Kvalitní kolo a pěkné oblečení je sice zásadní, ale ještě mnohem důležitější je začít pozvolna. Rychlý start by vás totiž mohl hned zkraje zbytečně odradit. Jak tedy správně postupovat?
Kdy začít?
Dobrá zpráva: Kdykoli, nezávisle na tom, jaké je roční období nebo počasí. Ten, kdo začal v zimě na trenažeru, bude to mít na jaře jednodušší. Můžete se tímto způsob ale zlepšovat i tehdy, když venku třeba prší, nebo je jaro a slunce stále v nedohlednu. Pokud byste však začínali s venkovním ježděním až v létě, raději si dejte ranní nebo večerní vyjížďky, ať vás neodradí horko.
Jak má vypadat vaše kolo?
V první řadě si promyslete, kde budete na kole jezdit a k jakému účelu ho budete využívat. Podle toho najdete tu pravou kategorii. „Když chce člověk vlastnit jen jedno kolo, může si vystačit s horským nebo s takzvaným gravelem. Vždy platí, že čím bude kvalitnější, o to víc radosti bude majiteli servírovat,“ vysvětluje Petr Benčík a doporučuje kvalitní italská kola Colnago. „Navíc platí, že když člověk dá za kolo větší částku, než původně plánoval, o to víc je pak motivovaný na něm jezdit,“ dodává.
Nepodceňte ani výběr sedla, které je v cyklistice naprosto zásadní. „Začínající žena by měla mít dámské sedlo, které respektuje ženskou ergonomii. Každé sedlo se dá takzvaně osedět, zvyknout si na něj. Roli hraje i jeho poloha. Nemělo by být ani moc vzadu, ani moc vepředu, někomu vyhovuje sedlo vodorovně, někdo preferuje, když špička míří lehce dolů. U laiků vídám, že mají sedla hodně vysoko. Pak nevyvinou dostatečný tlak do pedálů a na sedle doslova visí, takže je tlačí o to víc. Důležité je vyzkoušet, co komu vyhovuje nejvíce,“ radí odborník.
Nezapomeňte ani na bezpečnost a ujistěte se, že vaše kolo má světlo vzadu, abyste na silnici byli dostatečně vidět. A to nejen za tmy, ale třeba i když je pod mrakem, nebo se teprve začíná stmívat. Výborný je Garmin Radar, který vás informuje o zezadu se blížících vozidlech a zvyšující se intenzitou blikání varuje i je.
Jak se obléknout?
Jedno je jasné, a připravte se na to: Cyklistika je nepohodlná. „Fouká na vás, do kopce bolí nohy, u méně trénovaných i sedací partie. Mottem švýcarského výrobce oblečení Assos proto je Suffer in comfort, tedy když už na kole trošku nebo více trpět, tak v komfortu,“ popisuje Zdeněk Solař.
Pohodlí na kole výrazně umocňují kraťasy. „Jak se usadíme, tak se nám i pojede. Sedací partie jsou ten hlavní styčný bod mezi kolem a tělem. Proto dobře padnoucí kraťasy s vložkou, které jsou střiženy do pozice v sedle, které netlačí na břicho, jsou klíčové,“ připomíná Solař.
Dále upozorňuje, že při výkonnostní cyklistice je zapotřebí být oblečený tak, aby vám bylo prvních pět minut na kole trochu chladno. Přesně po té době se rozehřejete a vždy je příjemnější cítit chvíli lehký chlad, než se potom celou dobu vařit.
Vrstvěte, ale ne příliš. Dvě, s vestičkou maximálně tři vrstvy jsou na horní část těla zcela dostačující. Vše musí hlavně dýchat, odvádět teplo a materiály musí mít samosušící schopnost, kdy využívají tělo jako radiátor. A v poslední řadě je příjemné i dobře vypadat, s čímž opět hravě pomůže prvotřídní oblečení Assos.
Jak se nenechat odradit?
„Lidé někdy hned od začátku jezdí zbytečně těžké převody, volí těžký terén a hlavně jezdí dlouhé vyjížďky. Vede to k tomu, že už je ke konci bolí zadek i záda, jsou unavení, vlastně jim to ke konci nechutná a pak se jim ani příště nechce,“ říká Vladan Hájek.
Zároveň se vyplatí zamyslet se, s kým na kolo vyrážíte a ideálně si ještě před vyjížďkou sjednotit záměr. „U žen je někdy frustrující, pokud s nimi jede partner, pro kterého je tempo i délka trasy nedostačující. Rozdíl ve výkonnosti pak není příjemný ani jednomu z páru,“ dává příklad Hájek. Ani sjednocení genderu ale ještě nemusí znamenat rozdíl – pokud začátečník vyráží s ostříleným cyklistou, může to mít úplně stejný výsledek. Rychlý se nesveze a pomalejší trpí.
Ideální jsou zpočátku vyjížďky do dvou hodin jízdy, klidně jen 1-1,5 hodiny. I z takové projížďky bude každý unavený, ale přitom ne zcela zničený. „Co se typu trasy týká, tak kopec vyjede každý, jen to občas více bolí. Proto bych jen navrhl přidávat až poté, co člověk bude s kolem sžitý a natočí první pohodové kilometry v rovinatějším terénu. Pak teprve získá potřebnou sílu pro výjezdy a hlavně si osahá kolo pro následné sjezdy. I ty totiž dovedou být stresující, když člověk na kole moc neumí. Všechno chce svůj čas,“ uzavírá Hájek.