Renovovaný vůz Aero Minor Sport z roku 1949 se uplynulý víkend po 73 letech zúčastnil závodu na slavném okruhu ve francouzském Le Mans. Posádka českého spolku Le Mans Redux ve složení Zdeněk Kašpar, Michal Froněk, David Karásek a Jaroslav Prášek od 30. 6. do 3. 7. úspěšně absolvovala závod Le Mans Classic pro vozy vyrobené v letech 1949-1956.
„Tento návrat na světoznámý závodní okruh je připomínkou jednoho z největších úspěchů československého motorsportu a památného zápisu do historie slavného závodu 24 hodin v Le Mans z roku 1949,“ řekl Michal Froněk. „Tým Aero Minor tehdy dosáhl vítězství ve své třídě a druhého místa v celkové klasifikaci podle koeficientu výkonnosti.“
Přestože cílem pro letošní start renovovaného vozu bylo spíše závod dojet do cíle, posádku potěšilo celkové 52. místo dle výkonnosti ze 74 startujících posádek. V Le Mans Classic letos startoval i další český závodní vůz Škoda Sport 1949 s posádkou Stanislav Kafka a Michal Velebný.
Československý závodní vůz Aero Minor s označením Sport vznikl na zkráceném podvozku modelu Aero Minor II v roce 1949. V Letově se vyrobily dva prototypy přímo určené pro legendární závod v Le Mans, kterého se oba speciály ve třídě do 750 cm3 fenomenálně zúčastnily.
Jezdci Otto Krattner a František Sutnar, kteří ve 24 hodinovce závodili s číslem 58, se umístili podle tzv. koeficientu výkonnosti na celkovém 2. místě za dvanáctiválcovým vozem Ferrari. 2391 ujetých kilometrů a průměrná rychlost 99,664 km/hodinu byly absolutně nejlepším výkonem v jejich třídě.
Politické poměry se ale začaly zhoršovat a vycestovat na další závod do Le Mans v roce 1950 už úspěšným závodníkům povoleno nebylo. Komunistický režim se je nejdřív snažil získat ke spolupráci s STB a když odmítli, obvinil je z velezrady a odsoudil k mnohaletým trestům. Sutnar byl propuštěn z vězení v roce 1963. Zemřel v emigraci Curychu v r. 1992. Krattner zůstal v Československu, kde zemřel již v r. 1979.
Tento konkrétní tovární vůz je jedním z prvních kusů a byl později odkoupen továrním jezdcem Milošem Machotkou, který s ním závodil až do roku 1955. Později prožil druhou kariéru s jezdcem Jaroslavem Práškem v závodech historických automobilů. Ten jej také vystavil na výstavě Rétromobile 1989 v Paříži, kde vzbudil zaslouženou pozornost.
Vůz nyní vlastní český spolek Le Mans Redux. Širším cílem spolku je kromě závodění i propagace domácího průmyslu a designu.
Duralový doutníkový vůz má dvoudobý dvouválcový motor osazený karburátory Amal, při objemu 744cm3 se pyšní výkonem 28k při 4500 otáčkách. Závodní čtyřstupňová převodovka. S deseti litry paliva váží 415 kilogramů. Maximální rychlost 130 km/h. Nádrž na 50 litrů je umístěna za sedadlem řidiče.