Sociální sítě
Nahoru

Abeceda Zdeňka Zajíce

Když jsme se poprvé setkali se Zdeňkem Zajícem, úžasným a nadaným mladým mužem, který svůj život zasvětil lahodným ultra prémiovým destilátům a dokonalému vínu, a chtěli ho vyzpovídat, nebylo z rozhovoru nic. Zato jsme si užili nádherné odpoledne plné energie a unikátních zážitků. Protože jsme ale chtěli alespoň kousek jeho inspirativního pohledu na svět zprostředkovat čtenářům, nechali jsme Zdeňka, aby nás nechal nakouknout do života prostřednictvím vlastní, přísně privátní abecedy. Co písmeno, to slovo, které ho na první dobrou napadlo. Prosím, seznamte se s ambasadorem Zdeňkem Zajícem doslova od A do Zet.

A JAKO AMBASADORSTVÍ

Být ambasadorem prémiových destilátů je pro mě „práce snů“ a kariérní vrchol. Je to poměrně nová a nezvyklá profese. Jen pár desítek značek má jméno spojeno s konkrétními ambasadory. Pro mě je to zodpovědná a časově náročná práce, za kterou se skrývá složité a pečlivé budování značky. Musím cestovat, v domovině značky nasbírat maximum informací nejen o historii, výrobě, produkci a kultuře, ale taky načerpat to, o čem žádné brožury a tvrdá data nevypráví: tamní atmosféru a náladu, abych tohle všechno mohl úspěšně předávat dál. Klíčový je také kvalitní marketingový plán. Mou hlavní úlohou je realizace degustací pro privátní klientelu, školení odborného personálu, supervize nad přípravou nápojových lístků či párování s pokrmy a doutníky.

B JAKO BAROVÁ KULTURA

Barová kultura by měla předávat lidem „krásno“. O tom, že se na tom budu aktivně podílet, se rozhodlo asi už nad mou kolébkou. Děda z otcovy strany byl hoteliér, z matčiny řemeslný sklář, pohostinnost a estetiku mám prostě v krvi. Já sám jsem do barové kultury pronikl poprvé před čtrnácti lety, jako sommeliér v Galerii vín Le Bouchon, která se v té době pyšnila největší sbírkou raritních vín z Francie. Teď zákazníky edukuju pod křídly Ultra Premium Brands na pozici Brand Ambassadora Cognacu Godet.

C JAKO CESTOVÁNÍ

Cestování je součástí mé práce i koníčkem. První cestovní gastronomickou euforii jsem zažil v roce 2002, kdy jsem poprvé navštívil francouzské regiony Champagne, Loire a Bourgogne. Dodnes jsou mou srdeční záležitostí a každoročně se na oblíbená místa velmi rád vracím.

D JAKO DIGESTIVO MOMENT

Je zvláštní, že na tuto nedílnou součást večeře se u nás ještě stále dost zapomíná. Nabídnout aperitiv, který povzbudí chuť k jídlu, už patří k dobrému tónu. Stejně důležité ale je, po opulentní večeři, kdy doopravdy každý potřebuje, aby mu „slehlo“, podávat osvědčené hořké bylinné likéry na podporu trávení. Zrovna nedávno jsem se vrátil ze Sicílie, kde mi naprosto fenomenální šéfkuchař Filippo La Mantia naservíroval po skvělé večeři nejstarší sicilský bylinný likér Averna, do kterého přidal dvě kostky ledu, šalvěj, rozmarýn, pomerančovou kůru. Přesně takhle si to představuju po každém dobrém jídle.

E JAKO EMPATIE

Setkávám se s nejrůznějšími druhy zákazníků a musím správně vytušit, jak pomoci. Naučil jsem se ale důležitou věc: dokážu si zachovávat vlastní názory, za kterými si pevně stojím, ale neprosazuji je za každou cenu.

F JAKO FEŠÁK

Vypadat jako ze škatulky je pro mě povinnost a nutnost, zároveň ale platí nepsané pravidlo, že dobrého holiče, ševce a krejčího nesmíš nikdy prozradit. Něco ale přece jen snad mohu: opravdu rád se chodím nechat upravit do holičství Tony Adam´s Barbershop. , U nich dokážu alespoň trochu zrelaxovat. Mou milovanou neřestí jsou také britské rámové boty, volnočasová saka a netradiční doplňky.

G JAKO GODET

Na to, že jsem Brand Ambassadorem Cognacu Godet, jsem doopravdy pyšný. Historie tohoto francouzského domu sahá až do roku 1550 a dnešní potomci jsou už patnáctou generací rodiny. Byli u zrodu unikátní kategorie destilátu a právem je značka Godet považována za cognac skutečných znalců. Rád se rodem i jejich znamenitými cognacy zaobírám. Těší mě, že majitel Jean Jacques Godet žertem říkává, že je štěstí, že mě v České republice má, protože historii rodiny znám lépe než on sám. Co je pro mě unikátní, je cognac Godet Epicure vyrobený z původní odrůdy Folle Blanche. Tato réva zabírá pouhé 1% osázení z celého regionu.

H JAKO HODINKY

K objevování světa kvalitních hodinek a kvalitního alkoholu je zapotřebí vášně a nadšení. Vášeň pro kvalitní gastronomii mám už 20 let, k té druhé jsem musel dozrát a cítím, že ten pravý čas nastává právě teď.

CH JAKO CHAMPAGNE

Jakmile jsem tento kraj poprvé navštívil, získal si mě. A to naprosto vším. Miluji samozřejmě pít v Champagne champagne, obdivovat nádhernou architekturu vinařských domů a vychutnávat si dokonalé menu ve skvělých venkovských restauracích.

I JAKO ITÁLIE

Itálie je další má zamilovaná destinace, kam se často vracím pracovně i soukromě. Letos jsem se za italským dolce vita vydal už třikrát. Nejprve jsem byl na vinařském veletrhu Vinitaly ve Veroně vybírat nová vína pro zákazníky našeho obchodu Warehouse 1, na přelomu jara a léta jsem se zastavil na Sicílii kvůli likéru Averna a poslední cesta mě zavedla do Milána, kde mě zasvětili do filosofie značky Campari. Tato ikonická značka u nás zažívá renezanci, vrací se v podobě báječných drinků, které si můžete společně s přáteli vychutnat každý den po práci, ještě před večeří. Italové tomuto zvyku říkají aperitivo, bylo úžasné je pozorovat, jak je podvečerní sklenka Campari Tonic, Campari Milano nebo stále oblíbenější Negroni, nedílnou součástí jejich dne.

J JAKO JÍDLO

Patřím k těm, co nejí, jen aby žili. Dovedu si jídlo náležitě vychutnat a užít. Velice rád vařím a pokud to čas dovolí, největší radost mám, když mohu uvařit i pro své přátele. Nevařím podle receptů, suroviny se snažím kupovat hlavně od lokálních dodavatelů. Musím přiznat, že u nás mi chybí lákavé francouzské sobotní trhy. Jídlo vymýšlím také podle toho, jaká vína budu načínat.

K JAKO KRKONOŠE

I když pocházím z Vysočiny, tak posledních pár let mě dobíjí Krkonoše. Výšlap přes Obří důl a Studniční horu je pro mě magickou cestou.

L JAKO LÁSKA

Bez lásky nefunguje nic a v mé práci obzvláště. Má první láska byla rozhodně champagne. Svatým grálem jsou pro mě vína z Bourgogne, oblíbil jsem si lahodný ryzlink z Německa, italská Brunella a pokud jde o destiláty, miluji cognac a z koktejlů Tanqueray gin s kvalitním tonikem a limetkou.

M JAKO MOTORKA

Pocházím z vesnice a u nás na vsi platí, že pokud nejezdíš na motorce, nejsi chlap, tak jsem začal jezdit když… no moje občanka byla tehdy ještě hodně ve hvězdách!

N JAKO NADŠENÍ

Nadšení je nezbytná ingredience nejen při kvalitním profesním životě, jsem vděčný, že jsem se dosud nikdy nemusel potýkat s pocitem, že by mi scházelo. Možná je to tím, že vše, co dělám, dělám rád a nikdy ne z donucení.

O JAKO OBLAKA

Vysoko nad oblaky zraje legendární rum Zacapa, v Guatemale, zemi neuvěřitelných kontrastů se zajímavou historií mayské kultury. Lepší místo pro vznik tohoto geniálního rumu si ani nedokážu představit, tamní atmosféra mě naprosto pohltila.

P JAKO PERDOMO

Bude to vypadat, že v práci jen cestuju, ale další z destinací, kterou jsem měl kvůli byznysu možnost navštívit, byla Nikaragua. Země, kde se rodí božské doutníky Perdomo. Tento rodinný podnik vede Nick Perdomo s manželkou Janine, kterým jsem velmi zavázán, protože nám odhalili veškeré taje výroby a mají můj obdiv, když jsem zjistil, jak obrovská dřina se za tím skrývá. Od té doby si doutník vychutnávám s dvojnásobným gustem, ideálně ve společnosti dobrých přátel se stejnou neřestí.

R JAKO RUM

Obliba rumu jako kategorie prémiových destilátů u nás stále roste a je nedílnou součástí mé práce. Právě společnost Ultra Premium Brands se zasloužila o výběr a dovoz nejzajímavějších značek do ČR a s neuvěřitelným zápalem v tom pokračuje. Troufám si říct, že tato kategorie nemá v nejbližších letech takovou konkurenci, aby byla nahrazena a to i díky nově vznikajícím značkám.

S JAKO SEIKO

Konečně jsem v sobě začal objevovat fanouška hodinek. Hodinky Seiko model Presage jsem si pořídil na základě doporučení odborníka a kamaráda, Jana Lidmaňského. Těchto elegantních koktejlek bylo vyrobeno na tři a půl tisíce pro celý svět. Jsou inspirovány originálním koktejlem The Starlight a jeho tvůrcem je majitel Starbaru Ginza v Tokyu Hisashi Kishi. Jsou to hodinky s příběhem, které jsem musel mít…

T JAKO TALENT

Je jedno, zda jde o svět hodinek nebo prémiového alkoholu. V obou případech jde o porozumění a přesné vnímání toho, co chce výrobce vzkázat. Pokud informace necítíme a nedokážeme dál interpretovat, jsme zatím jen „uživatelé“, které daná oblast prostě baví.  Lásku můžeme dál rozvíjet, ale talent od boha to není.

U JAKO ULTRA PREMIUM

Za vznikem mojí domovské společnosti stojí dva neuvěřitelní nadšenci, Jakub Janeček a Jiří Rabel, kteří se rozhodli obohatit naše zážitky a všední dny o bájnou kořalku. Přesvědčili mě o své vizi a v roce 2011 jsem dostal příležitost stát se dalším členem jejich týmu.

V JAKO VÍNO

Miluji originální myšlenky vyprávěné ušlechtilými nápoji. U vína to platí taky. Mám rád autentičnost, neobvyklost a nadšení i pro ty nejjemnější nuance chutí.

W JAKO WAREHOUSE #1

Výkladní skříň mojí domovské firmy, vlajková prodejna v pražském Karlíně, je hračkářství pro dospělé, které se prostě musí zažít na vlastní kůži. Nezapomenutelné ochutnávky se mnou a mými kolegy se odehrávají u nás v Podpalubí, ano čtete správně. Zbytečné vysvětlovat, nutno přijít.

Z JAKO ZDENIČKA

Za každým úspěšným mužem hledej ženu, princeznu. Jinak tomu není ani v mém případě.

Více z rubriky High society

Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.