Sociální sítě
Nahoru

Jak dokáže umělá inteligence (AI) ochutnávat nápoje? Umí vůbec nahradit lidské smysly?

Minulý týden se objevila zpráva, že se podařilo vytvořit první energetický nápoj na světě, který do posledního detailu vyvinula umělá inteligence (AI). Ve spolupráci s předním maďarským výrobcem energetických nápojů HELL Energy navíc umělá inteligence nevymyslela jen nový produkt, ale také navrhla a sama i ochutnala tři varianty příchutí. A z nich nakonec vybrala tu nejlepší vítěznou příchuť. Jak je ale umělá inteligence schopna ochutnávat či nahradit lidské vnímání – chuť a čich?

Elektronické smysly

Umělá inteligence dokáže zpracovat neuvěřitelné množství informací z internetu, pro běžného smrtelníka téměř nepochopitelnou rychlostí. Ale převést lidské smysly do algoritmu umělé inteligence se zdá být natolik nemožné, že jsme se rozhodli zjistit, zda to skutečně lze a jak takový proces probíhá.

Zjistili jsme, že po celém světě existuje dokonce několik společností, které se specializují na digitalizaci chutí a vůní. Tyto společnosti používají speciálně vyvinutá zařízení, například takzvané e-mouth a e-nose, tedy jakási „elektronická“ ústa a nos. Například v New Yorku jedna společnost sbírá a zpracovává vzorky již 10 let, digitalizuje smyslové údaje a zpracovává největší a nejrozmanitější soubor vjemů o potravinách a nápojích na trhu. Tato digitální databáze je neustále rozšiřována a aktualizována, což umožňuje přesné sledování změn a trendů našeho vnímání a preferencí.

AI zná dokonale zákazníka

Na to navazuje i umělá inteligence, která dokáže na základě vstupních digitálních dat spolehlivě předpovědět, jak budou různí spotřebitelé reagovat na nový výrobek – aniž by jej museli předem skutečně ochutnat. Například společnost HELL ENERGY digitalizovala svůj nový výrobek právě ve zmíněném New Yorku a po analýze velkého množství dat a statistik použila prediktivní schopnosti umělé inteligence pro výběr té nejlepší varianty z řady nových příchutí. Ve zkratce – umělá inteligence tak dokáže na základě shromážděných dat pochopit, jak různé demografické skupiny lidí vnímají jednotlivé příchutě, které z nich jim budou chutnat a které ne. Tato inovace je prvním případem na světě, kdy byly schopnosti umělé inteligence použity v tak složitém procesu vývoje výrobku v odvětví energetických nápojů. Výsledný produkt, energetický nápoj HELL A.I., už brzy ochutnají i zákazníci v Evropě – jeho výroba právě začíná v Maďarsku, v jedné z nejmodernějších evropských továren na nápoje.

Revoluce v gastronomii

Umělá inteligence má v oblasti vývoje nových produktů obrovský potenciál a přináší potravinářskému průmyslu řadu zcela nových možností. Schopnost AI třídit a analyzovat obrovské množství dat dostupných na internetu během několika minut nebo sekund může zkrátit cyklus vývoje výrobku z 1-2 let na pouhý 1 měsíc. V současné době existuje na světě více než 100 umělých inteligencí – každá z nich vyniká v jiném oboru, a právě jejich spolupráce přináší nová inovativní řešení.

Měli bychom se proto připravit na možnou revoluci v gastronomii – zdá se totiž, že by umělá inteligence brzy mohla výrazně ovlivnit celý obor. Kdoví, co nového a vzrušujícího se na nás v potravinářství chystá? Lahodnější nealkoholické nápoje, křupavější pečivo nebo chutnější uzeniny? Možnosti, které nám umělá inteligence nabízí, jsou téměř nekonečné a lidstvo teprve začíná objevovat, co všechno dokáže.

Více z rubriky Domácí bar

Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.