Minulý týden se objevila zpráva, že se podařilo vytvořit první energetický nápoj na světě, který do posledního detailu vyvinula umělá inteligence (AI). Ve spolupráci s předním maďarským výrobcem energetických nápojů HELL Energy navíc umělá inteligence nevymyslela jen nový produkt, ale také navrhla a sama i ochutnala tři varianty příchutí. A z nich nakonec vybrala tu nejlepší vítěznou příchuť. Jak je ale umělá inteligence schopna ochutnávat či nahradit lidské vnímání – chuť a čich?
Elektronické smysly
Umělá inteligence dokáže zpracovat neuvěřitelné množství informací z internetu, pro běžného smrtelníka téměř nepochopitelnou rychlostí. Ale převést lidské smysly do algoritmu umělé inteligence se zdá být natolik nemožné, že jsme se rozhodli zjistit, zda to skutečně lze a jak takový proces probíhá.
Zjistili jsme, že po celém světě existuje dokonce několik společností, které se specializují na digitalizaci chutí a vůní. Tyto společnosti používají speciálně vyvinutá zařízení, například takzvané e-mouth a e-nose, tedy jakási „elektronická“ ústa a nos. Například v New Yorku jedna společnost sbírá a zpracovává vzorky již 10 let, digitalizuje smyslové údaje a zpracovává největší a nejrozmanitější soubor vjemů o potravinách a nápojích na trhu. Tato digitální databáze je neustále rozšiřována a aktualizována, což umožňuje přesné sledování změn a trendů našeho vnímání a preferencí.
AI zná dokonale zákazníka
Na to navazuje i umělá inteligence, která dokáže na základě vstupních digitálních dat spolehlivě předpovědět, jak budou různí spotřebitelé reagovat na nový výrobek – aniž by jej museli předem skutečně ochutnat. Například společnost HELL ENERGY digitalizovala svůj nový výrobek právě ve zmíněném New Yorku a po analýze velkého množství dat a statistik použila prediktivní schopnosti umělé inteligence pro výběr té nejlepší varianty z řady nových příchutí. Ve zkratce – umělá inteligence tak dokáže na základě shromážděných dat pochopit, jak různé demografické skupiny lidí vnímají jednotlivé příchutě, které z nich jim budou chutnat a které ne. Tato inovace je prvním případem na světě, kdy byly schopnosti umělé inteligence použity v tak složitém procesu vývoje výrobku v odvětví energetických nápojů. Výsledný produkt, energetický nápoj HELL A.I., už brzy ochutnají i zákazníci v Evropě – jeho výroba právě začíná v Maďarsku, v jedné z nejmodernějších evropských továren na nápoje.
Revoluce v gastronomii
Umělá inteligence má v oblasti vývoje nových produktů obrovský potenciál a přináší potravinářskému průmyslu řadu zcela nových možností. Schopnost AI třídit a analyzovat obrovské množství dat dostupných na internetu během několika minut nebo sekund může zkrátit cyklus vývoje výrobku z 1-2 let na pouhý 1 měsíc. V současné době existuje na světě více než 100 umělých inteligencí – každá z nich vyniká v jiném oboru, a právě jejich spolupráce přináší nová inovativní řešení.
Měli bychom se proto připravit na možnou revoluci v gastronomii – zdá se totiž, že by umělá inteligence brzy mohla výrazně ovlivnit celý obor. Kdoví, co nového a vzrušujícího se na nás v potravinářství chystá? Lahodnější nealkoholické nápoje, křupavější pečivo nebo chutnější uzeniny? Možnosti, které nám umělá inteligence nabízí, jsou téměř nekonečné a lidstvo teprve začíná objevovat, co všechno dokáže.