Od začátku sezóny 2024 World Tour mnoho jezdců cyklistické stáje EF Pro Cycling závodí ve zcela nové přilbě, která nabourala tradiční představu o vysoce výkonné cyklistické přilbě a vedla k řadě úspěchů.
Procen Air je nejnovější silniční přilba POC s optimalizovanou aerodynamikou. Spojuje v sobě dlouholeté zkušenosti a intenzivní spolupráci s jezdci a výkonnostními experty EF Pro Cycling.
Přilba Procen Air se již letos objevila v mnoha závodech. Výzvou nebylo jen vyrobit rychlejší silniční přilbu. Bylo také potřeba, aby jezdcům pomohla zlepšit jejich výkon při dlouhých dnech v dynamickém, rychle se pohybujícím pelotonu, zlepšila jejich vidění, vnímání zvuku a ochránila je v případě pádu.
Magnus Gustavsson, ředitel divize Hard Goods společnosti POC, vysvětluje: „Z hlediska nárazů víme, jak vyrobit bezpečnou přilbu. Tady šlo spíše o to být na kole, v pelotonu, kde se kolem vás děje spousta věcí. Naším úkolem u modelu Procen Air bylo vytvořit přilbu s veškerou úsporou wattů jako u přileb pro časovku, aniž by byla ohrožena bezpečnost a zlepšila se schopnost jezdce slyšet a vidět.“
Jedná se o proces, který byl testován a zdokonalován několik let, jak popisuje výkonný ředitel společnosti EF Pro Cycling Peter Schep: „Poté, co jsme vyvinuli techniku umožňující lepší proudění vzduchu skrz aerodynamickou „časovkářskou“ přilbu Procen, řekli jsme si: „Koukej! Tohle vyřeší spoustu našich omezení“. V tu chvíli jsme mohli rychle přeřadit na vyšší rychlost a tuto výzvu jsme přijali. Pak už chtělo jen doladit dostatečné chlazení jezdce, zlepšit jeho zrakové a zvukové vnímání, aby věděl, co se děje za ním a kolem něj. Bezpečnost je vždy na prvním místě. S tímto vědomím jsme mohli vyvinout tuto přilbu. Rozhodně je výrazně rychlejší.“
Trofeo Felanitx-Colonia de Sant Jordi přes sólové vítězství Kristen Faulknerové na 50 km na Omloop van het Hageland až po vítězství Kim Cadzowové v GC na Trofeo Ponente v Rose – ženský tým vyhrál s přilbou Procen Air již sedm závodů.
Výsledky podpořily údaje, které tým POC a výkonnostní tým EF Pro Cycling shromáždily v aerodynamickém tunelu, pomocí počítačových simulací a během testů na silnici. Při porovnání se zavedeným a velmi rychlým modelem Ventral vykázala přilba Procen Air výrazný nárůst výkonu, který se obvykle pohyboval od 5 W při nízké rychlosti do 18 W při vysoké rychlosti (cca 30-60 km/h).
Dalším reálným příkladem zvýšeného výkonu jsou údaje, které stojí za krásným sólovým únikem Alberta Bettiola, který ho v březnu 2024 dovedl k vítězství na klasice Milán Turín. Alberto zaútočil 30 km před cílem a zbývající vzdálenost ujel za 39 minut.
I na silnici, kde si vítr fouká, jak chce, a na konci závodu se začíná projevovat námaha a únava, byl rozdíl pro Alberta a tým patrný, jak vysvětluje výkonný ředitel EF Pro Cycling Peter Schep – „Alberto měl během svého sóla průměr 46,5 km/hod. Podle našich výpočtů umožnily přilba Procen Air Albertovi překonat zbývající vzdálenost o více než deset sekund rychleji, než kdyby měl na hlavě přilbu POC Ventral. A navíc Procen Air zvládl nároky teplé 177kilometrové klasiky.“