Kombucha je nápoj, který se řadí do stále rostoucí segmentu takzvaných funkčních nápojů. Míra vyhledávání informací v internetovém prostředí o nápoji samotném se každým rokem zvyšuje. V posledních 5 letech je nárůst v Česku zhruba čtyřnásobný. Denně se o tento pojem zajímá až 100 lidí. Jde o zdravý prospěšný nápoj, která má ale i své stinné stránky. Co byste o kombuche měli vědět a jak je ve světě rozšířená?
Kombucha údajně vznikla v severovýchodní Číně (historicky označované jako Mandžusko) kolem roku 220 př. n. l. a původně byla ceněna pro své léčivé účinky. Její název je údajně odvozen od doktora Kombu, korejského lékaře, který přivezl fermentovaný čaj do Japonska jako léčebný prostředek pro císaře Inkjó.
V současné chvíli čeští podnikatelé ovšem nezahálejí. “Snažíme se sledovat měnící se trendy jak na českém, tak globálním trhu. Jedním ze směrů, který vnímáme, je rostoucí popularita nápojů z čaje. Čajové nápoje jsou obecně na vzestupu, a to jak z důvodu jejich zdravotních benefitů, tak měnících se preferencí spotřebitelů ohledně chuti. Lidé stále více dbají na zdravý životní styl a takové produkty vyhledávají.
Čaj je považován za zdravou alternativu kávy i džusů a nabízí širokou škálu chutí,” říká Alexandros Samaras z F.H. Prager.Výslovnost tohoto „nápoje dlouhověkosti“ je předmětem bohatých debat. Pravděpodobně se setkáte se dvěma verzemi [kombucha] a [kombuča]. Slovník spisovného jazyka českého nepočeštěnou formu [kombucha] označuje jen jako řídce užívanou. Údajně se správně čte [kombuča], slovo „cha“ v japonštině označuje čaj, který tvoří její základ.
Kombucha je drink nabitý probiotiky, antioxidanty. Hladina probiotických kultur se v jednotlivých produktech může lišit, a to řádově od úplného nic (což jsou pasterované produkty bez deklarace probiotik) až po desítky/stovky milionů kolonie tvořících jednotek (neboli KTJ) na mililitr. Kombucha vzniká nejčastěji fermentací zeleného a černého čaje. Na trhu ale najdete i výrobce, kteří pracují s dalšími surovinami / typy čajů. “Kombuchu vyrábíme od roku 2023. Naším cílem je představovat českým konzumentům unikátní příchutě, produkty se snažíme stavět na zajímavých typech čajů, spíše než primárně na ovoci, jak je v této kategorii běžným trendem. Aktuálně představujeme kombuchu Rooibos a kombuchu Matcha.
Na aktuálních novinkách je zajímavé zejména to, že spotřebitel může vybírat nejen podle chuti, ale také podle funkčních efektů, které v daný moment vyhledává. Matcha má díky použité směsi čajů vyšší obsah přírodního kofeinu, Rooibos naopak neobsahuje kofein žádný,” říká Alexandros Samaras z F.H. Prager.
Co se týká množství užití, nedá se specifikovat, přesto je potřeba dbát na obsah kofeinu. Pro představu, jeho obsah je zhruba ⅓ oproti oblíbeným energetickým nápojům. Při opravdu nadměrném množství denní konzumace se mohou projevit projímavé účinky. Všeho tedy s mírou.