Sociální sítě
Nahoru

Cyklisté se vydají na cesty s poselstvím #ShareTheRoad

Díky toleranci a vzájemné ohleduplnosti je možné sdílet komunikace mezi motoristy, cyklisty a ostatními účastníky silničního provozu. S touto zprávou vyrazí na začátku července peloton cyklistů z geografického srdce Slovenska do srdce České republiky. Během čtyř etap urazí více než 550 kilometrů v plném provozu, prověří dodržování předpisů v praxi a rozšíří povědomí o bezpečné jízdě.

„Mission Ride“ je nesoutěžní etapová akce, která chce šířit myšlenku sdílení silnic a společných pravidel pro všechny účastníky silničního provozu prostřednictvím #ShareTheRoad kampaně a propagační jízdy.

Milovníci cyklistiky urazí stovky kilometrů po slovenských a českých silnicích v plném provozu. Vyrazí z geografického srdce Slovenska v Ľubietové do srdce České republiky v Číhošti. Budou moci porovnat rozdíly v zákonem stanovených předpisech nebo chování účastníků silničního provozu v obou zemích. Projekt nese i charitativní myšlenku, jejíž výtěžek je každoročně určen na pomoc a podporu dětí s tělesným či mentálním postižením.

Jen málo Čechů nezná předpisy

Povědomí o předepsané boční vzdálenosti při předjíždění cyklistů rychlostí vyšší než 50 kilometrů za hodinu je v České republice velmi dobré. Od roku 2021 je zákonem nastavena na jeden a půl metru, což v průzkumu správně uvedlo 80 procent dotázaných Čechů (aktivních řidičů). Pro srovnání, na Slovensku zná stejné nařízení pouze 70 procent řidičů. Svědčí o tom nejnovější data z průzkumu společnosti Continental , která je generálním partnerem akce.

„Zkušenosti z minulých let také ukazují, že někteří řidiči reagují na tuto situaci podrážděně. Pozitivní stránkou takové jízdy je nejen lepší viditelnost, ale také zkrácení vzdálenosti – a tím i času – předjíždění,“ vysvětluje organizátor akce Mise Jízda Adrián Gazdík.

Počet smrtelných nehod se lehce snížil, obavy ale přetrvávají

Z průzkumu vyplývá, že „soužití“ řidičů a cyklistů na českých silnicích považují v současné době za bezproblémové pouze necelá tři procenta dotázaných. Více než polovina (52 %) vnímá soužití s menšími problémy, třicet pět procent s většími problémy a necelých deset procent respondentů označilo vztah cyklistů a řidičů na českých silnicích za kritický.

„Zákon je důležitým nástrojem, který stanovuje pravidla. Infrastruktura u nás není na stejné úrovni jako v některých jiných zemích, takže není vždy možné dodržet předepsaný odstup například při předjíždění. Sdílení silnic není jen udržení vzdálenosti 1,5 metru. Jde především o empatii, zodpovědnost a respekt nejen k sobě, ale i k ostatním účastníkům silničního provozu. Každý se chce dostat do svého cíle,“ říká Adrián Gazdík.

Z policejních statistik vyplývá, že v roce 2023 došlo v České republice ke 39 dopravním nehodám, při kterých přišli o život cyklisté. To je pouze o 3 méně smrtelných nehod než v předchozím roce. V porovnání s rokem 2013, kdy zemřelo 50 cyklistů, to činí o 11 méně, což ukazuje na postupný, ačkoli pomalý pokles.

Téměř šedesát jedna procent cyklistů se bojí vyjet na silnici mimo cyklostezky. Padesát sedm procent respondentů si myslí, že situace na silnicích je horší než v minulosti a cítí se na silnicích méně bezpečně než před deseti lety. Data ukazují, že i když je doprava hustší než v minulosti, dochází k méně nehodám s fatálními následky.

Bezpečnost mohou zvýšit i cyklisté – ať už správnou jízdou, nebo ochrannými a reflexními prvky. Až devadesát pět procent respondentů v průzkumu uvedlo, že se „často“ nebo „občas“ setkávají s cyklisty, kteří nejsou za soumraku nebo tmy zřetelně označeni reflexními prvky nebo osvětlením.

Více z rubriky Sport

Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.