Modré kulaté logo s příborem a nápisem Czech Specials se na dveřích českých restaurací a hlavně na jídelních lístcích objevuje již 11 let. Málokdo ví, že se jedná o certifikační značku, která potvrzuje, že takto označená restaurace dobře vaří českou kuchyni, ať už v tradiční, nebo v moderní úpravě.
Projekt Czech Specials vznikl za podpory Evropských sociálních fondů a partnersky na něm spolupracuje agentura Czech Tourism, Asociace kuchařů a cukrářů ČR a Asociace hotelů a restaurací ČR. Cílem celého projektu je podpora národní a regionální kuchyně a samozřejmě rozvoj cestovního ruchu, a to hlavně v regionech.
Je vůbec nutné podporovat národní kuchyni?
„Svá národní, tradiční jídla podporují v různé formě všechny evropské země. Národní kuchyně je součástí kulturního dědictví každého národa a není to jinak ani u nás. Tradice je nutné chránit, uchovávat a samozřejmě i rozvíjet. Tak jako se již zapomínají různá rukodělná řemesla, protože již není, kdo by je uměl, pomalu se zapomínají regionální speciality, protože již není ten, kdo by je uvařil. A to je třeba změnit,“ odpovídá prezident Asociace kuchařů a cukrářů ČR, Miroslav Kubec na naši otázku. „ Národní jídla, regionální speciality uvařené z tradičních surovin vypěstovaných v okolí, to je dnes celosvětový gastronomický trend, je proto nutné podpořit restaurace, které v tomto duchu vaří a snaží se tak naše české gastronomické speciality propagovat.“
Jak se restaurace může zařadit mezi certifikované?
„Proces certifikace je jednoduchý, pokud restaurace splňuje dané podmínky, tak vyplní žádost o certifikaci na webu www.czechspecials.cz, kontrolor zkontroluje kvalitu podávaných jídel i celkovou úroveň restaurace a pokud je spokojen, udělí certifikát, který má platnost tři roky. Po celou dobu platnosti certifikace musí mít restaurace na jídelním lístku minimálně 1 polévku a 2 hlavní jídla schválená jako Czech Specials.“ Vysvětluje Lenka Nováková, která je managerkou projektu Czech Specials v agentuře Czech Tourism.
Kde se ale o certifikovaných restauracích dozvědí jejich budoucí hosté?
„Projekt má své vlastní webové stránky , kde jsou nejen zajímavé články a regionální receptury , ale hlavně je zde vyhledávač certifikovaných restaurací dle jednotlivých krajů. Aktuální informace přinášejí facebookové stránky. S projektem se mohou seznámit i návštěvníci různých food festivalů a odborných veletrhů. Czech Specials má také marketingovou podporu agentury Czech Tourism, která projekt propojuje se svými dalšími projekty, jako je Česko země příběhů a propaguje projekt i v rámci svých zahraničních zastoupení.“ dodává manažerka projektu Lenka Nováková.
V současné době je certifikováno okolo 100 restaurací z celé České republiky a najdete zde nejen klasické malé hospůdky a pivnice s tradiční českou kuchyní, ale také „fine dininig“ restaurace, které české národní i regionální speciality podávají v moderní úpravě. „Vše se vyvíjí, a ani česká kuchyně se nemůže zastavit, proto jen vítáme, když si kuchaři dokážou doslova pohrát s tradičními surovinami a díky novým technologiím z nich vykouzlit velmi moderní, ale přesto typicky české jídlo“, doplňuje Miroslav Kubec.