Sociální sítě
Nahoru

Češi i Slováci by uvítali více času pro sebe, pravidelně přesčas pracuje každý druhý

Vymanit se z kolotoče pracovních povinností není zrovna jednoduché. Své o tom ví více než polovina Čechů i Slováků žijících ve městech, kteří pracují pravidelně přesčas. Podstatná část z nich je ve všední dny zaneprázdněna dokonce natolik, že je pro ně prakticky nemožné najít si chvilku pro sebe.

Většině lidí by přitom stačilo, kdyby čistě podle svého přání mohli strávit jen hodinu až dvě denně. Ukázal to průzkum* společnosti Coca-Cola pro značku Kinley, která prostřednictvím své aktuální kampaně a motta „Je čas myslet na sebe“ vybízí zákazníky k tomu, aby si občas a dovolili jednoduše vypnout.

Běžný pracovní den končí pro většinu městských obyvatel Česka a Slovenska nejpozději okolo 17. hodiny. Chvilku pro sebe si ve všední dny dokáže přesto pravidelně dopřát jen 31 procent Čechů a 24 procent Slováků.

Často jsou na vině přesčasy, se kterými se pravidelně potýká více než polovina populace v produktivním věku. Volný čas však mizí také při dojíždění do místa bydliště, nákupech, domácích pracích, péči o děti či při venčení zvířat.

Na pobyt v přírodě, setkávání s přáteli, sport, čtení či aktivity s rodinou, u kterých se lidé po práci odreagují nejlépe, tak v řadě případů ve všední dny už nezbývá prostor. Průzkum společnosti Coca-Cola pro značku Kinley ukázal, že bezmála 30 procent Čechů, a dokonce 40 procent Slováků má volný čas pro sebe nanejvýš 1× týdně nebo vůbec.

Většině lidí by přitom úplně stačilo strávit čistě podle svého přání jen hodinu až dvě denně, pětina populace se spokojí dokonce pouze s půlhodinou. „Rovnováha mezi prací, časem pro sebe, a časem pro partnerství a přátele je důležitější, než si umíme představit. Při dlouhodobé nerovnováze se mohou objevovat poruchy nálady, potíže se spánkem, úzkosti až panické ataky, v krajním případě může dojít k vyhoření v pracovním i osobním životě, které zasáhne nejen dotyčného, ale i jeho okolí. Je to fáze, ze které se velmi obtížně vrací zpátky,“ komentuje výsledky průzkumu psycholožka Martina Viewegová.

S množstvím svého volného času ve všedních dnech je bez výhrad spokojena jen čtvrtina Čechů a Slováků. Na opačném pólu žebříčku – tedy ve skupině lidí, kteří se trápí tím, že jim čas vůbec nezbývá – je zhruba každý osmý člověk. Když už si lidé chvilku pro sebe v týdnu skutečně udělají, tráví podle průzkumu nejraději volný čas v pohodlí svého domova, následuje prostředí příjemných restaurací, barů či kaváren a venkovní plochy, jako jsou například parky.

„Prostřednictvím aktuální kampaně k relaunchu portfolia Kinley Tonic se snažíme vyzvat všechny Čechy a Slováky, aby si každý den našli chvilku pro sebe. Je osvěžující po práci vypnout, zajít si s přáteli do baru nebo restaurace a vychutnat si dobré jídlo a pití,“ říká Zuzana Staňková, manažerka značky Kinley ve společnosti Coca-Cola pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

Více z rubriky Gastro

Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.