Konec jedné módní éry. Osiřela nejen micina Choupette, ale i davy věrných zákaznic, které milují odkaz Coco Chanel. Ten v té nejvznešenější podobě uchovával Karl Lagerfeld, který zemřel v pařížské nemocnici ve věku 85 let.
Málokterému designérovi se podaří překonat stín věhlasné značky, pod jejímiž křídly rozvíjí staletou tradici. Karl Lagerfeld to dokázal. Přesto, že jeho potenciálním vyzyvatelem byl legendární dům Chanel. Cit pro módu budoucí ikona haute couture objevila už v raném dětství. Karl vyrůstal v německém Hamburku a už ve škole se zajímal o to, co si na sebe vezme nejen on, ale kritizoval i některé nemožné outfity spolužáků. Na chuť přišel módě v Paříži, kam se s matkou později přestěhoval. Svět haute couture ho pohltil natolik, že se rozhodl zkusit své štěstí a v roce 1954 v soutěži mladých designérů vyhrál práci u Pierra Balmaina.
Vstup do světa skutečné haute couture znamenala pro Lagerfelda italská značka Fendi. Dcery zakladatelů si v 60. letech nadějného návrháře velmi oblíbily a spolupráce trvala v podstatě celý jeho život. Však, kdo by neznal ikonické kožešinové přívěsky Karlito? Právě kožešiny jsou pro toto spojení zvučných jmen světové módy typické. A mimochodem, ani Lagerfeld neunikl pozornosti organizace na ochranu zvířat PETA. Její aktivisté se v roce 2001 rozhodli, že Lagerfeldovi na protest hodí do obličeje tofu koláč. Jenže si ho spletli s Calvinem Kleinem, který to schytal za Karla. Aktivisté nebyli ovšem jediní, koho Lagarfeld popudil. Podařilo se mu rozohnit i samotnou královnu módy, šéfredaktorku americké Vogue Annu Wintour. Stalo se tak na přehlídce Fendi v roce 1993, kdy se místo modelek po mole promenovaly striptérky a pornoherečky. Znechucená Anna tehdy odešla, poté se z nich ovšem stali přátelé.
Nejvýznamnější kapitola Lagerfeldova života má jasné jméno: Chanel. Po smrti zakladatelky značky Coco Chanel mnozí předvídali firmě zánik, protože si mysleli, že tvorbu Coco nikdo nenahradí. Lagerfeld se nesnažil kopírovat návrhy Coco, přišel s ojedinělou vizí ready-to-wear kolekcí, kterými vdechl značce novou tvář. Chyběly jen tři roky, aby Chanel a Lagerfeld oslavili čtyři desítky let spolupráce.
Zbožňovaná ikona nebyla jen modlou nejbohatších zákaznic. Lagerfeld snad po touze dopřát výjimečnost více ženám, možná ovšem spíše z jisté ješitnosti založil vlastní značku. Nebál se ani výzev ve formě spolupráce s módními řetězci, byl jedním z prvních takto významných návrhářů, kteří vymysleli linii pro značku H&M. Kolekce oblečení, doplňků nebo parfémů čokoládové vůně zmizela téměř okamžitě, ačkoli byla lehce dražší než běžně dostupné produkty tohoto řetězce.
Lagerfeld představoval postavu trochu tajemnou, schovanou za černou masku brýlí, prstových kožených rukavic a tmavých obleků. Byl trochu samotář, v posledních letech měl snad nejblíže ke své kočce, z níž udělal světovou celebritu. Vliv Choupette najdeme v každé kolekci značky Karl Lagerfeld, chlupatý mazlíček má dokonce i své profily na sociálních sítích, obsáhlý profil na Wikipedii, pózovala v módních editorialech a byla i čestným hostem VIP akcí. Lagerfeld nedávno prohlásil, že nikdy ničeho nelitoval. Ani toho, že neměl děti, byť by si je své pozice jistě mohl dovolit pořídit. Jak by ale prý rostly, on by se vedle nich cítil starý, což je pocit, o který nikdy nestál. Možná i proto tvořil prakticky do posledních dní a nepomýšlel na to, že by uzavřel svoji módní kapitolu on sám.