.
Vaši fandové se s vámi budou moci začátkem března setkat na veletrhu MOTOCYKL PRAHA. Jaký program pro ně máte připraven?
Program ještě propracováváme společně s Motocyklem, máme rozpracované besedy jak Mechanic Academy, tak i besedy z pohledu obou závodních posádek. Co ale můžu prozradit, je, že návštěvníci budou moct soutěžit o Rally zážitkový víkend s Czech Samurais týmem, plný adrenalinu a spáleného benzínu. Pro nejmenší fanoušky máme připravené drobnosti od našich partnerů a ti větší si budou moct zakoupit, a tím nás podpořit, fotografie v našem Dakarském foto koutku, kde budeme mít nejeden artefakt potem a krví vyzávoděnej. A jasně, bude možnost se vyfotit i s námi ze Samuraie a Toyoty, vždy v naší expozici potkáte někoho z našeho rodinného týmu. Na všechny se moc těšíme.