Sociální sítě
Nahoru

Proč si tolik lidí hraje na boháče, kterými nejsou?

Hypotéka, úvěr ze stavebního spoření nebo auto na leasing jsou v naší společnosti už naprosto běžnou součástí života a nikdo se nad nimi nepozastavuje. Většina odborníků se navíc shoduje na tom, že tyto úvěry na nezbytné věci, jsou z dlouhodobého hlediska nejvýhodnějším řešením. Velká dostupnost půjček a snadná možnost nákupu na splátky však s sebou přináší i nové chování spotřebitelů a nové důvody, proč si vzít půjčku. I když se finanční poradci obvykle nemohou ptát, za jaké věci jejich klienti plánují utrácet, většina z nich se ráda pochlubí, co si za získané peníze následně plánují pořídit. A tak obzvlášť ti specialisté, kteří pracují v tomto oboru už desítky let, zaznamenávají v posledních letech nový trend. Jedná se o půjčky na luxusnější spotřební zboží, kterými si lidé zvyšují svou prestiž (nebo spíš ego) a hrají tak díky nim pěknou show pro své okolí. Jedná se o věci, kterými se prezentují a dávají ostatním na odiv, že na to prostě mají. O co konkrétně se jedná?

imageVšem na odiv

Tito lidé využívají neúčelové produkty, jako je půjčka na ruku, k tomu, aby si mohli pořídit luxusnější spotřební zboží, než jaké si reálně mohou ze svého platu dovolit. Nejčastěji je to nový mobil a další elektronika, značkové oblečení nebo i sportovní vybavení, případně automobil. Důležitým znakem je, že si nekupují na splátky to, co by nutně potřebovali, ale věc, kterou chtějí udělat dojem na své okolí. Chtějí být těmi borci a alfa samci, kteří mají každý rok nejnovější typ chytrého mobilu za desetitisíce nebo oblečení či kabelky z nové kolekce známých značek. Hlavně to musí být věci, které jsou dobře vidět a které jejich okolí náležitě ohromí a doslova z nich padne na zadek.

Touha patřit k úspěšným

Tlak medií, reklam i společnosti na to být dokonalý a úspěšný je tak vysoký, že jsou za něj tito lidé ochotni zaplatit i nemalou cenu v podobě vysokých splátek a večeří o rohlíku se salámem – a to věřte, že nepřeháníme. Nejspíš by vás překvapilo, kolik takových lidí ve vašem okolí je. Ne každý chce, aby o něm okolí vědělo, že s platem skladníka nebo prodavačky si zkrátka nemůže vyskakovat. Obzvlášť mladí muži chtějí ženám jasně dávat najevo hned na první pohled, že jsou dobře zajištění a umí se o sebe postarat. Pokud tomu jejich plat neodpovídá, rádi si prestiž a uznání žen zaplatí, jen aby na ně udělali patřičný dojem na víkendových večírcích. A nemyslete si, že se jedná jen o dvacetileté nevyzrálé mladíky. Naopak! S věkem potřeba vyvolat dojem úspěšného potencionálního partnera prudce stoupá.

Rozum jde stranou?

Hodnotit, co je ještě v pořádku a co už ne, je velmi těžké. Pokud jde třeba o půjčku na plastickou operaci, která skutečně zvedne ženě sebevědomí a zlepší její život, pak je asi i využití této možnosti pochopitelné. Finanční poradci se však opravdu setkávají s případy, kdy lidé kupují na splátky luxusní zboží a následně mají před výplatou prázdnou ledničku i peněženku. V této situaci je ale zase k dispozici nejedna půjčka do výplaty, která situaci (dočasně) vyřeší.

Sice mají každý rok nový mobil, ale nemají vyřešené vlastní bydlení ani žádné úspory pro případ ztráty zaměstnání nebo dlouhodobé nemoci. Pár nepotřebných stylových kousků tak nepříznivě ovlivňuje celý jejich každodenní život. Asi se shodneme na tom, že toto chování už příliš rozumné není a spíš by stálo za to investovat do vzdělání, které by je dostalo k lepší práci a tedy i vyšším výdělkům, s kterými by si mohli vše dovolit a nemuseli by hrát před ostatními divadlo, které také může jednoho dne prasknout a zadělat jim jen na pořádnou ostudu.

Půjčili by jste si i vy, ak by to byla jediná možnost jak si zachovat sociální status, nebo to považujete za nezodpovědnost?

Více z rubriky High society

Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.