Světový, ale i český instagram roste neuvěřitelnou rychlostí, a zatímco módní návrháři se pomocí blogerek dostali na výsluní, hodináři poněkud stagnují. Výjimku u nás tvoří účet @SeikoWatchCzech, který dokazuje, že o hodinky na instagramu je zájem i u nás. Zatímco pražské butiky Carollinum, Klenotnictví Dušák a Klenotnictví Altman se svými profily teprve začínají, Hodinářství Bechyně se k sociálním sítím zatím neprobojovalo. Stejně tak je tomu i u distribuovaných značek, které raději spoléhají na centrálu, nežli na fanouškovskou základnu v Čechách a na Slovensku. A jak to, že má @SeikoWatchCzech takový úspěch? Rozhovořil se o tom Vojtěch Pospíšil, jeden z mužů, kteří za účtem stojí.
Jak jste se k instagramu značky Seiko dostal? Máte něco společného s jejím dovozem?
Dovozce Seika opravdu nejsem (smích). Škoda… (smích) Nicméně, Seiku se intenzivně věnuji už skoro deset let, a díky mým zkušenostem a povědomí o brandu jsem se mohl podílet na některých aktivitách, jako byl například Grand Seiko večer v hodinářství Koscom před dvěma lety. Do karet mi hrálo navíc to, že krátce poté se měnila česká a slovenská distribuce značky Seiko, což se opravdu často neděje. Na značce se tak začalo pracovat trochu jinak a vzhledem k tomu, že Instagram je velmi silná platforma, byl zájem na tom, aby se tam prezentovalo Seiko, české Seiko.
Jaká je tedy vaše pozice v distribuci Seika v České a Slovenské republice?
Oficiálně žádná, nejsem zaměstnanec firmy Design Trade (dovozce Seika pro ČR a SR – pozn. redakce). Normálně by to takhle asi probíhat nemohlo, ale vzhledem k tomu že fungujeme na kamarádské bázi, protože nás spojuje láska k hodinkám (a pár dalším věcem jako třeba cestování, gastronomie nebo prémiový alkohol), tak nemáme problém s důvěrou a děláme to tak trochu punkově. Na ten účet není žádný rozpočet, žádný plán, nic se nikam nevykazuje. Cíl byl jednoduchý – udělat co nejzajímavější účet. A myslím, že se to docela daří.
Pod koho tedy spadá instagramový účet @SeikoWatchCzech?
Dobrá otázka. Vlastně pod nikoho. Spravuji ho převážně já, ale funguje to jako komunita fanoušků, což byl původní záměr. Nechtěl jsem nablýskaný oficiální profil s produktovými fotkami, ale něco, s čím se můžou ztotožnit lidé, kteří mají Seiko rádi. Na rozdíl od jiných účtů tak u nás nenajdete jen novinky a aktuální produkci, ale také historické kousky a moderní modely, které se v České republice nedaly nikdy koupit. Když se nad tím zamyslím, tak novinky vlastně tvoří minoritní část našeho obsahu. Děláme to, co nás baví. Nemáme žádné tabulky na to, kolik novinek měsíčně se musí komunikovat. Nad tím snad nikdo ani nepřemýšlel.
Takže hlavní roli hrálo, že jste fanouškem Seika a máte velký přehled o značce?
Ano, ale také nejspíš pomohlo, že pracuji jako novinář pro Novinky.cz, takže dokážu pracovat s informacemi, a také rád fotím. Samozřejmě se nemůžu měřit s profesionálními fotografy, to bych byl hodně nesoudný, ale dokážu se postarat o to, abychom měli z vlastních zdrojů rychle a kvalitně nafocené nové modely a zajímavé kousky z aktuální produkce. To je jeden pilíř našeho obsahu. Tím druhým je spolupráce s fanoušky, kteří rádi poskytují své vlastní fotky, za což jsem nesmírně vděčný, protože to české komunitě hodně prospívá a propojuje jí to. My se za to pak dokážeme odvděčit třeba Seiko srazem pro celé Česko a Slovensko. Na ten poslední, který se konal v květnu, dorazilo kolem 120 lidí, což je podle mě na neoficiální akci pro kamarády docela slušné.
Za dobu existence účtu @SeikoWatchCzech jste nasbírali hodně fanoušků. Využíváte toho pro komerční účely?
To ne, je to jen zábava. Takže když se jdeme s Honzou Lidmaňským, který na tomto profilu také má svou zásluhu, sednout na drink a zveřejníme příspěvek z daného podniku, tak to není reklama, nikdo nás za to neplatí. Jen chceme dát vědět, kde zrovna jsme a kam rádi chodíme, protože pak nám fanoušci píšou, že tam třeba chodí taky a my tak s nimi můžeme komunikovat v další rovině.
Pokud by se něco dalo označit za komerční prezentaci, tak to byla naše cesta do Japonska, kde jsme navštívili dvě továrny Seika. Ale když na Seiko Instagramu prezentujeme Seiko, tak to asi komerční prezentace není, že? (smích)
Vojtěcha Pospíšila a jeho práci můžete sledovat i na jeho osobním profilu.