Zatímco ještě před deseti lety nebyly investice do diamantů obecně známé, dnes je tomu jinak. I přesto je nutné investorům pravidelně a detailně vysvětlovat veškeré možnosti, který tento segment investování nabízí. Počtem realizovaných obchodů samozřejmě stále na trhu vedou diamantové šperky, finančním obratem je však dávno převálcovaly investiční diamanty. Jak trh vnímá Jiří Stašek, předseda představenstva D.I.C. SERVICES SE?
Působíte v různých koutech světa? Můžete popsat, jak se liší jednotlivá klientela?
Neliší se vůbec. Myšlení lidí po celém světě je v základu stejné. Všichni chtějí zabezpečit svoje rodiny do budoucna. Všichni mají zájem ozdobit se krásnými šperky.
Budete pokračovat dál v expanzi?
Expandovat chceme. Potenciál je pro nás všude. Diamant a diamantový šperk je produkt, který je platný po celé planetě. Navíc s naším programem Diamantová jistota lze realizovat vcelku snadno. Jedná se on-line projekt, který je koncipován tak, aby zaujal klientelu po celém světě.
Ve své profesi se setkáváte s mnoha úspěšnými lidmi. Můžete prozradit, kdo a čím vás něčím inspiroval, ohromil?
Úspěšní lidé, myšleno z pohledu finančních výsledků, uvažují dle mé zkušenosti dost podobně. Dokážou svojí prací vydělávat prostředky, které následně investují. A svoje investice zpravidla rozdělují do rizikových, ale potenciálně vysoce výdělečných projektů (zpravidla do byznysu). Ale také do pravidelně vydělávajících např. nemovitostí a také do investic maximálně bezpečných a to jsou právě investiční diamanty.
Dotkla se vás krize před 10 lety?
V době krize bylo znatelně cítit, že investoři mohutně stahují svoje investice např. z akcií a rychle je investují do komodit, kde očekávají, že se krize neprojeví anebo jen minimálně. Proto jsme v té době zaznamenali zvýšený zájem o koupi investičních diamantů.
Připravujete se na případnou další krizi, kterou někteří avizují?
Jsme na ni připraveni. Pro nás je to v podstatě příznivá doba.
Jaký nejdražší kámen jste držel v ruce?
Na jedné z diamantových výstav, které pořádáme, jsme měli unikátní diamant obrovských rozměrů a nejlepších parametrů. Jeho cena byla orientačně 380 milionů Kč.
Jaké investiční kameny se nejvíce prodávají?
To je o tom, čemu chcete říkat investiční diamanty. Obecně se ve světě považuje za investiční diamant od ceny cca 200 – 250 tisíc Kč. U nás se hodně prodávají diamanty v hodnotě kolem 450 -500 tis. Kč. Ale ještě větší počet diamantů se prodá v hodnotách 30 – 50 tisíc Kč. Otázkou je, zda jim chceme říkat investiční.
Čemu vás obchod s diamanty naučil?
Nelze předjímat. Viděl jsem klienty, kteří přijeli v omláceném autě, levném oblečení, v ruce stařičký mobil a nakoupili za obrovské částky. Na druhou stranu jsem viděl nablýskané šviháky se spoustou sebevědomých gest, kde při bližším seznámení vyšlo najevo, že nemají, co by investovali.
S jakými předsudky se ve vašem byznysu často setkáváte?
S předsudky ani ne. Spíš s neznalostí. Ale to je přirozené. Pokud je klient připraven naslouchat, tak mu umíme ukázat a objasnit, zda je pro něj investice do diamantu výhodná či nikoli.
Které diamantové produkty máte nejraději vy?
Nemám favorita. A ani se nesnažím mít. Pak bych mohl nevědomě směřovat klienta k tomu, co se líbí mě. Z našich produktů denně využívám diamantové hodinky.
Můžete vzpomenout, jakým nejvíce zvláštním požadavkem vás klient zaskočil?
Požadavkem snad ani ne, spíš postojem. Před lety jsme seděli v našem showroomu s klientem. Po dosednutí ke stolečku řekl: „Tak chlapi povídejte, já o těch diamantech nic nevím.“ Tak jsme povídali, vysvětlovali. Po cca hodině klient povídá. To stačí, líbí se mi to, něco mi nabídněte. Ptám se v jaké hodnotě. On na to, že to je jedno. Usmál jsem se a pověděl, že máme aktuálně na showroomu diamant za 36.000.000 Kč. On, jestli je to dobrá investice. Já, že ano a vysvětlil jsem proč. On, že to tedy bere. Já, no výborně, pojďte se na něj podívat. On, to není potřeba, stačí, když zná parametry.
To bylo tehdy pro mě šokující, že klient, který si kupuje takto hodnotný diamant jej ani nepotřebuje vidět.
Pokud vlastním investiční diamanty, kde je nejlépe je uschovat?
Je to na vás, kde svůj diamant uložíte. Mně se líbí bezpečnostní schránky. Ať už schránky v bankách nebo ještě lépe u soukromých společností. Ty mají větší míru bezpečnostní ochrany a také přístup 24 hodin denně.
Jaký servis DIC nabízí svým zákazníkům po koupi produktu?
Klientům, co nakoupí šperk, doporučujeme, aby jednou za rok nebo dva svůj šperk přinesli k nám. Zkontrolujeme, zda je vše v pořádku a popř. navrhneme postup. Můžeme např. znovu udělat povrchovou úpravu šperku a tím ho oživit, aby vypadal zase jako nový.
Jaký typ diamantu byste doporučil/a jako už skutečně vhodnou investici?
Takto obecně se to nedá říci. Každá investice do diamantů se „šije“ přesně na míru každého klienta. Např. pokud hodnota všech vašich peněz dosahuje 50 tis. Kč, tak nejste vůbec klient na diamant.
Je vždy zásadní probrat, co od investice očekáváte, jaké jiné investice již máte, kolik můžete do diamantu uvolnit atd. atd. Mnoho našich investorů myslí při nákupu diamantu i na to, že tuto investici jednou převezmou děti či dokonce vnoučata.
Jaké jsou před vámi nové výzvy v diamantovém byznysu?
Když jsme před cca 15 lety začínali, tak výzva byla hlavně uspět. Rozhodli jsme se, že vedle standardního prodeje půjdeme i cestou referenčního marketingu. To v té době bylo v ranku diamantů naprosto jedinečné. Nikdo jiný na celém světě to nedělal.
Dnes přicházíme s podobnou výzvou. Připravili jsme projekt, který funguje i v on-line prostředí. Diamanty a diamantové šperky jako on-line byznys. Znovu jdeme do naprosto neprozkoumaných vod. Cestou, kterou ještě nikdo nešel. Máme za sebou první startovací rok a vypadá to, že jde o trefu do černého. Nicméně cílem není jen trh ČR či Slovenska. Trhem je nám teď celý svět.