Sociální sítě
Nahoru

Ford Ranger Raptor: nekompromisní pick-up pro sportovní jízdu v terénu

Nový Ranger Raptor, nejrobustnější a nejostřejší verze nejprodávanějšího pick-upu v Evropě, míří na evropské trhy. První vozy budou dodány zákazníkům přibližně v polovině letošního roku.

Historicky první Ranger Raptor je určen vyznavačům sportovní jízdy mimo zpevněné komunikace. Vyvinula ho divize Ford Performance a na evropský trh zamíří v polovině roku 2019. Poháněn je bi-turbo variantou vznětového motoru Ford 2.0 EcoBlue, která dosahuje výkonu 157 kW (213 koní) a točivého momentu 500 Nm. Motor je spřažen s novou desetistupňovou samočinnou převodovkou.

Majestátnímu vzhledu, jenž je výsledkem impozantních rozměrů Rangeru a mimořádného stylingu, odpovídá speciální podvozek Ford Performance, optimalizovaný pro rychlou jízdu v terénu. Vynikající výsledky prokazuje rovněž při průchodnosti terénem.

Ford Ranger zůstává nejprodávanějším pick-upem v Evropě. Jen v prvním čtvrtletí 2019 jich Ford prodal 13 600 kusů, což ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku znamená navýšení o 15 procent.

Ranger Raptor dostal speciální žebřinový rám, vyztužený díly z vysokopevnostní oceli, aby vydržel i útrapy terénních závodů. Odpružení je zkonstruované a naladěné v takové podobě, aby zachovávalo naprostou jistotu ovládání a komfort jízdy i při rychlém pohybu v těžkém terénu. V porovnání s Rangerem XLT má Raptor o 150 milimetrů širší rozchod kol a o 51 milimetrů vyšší světlou výšku.

Tlumiče pérování FOX s technologií Position Sensitive Damping poskytují vysoký tlumící účinek i při výjimečném nasazení, zatímco v běžnějších podmínkách tlumí jemněji, čímž přispívají k vyššímu komfortu. Zdvih předních tlumičů je delší o 32 procent, zadních o 18 procent. Sportovní tlumiče o průměru 63,5 milimetru jsou napojeny na hliníková ramena. Zadní náprava dostala specifickou konstrukci s vinutými pružinami a integrovaným Wattovým přímovodem, který umožňuje kolům volný pohyb ve vertikální rovině při minimálním pohybu v rovině příčné.

Brzdovou soustavu tvoří chlazené kotouče o rozměru 332×32 milimetrů vpředu a 332×24 milimetrů vzadu. Přední brzdiče pracují se dvěma pístky o průměru 51 milimetrů, zadní pístky mají průměr 54 milimetrů. Univerzální pneumatiky BF Goodrich 285/70 R17 byly vyvinuty speciálně pro Ranger Raptor. Měří 838 milimetrů v průměru a 285 milimetrů na šířku. Vyznačují se tuhými bočnicemi a agresivním terénním dezénem, který jim uděluje skvělou přilnavost na mokru, blátě, v písku i na sněhu.

Geometrie speciálního podvozku je samozřejmě optimalizována pro jízdu v terénu. Ranger Raptor se pyšní světlou výškou 283 milimetrů a bezkonkurenční brodivostí 850 milimetrů. Nájezdový úhel vpředu činí 32,5 stupně, přechodový úhel a zadní nájezdový úhel mají hodnotu shodných 24 stupňů.

Ranger Raptor disponuje také ochranným zakrytováním spodních partií. Kromě standardních krytů motoru a rozvodovky má nový ochranný plát z 2,3 milimetru silné vysokopevnostní oceli.

Ranger Raptor disponuje systémem Terrain Management System se šesti jízdními režimy, jež přizpůsobí charakteristiku vozu různým provozním scénářům:

• Normal – důraz na komfort, spotřebu a snadné ovládání

• Sport – pohotovější reakce pro svižnější jízdu po silnici

• Tráva/Štěrk/Sníh – pro bezpečnou a jistou jízdu na kluzkých a nerovných površích

• Bláto/Písek – optimální trakce v hlubokých deformovatelných podkladech

• Kamení – pro pomalou jízdu kamenitým terénem, kde je rozhodující především plynulost

• Baja – pro sportovní jízdu vysokou rychlostí v terénu, jako se jezdí například na slavném pouštním závodu Baja Desert Rally

Ford podrobil výkonný motor 2.0 EcoBlue bi-turbo i novou desetistupňovou samočinnou převodovku rozsáhlému testování, které mělo prokázat výdrž agregátu při extrémním zatížení. Při jedné ze zkoušek běželo vysokotlaké i nízkotlaké turbodmychadlo 200 hodin pod takovou zátěží, že se obě žhavila doruda. V nižších otáčkách pracují obě turbodmychadla společně. Při vyšších pístových rychlostech vládne větší nízkotlaké dmychadlo, které umožňuje motoru dosáhnout maximálního výkonu.

Automatická desetistupňová převodovka je společná s modelem F-150 Raptor. Je vyrobena z vysokopevnostní oceli, hliníkových slitin a kompozitů. Široké rozpětí převodových stupňů se odráží v lepší akceleraci, pohotovějších reakcích a příznivější spotřebě – 8,9 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 233 g/km.* Adaptivní řadicí algoritmy v reálném čase přizpůsobují strategii řazení aktuální provozní situaci. Součástí speciálního softwarového vybavení převodovky je funkce Live in Drive, která umožňuje i v samočinném režimu kdykoliv změnit převod ručně prostřednictvím „pádel“ pod volantem.

K jistotě řidiče a bezpečnosti jízdy nejen v terénu přispívá rozšířená verze elektronického stabilizačního systému Ford s ochranou proti převrácení, se stabilizací přívěsu, s asistentem pro rozjezdy ve svahu, asistentem sjíždění svahů a adaptací na aktuální zatížení.

Více z rubriky Auta

Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.
  • Villa Journal
    Villa journal je jediný časopis zaměřený na rezidenční bydlení a orientuje se na špičkové realizace, moderní architekturu a nadstandardní služby z této oblasti.